ابتکار جالب شهر بلژیکی در تعیین نماد / قطر میزبان بزرگ‌ترین دیوار سبز جهان

جدیدترین خبرهای شهرهای جهان ایمنا را در این بسته خبری بخوانید.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، «آغاز فعالیت اولین قطار پرسرعت شناور روی آب در چین»، «ابتکار جالب شهر بلژیکی در تعیین نماد»، «شهر لوکس اروپا درگیر هجوم ساس‌ها در حمل‌ونقل عمومی»، «کاهش شکاف دیجیتال میان شهروندان در آمریکا»، «چالش‌های تحولات حمل‌ونقل پاریس برای المپیک ۲۰۲۴»، «قطر، میزبان بزرگ‌ترین دیوار سبز جهان»، «وضع مالیات سنگین برای گردشگران آمستردام»، «تایر خودروها، بدترین منبع آلودگی میکروپلاستیک در شهرها»، «افزایش امنیت تردد در آریزونا با بهره‌گیری از داده‌ها» و «استفاده از ربات هوش مصنوعی برای بازیافت زباله در ماساچوست» را در این بسته خبری مدیریت شهرهای جهان ایمنا بخوانید.

آغاز فعالیت اولین قطار پرسرعت شناور روی آب در چین

اهداف بلندپروازانه چین در بخش حمل‌ونقل به توسعه نوع جدیدی از قطار شناور روی آب با سرعت بالا منجر شده است، راه‌آهن پرسرعت از اواسط سال ۲۰۱۰ به‌سرعت در چین توسعه یافته است و اکنون شبکه راه‌آهن پرسرعت این کشور (با طول کل ۲۶ هزار مایل تا پایان سال ۲۰۲۲) طولانی‌ترین و پرمصرف‌ترین شبکه راه‌آهن در جهان است.

راه‌آهن پرسرعت چین دوسوم کل شبکه‌های راه‌آهن پرسرعت جهان (HSR) را تشکیل می‌دهد و این سیستم شامل راه‌آهن پرسرعت پکن-گوانگژو است که با هزار و ۴۲۸ مایل طولانی‌ترین خط HSR در حال کار در جهان است.

اولین قطار پرسرعت شناور چین در مسیری به طول ۲۷۷ کیلومتر در سواحل جنوب شرقی تردد خود را آغاز کرد، این قطار شهرهای جانگجاو، شیامن و فوجو را که هر سه در استان فوجیان قرار دارد، به هم پیوند می‌دهد و قابلیت رسیدن سریع مسافران را میان آن‌ها فراهم می‌آورد. نهایت سرعت قطار شناور چین ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت است.

ابتکار جالب شهر بلژیکی در تعیین نماد

شهرداری آنتورپ برای تقویت هویت شهری از ساکنان خواسته است که ایده‌های خود را در مورد صدای مخصوص شهر ارائه دهند تا در نهایت یک سمفونی مخصوص به عنوان نماد ایجاد شود، مقامات محلی آنتورپ به دنبال یافتن صدایی هستند که به بهترین شکل نماد شهرشان شود؛ این بار بحث آلودگی صوتی نیست، بلکه در واقع شهر از ساکنان می‌خواهد که ایده‌های خود را در مورد صداهای جالب محیط شهری ارائه دهند.

ظاهراً هدف از این ابتکار خلاقانه، جمع‌آوری هرچه بیشتر ایده‌ها و استفاده از داده‌های شهروندان برای ساختن یک سمفونی واقعی از صداهای شهر است که نمایانگر هویت شنیداری آنتورپ است.

این صداها می‌تواند از دریبل زدن در زمین بسکتبال، ناقوس‌های کلیسا یا حتی صدای تفریحات آبی باشد. در واقع هر صدایی که به ذهن شهروندان خطور می‌کند می‌تواند در سمفونی شهر جایگاه داشته باشد.

با وجود این ایده جالب، ساکنان آنتورپ در گذشته از صداهای شبانه شکایت داشتند. این امر منجر به نصب حسگرهای اندازه‌گیری آلودگی صوتی روی پشت‌بام ساختمان‌ها شد.

وقتی صداها از حد مجاز نویز فراتر می‌رود به‌طور خودکار پیام‌هایی در صفحه‌های عمومی شهر نمایش داده می‌شود که از افراد می‌خواهد صدای خود را پایین بیاورند، ایجاد سمفونی صدا برای شهر، در تقویت هویت شهروندی و برندسازی نقش مهمی ایفا می‌کند و در نهایت باعث معرفی آنتورپ به روشی خلاقانه در سطح جهانی می‌شود.

ابتکار جالب شهر بلژیکی در تعیین نماد / قطر میزبان بزرگ‌ترین دیوار سبز جهان

شهر لوکس اروپا درگیر هجوم ساس‌ها در حمل‌ونقل عمومی

پاریس طی چند هفته اخیر با انتشار بیش از حد گزارش‌ها و ویدئوهای بسیار در رسانه‌های اجتماعی مبنی بر وجود ساس‌ها در قطار سریع‌السیر و سینماهای شهر مواجه بوده است که برای پایتخت فرانسه دردسرساز شده‌اند.

این حشرات انگلی ناقل هیچ‌گونه ویروس یا باکتری نیستند و باعث بروز یا انتقال بیماری نمی‌شوند، با این حال از طریق تغذیه خون انسان و حیوانات به زندگی ادامه می‌دهند و باعث ایجاد خارش در بدن می‌شوند.

شورای شهر پاریس طی هفته‌های گذشته گزارش‌هایی مبنی بر پیدا شدن ساس‌ها در تعدادی از سینماهای شهر دریافت کرده و به‌تازگی با خبر پیدا شدن این حشرات در واگن‌های سیستم متروی سریع‌السیر مواجه بوده که مردم و مقامات شهر را به تکاپو انداخته است، چراکه این آفات می‌توانند در مقیاسی وسیع و غیرقابل تصور گسترش پیدا کنند و اکنون به یک بحث جدی مزاحمت عمومی و مشکل بهداشتی در شهر تبدیل شده‌اند.

این امر وجهه پایتخت فرانسه را به‌ویژه با وجود آماده شدن شهر برای میزبانی از بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ در تابستان آینده به‌شدت خدشه‌دار کرده است.

کاهش شکاف دیجیتال میان شهروندان در آمریکا

شهردار ممفیس در ایالات‌متحده‌آمریکا از افزایش سرمایه‌گذاری‌ها برای توسعه پهنای باند شهری با هدف تقویت دسترسی به اینترنت پرسرعت و کاهش شکاف دیجیتال بین شهروندان خبر داده است.

وی در نظر دارد اصلاحاتی را در قوانین مدیریتی ممفیس به وجود بیاورد تا به‌دنبال آن شهر را به یکی از بهترین مراکز هوشمند ایالات‌متحده‌آمریکا تبدیل کند.

این اقدام با هدف افزایش قابلیت اتصال شهروندان به اینترنت از طریق توسعه پهنای باند شهری انجام خواهد شد و در تحقق طرح ممفیس ۳.۰ (با هدف کاهش شکاف دیجیتالی میان شهروندان و افزایش قابلیت دسترسی به اینترنت پرسرعت بی‌سیم برای عموم) بسیار اثربخش خواهد بود.

سرمایه لازم برای اجرای این استراتژی جدید از ارائه‌دهندگان خدمات شبکه پهنای باند کنونی شهر تأمین می‌شود و در عوض آن‌ها را از مزایای آینده برخوردار می‌کند.

شهردار ممفیس امیدوار است که توسعه شبکه پهنای باند بتواند به بهبود وضعیت جامعه دیجیتالی شهر کمک کند و از این طریق فرصت‌های اقتصادی بی‌شماری را به ارمغان بیاورد.

چالش‌های تحولات حمل‌ونقل پاریس برای المپیک ۲۰۲۴

پاریس میزبان بازی‌های المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۴ خواهد بود و به همین دلیل تحولاتی را برای آماده‌سازی شهر تجربه خواهد کرد، مدیران این شهر در تلاش هستند قابلیت دسترسی افراد دارای ناتوانی‌های جسمی را به وسایل حمل‌ونقل عمومی برای بازی‌های المپیک و پارالمپیک تابستان ۲۰۲۴ متحول کنند که این تصمیم چالش‌هایی نیز به دنبال داشته است.

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که مدیران برای این منظور در نظر گرفته‌اند افزایش دسترسی افراد دارای ناتوانی‌های جسمی به حمل‌ونقل شهری است که با نگرانی‌هایی مبنی بر تغییر روندهای وعده داده شده برای ایجاد تحولات درازمدت همراه بوده است.

نکته جالب‌توجه در مورد پایتخت فرانسه این‌که شهر پر از موانع برای تردد راحت افراد دارای انواع ناتوانی‌های خفیف و شدید جسمی است و در صورت نبود تغییر در زیرساخت‌ها نمی‌تواند میزبان خوبی برای المپیک، به‌ویژه بازی‌های پارالمپیک، باشد.

قطر، میزبان بزرگ‌ترین دیوار سبز جهان

بزرگ‌ترین دیوار سبز جهان تمام امتداد خیابان خلیفه دوحه، پایتخت قطر را با مسیری به طول ۱۲ کیلومتر، چهار لاین و پنج تقاطع غیرهم‌سطح جدید در بر گرفته است، مهندسان در پروژه احداث خیابان خلیفه به توسعه تقاطع غیرهم‌سطح شیب‌دار با یک دیوار عمودی سبز در تمام امتداد آن تمرکز کرده و توانسته‌اند چشم‌اندازی شگفت‌انگیز را برای سراسر آن به وجود بیاورند.

در انتخاب گیاهان محلی برای این دیوار دقت زیادی به کار رفته و به کاشت گونه‌هایی پرداخته شده است که بیشترین تنوع زیستی را برای منطقه به ارمغان می‌آورد. در واقع گل‌ها و گیاهانی که در این فضا کاشته شده است محیطی مناسب را برای رشد حشرات مختلف و مفید فراهم می‌آورد و از این طریق نه‌تنها به حفظ تنوع زیستی کمک می‌کند، بلکه در افزایش تنوع زیستی نیز بسیار اثربخش خواهد بود.

علاوه بر این، پوشش گیاهی دیوار به تنظیم دمای سراسر محیط میزبان خود کمک می‌کند، ضمن این‌که به واسطه جذب گازهای گلخانه‌ای در کاهش آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی بسیار اثربخش خواهد بود.

ایجاد یک چشم‌انداز سبز شگفت‌انگیز برای دوحه از دیگر مزایای بزرگ‌ترین دیوار سبز جهان به‌شمار می‌رود که طرح پیاده شده برای کاشت گیاهان متنوع، زیبایی آن را دوچندان نیز کرده است.

ابتکار جالب شهر بلژیکی در تعیین نماد / قطر میزبان بزرگ‌ترین دیوار سبز جهان

وضع مالیات سنگین برای گردشگران آمستردام

دولت محلی آمستردام به‌منظور حمایت از ساکنان تحت فشار افزایش هزینه‌های زندگی و مقابله با تأثیرات منفی گردشگری بیش‌ازحد، در تصویب بودجه ۲۰۲۴ مالیات توریستی را به‌شدت افزایش داد و یکی از بارزترین تغییرات در بودجه‌ریزی سال آینده شورای این شهر، افزایش مالیات توریستی در بخش‌های گردشگری شهر است. در این مالیات برای مسافران کشتی کروز نیز افزایش هزینه بازدیدکننده در نظر گرفته شده است.

طبق بودجه جدید، مالیات توریستی آمستردام قرار است ۱۲.۵ درصد افزایش یابد که این اقدام آن را به گران‌ترین هزینه از این نوع در اتحادیه اروپا تبدیل می‌کند.

مطابق با بودجه‌ریزی جدید مسافران یک‌روزه شهر نیز در آینده مجبور به پرداخت هزینه خواهند بود، چراکه دولت محلی به نوبه خود به‌دنبال کاهش تأثیر تورم بر ساکنان بومی شهر از طریق تعیین انواع یارانه‌ها و طرح‌ها است، به این ترتیب مالیات بر دارایی و نرخ پارکینگ در سال آینده به نرخ فعلی خود باقی خواهد ماند، اما مالیات توریستی افزایش خواهد یافت.

تایر خودروها، بدترین منبع آلودگی میکروپلاستیک در شهرها

تحقیقات حاکی از آن است که ذرات سمی به‌کار رفته در تایر خودروها می‌تواند بدترین منبع آلودگی میکروپلاستیک در شهرها باشد. طبق گزارش‌ها منبع ۷۸ درصد از میکروپلاستیک‌های موجود در اقیانوس‌ها لاستیک تایر خودروها است.

تایر خودرو از حدود ۲۴ درصد لاستیک مصنوعی ساخته شده است که با استفاده از فرآورده‌های فرعی نفتی ساخته می‌شود و با حرکت وسایل‌نقلیه استهلاک پیدا می‌کند. از سوی دیگر تنها مشکل زیست‌محیطی این حلقه‌های لاستیکی میکروپلاستیک‌ها نیست، بلکه نگرانی‌های علمی فزاینده‌ای در مورد ترکیب شیمیایی موجود در آن‌ها وجود دارد که شامل فلزات سنگین مانند مس، سرب و روی نیز می‌شود.

در مجموع لاستیک تایر خودروها حاوی بیش از ۴۰۰ ماده شیمیایی و ترکیبات است که بسیاری از آن‌ها سرطان‌زا هستند، بنابراین خطرات ذرات سمی به‌کار رفته در این لاستیک‌ها بسیار گسترده است.

آلودگی ذرات لاستیک تایر خودروها حتی در بعضی موارد با گازهای خروجی از لوله‌های اگزوز رقابت می‌کند، تا جایی که مطالعات نشان می‌دهد که انتشار به‌ترتیب ۲.۵ و ۱۰ واحد ذرات معلق در هوا از لاستیک‌ها و ترمزها بسیار بیشتر از جرم انتشاریافته این ذرات از لوله‌های اگزوز در یک شهر مانند کالیفرنیا است.

به این ترتیب کاهش ذرات سایشی تایرها به اندازه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای مهم است.

افزایش امنیت تردد در آریزونا با بهره‌گیری از داده‌ها

اداره حمل‌ونقل آریزونای آمریکا در حال توسعه بهره‌گیری از بستر تجزیه‌وتحلیل داده‌های ترافیکی برای افزایش امنیت تردد از طریق دسترسی به داده‌ها است.

به‌زودی قابلیت‌های جدیدی به این بستر اضافه خواهد شد که امکان بررسی تصادفات خیابانی را فراهم می‌آورد و مدیران را به اعمال اقدامات ایمن‌سازی مناسب سوق می‌دهد.

این اقدام به دنبال تمدید قرارداد اداره حمل‌ونقل شهر به مدت پنج سال با یکی از کمپانی‌های نرم‌افزار هوشمند اجرا خواهد شد و در پی آن امکان توسعه قابلیت تجزیه و تحلیل داده‌های ترافیکی برای افزایش ایمنی جاده‌ای فراهم خواهد آمد.

به دنبال این اقدام، دسترسی مدیران حمل‌ونقل به داده‌های ترافیکی برای ارزیابی نرخ وقوع تصادفات در معابر مختلف شهر افزایش خواهد یافت که این امر به سهم خود می‌تواند آن‌ها را به اعمال اقدامات مناسب برای بهبود شرایط این خیابان‌ها و افزایش ایمنی در آن‌ها سوق دهد.

ابتکار جالب شهر بلژیکی در تعیین نماد / قطر میزبان بزرگ‌ترین دیوار سبز جهان

استفاده از ربات هوش مصنوعی برای بازیافت زباله در ماساچوست

محققان ایالت ماساچوست ربات‌هایی تولید کرده‌اند که مجهز به هوش مصنوعی است و قادر است زباله‌ها را به روش مناسبی جداسازی و به شیوه‌ای مؤثر در زمان واقعی بازیافت کند.

مشکل بزرگ بازیافت این است که مردم زباله‌ها را در سطل مناسب قرار نمی‌دهند و فقط یک سطل برای زباله‌های خود در نظر می‌گیرند، فناوری به کار رفته شده در این ربات‌ها تضمین می‌کند که ۹۰ تا ۱۰۰ درصد مواد قابل بازیافت به محصولات جدید تبدیل می‌شوند.

جداسازی زباله‌ها از گذشته تاکنون اقدامی بسیار کثیف و زمان‌بر بوده است، به طوری که افراد باید در ابتدا زباله‌ها را در محیط مناسبی تخلیه کنند سپس به طبقه‌بندی آن‌ها بپردازند، اما هوش مصنوعی می‌تواند این کار را به بهترین شکل انجام دهد و ساخت ربات‌های مجهز به هوش مصنوعی برای تفکیک زباله‌ها به بازیافت مؤثر و کارآمد در کمترین زمان کمک قابل‌توجهی می‌کند.

کد خبر 693273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.