سپتامبر، رکوردار گرم‌ترین ماه سال/ کره زمین در مسیر گرم‌تر شدن قرار گرفت

سپتامبر امسال با اختلافی قابل‌توجه، داغ‌ترین ماه ثبت‌شده در جهان طی ۸۳ سال اخیر مشخص شد، این امر نشان می‌دهد که زمین در مسیر تجربه گرم‌ترین سال خود در طول تاریخ قرار گرفته است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، طبق گزارش آژانس تغییرات اقلیمی اتحادیه اروپا، پس از یک تابستان گرم رکوردشکن، بررسی‌ها نشان می‌دهد که تا این لحظه گرمای غیر عادی هوا در سپتامبر سطح جدیدی از دمای بالاتر از حد معمول را برای این زمان از سال ثبت کرده است.

میانگین دمای کره زمین در ماه گذشته ۰.۹۳ درجه سانتی‌گراد بالاتر از میانگین دمای هوای ماه‌های سپتامبر در فاصله سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۲۰ بوده است. به این ترتیب سپتامبر ۲۰۲۳ گرم‌ترین هوای بالاتر از میانگین برای یک ماه را در طول ۸۳ سال گذشته ثبت کرده است.

سپتامبر، رکوردار گرم‌ترین ماه سال/ کره زمین در مسیر گرم‌تر شدن قرار گرفت

سرویس تغییرات اقلیمی کوپرنیک نیز میانگین دمای ماه سپتامبر را ۱۶.۳۸ درجه سانتی‌گراد محاسبه کرده است که با نیم درجه سانتی‌گراد اختلاف، رکورد قدیمی ثبت شده در سپتامبر ۲۰۲۰ را شکست. این میزان یک تفاوت نرخ قابل‌توجه در سوابق آب‌وهوایی است.

کارشناسان کوپرنیک این پدیده را حیرت‌انگیز توصیف کرده‌اند، چراکه تاکنون تجربه نشده بود. در حالی که جولای و آگوست به‌عنوان ماه‌های گرم سال باید دماهای بالاتری داشته باشند، وضعیت سپتامبر باعث شد دانشمندان آن را بزرگ‌ترین ناهنجاری دمایی یا بیشترین انحراف از حالت عادی بنامند.

ناهنجاری‌های دمایی بخش مهمی از داده‌های جهان در حال گرم شدن به‌شمار می‌روند و با وجود تأثیری که بر از بین رفتن دارایی‌ها، زیرساخت‌ها و محصولات دارند برای بشر و اکوسیستم‌ها عاملی نابودگر محسوب می‌شوند.

سپتامبر، رکوردار گرم‌ترین ماه سال/ کره زمین در مسیر گرم‌تر شدن قرار گرفت

زمین در مسیر گرم‌تر شدن

آژانس تغییرات اقلیمی اتحادیه اروپا گرمای مداوم و غیرمعمول اقیانوس‌های جهان را عامل گسترش گرمای هوای سپتامبر در سراسر جهان معرفی و اعلام کرد اقیانوس‌هایی که دمای آن‌ها در ماه سپتامبر به اندازه کافی پایین نیامد و از بهار بسیار گرم بودند، زمین را در مسیر گرم‌ترین سال خود در تاریخ با دمایی حدود ۱.۴ درجه سانتی‌گراد گرم‌تر از دوران پیش از صنعتی شدن قرار دادند.

کوپرنیک گزارش داد که سپتامبر گذشته ۱.۷۵ درجه سانتی‌گراد گرم‌تر از اواسط دهه ۱۸۰۰ بود. جهان نیز در سال ۲۰۱۵ موافقت کرد که تلاش کند گرمایش آینده را به ۱.۵ درجه سانتی‌گراد از زمان ماقبل صنعتی شدن محدود کند. هدف آستانه جهانی ۱.۵ درجه سانتی‌گرادی برای میانگین دمای طولانی‌مدت و نه یک ماه یا یک سال تعیین شده است، به این ترتیب دانشمندان نسبت به رکوردهای در حال ثبت امروزی به‌شدت نگران هستند.

سپتامبر، رکوردار گرم‌ترین ماه سال/ کره زمین در مسیر گرم‌تر شدن قرار گرفت

با تداوم این روند گرمایشی آنچه جهان امروز در حال تجربه آن است پس‌زمینه گرمایش سریع جهانی با سرعتی بی‌سابقه، همراه با پدیده ال‌نینو به‌عنوان یک چرخه آب‌وهوایی طبیعی است که باعث گرم شدن موقت بخش‌هایی از اقیانوس آرام می‌شود و آب‌وهوا را در سراسر جهان تغییر می‌دهد. این نزاع مضاعف برای کره زمین خطرناک است، زیرا هرچند پدیده موقت ال‌نینو نقش مهمی را در افزایش دمای سال جاری ایفا کرده است و می‌کند، تغییرات آب‌وهوایی ماندگار ردپای بیشتری در این گرما دارد.

با توجه به این‌که جهان هنوز در حال بهره‌برداری از ذخایر جدید نفت و گاز است، برای شرایط پیش‌آمده پایانی قابل مشاهده نیست و تداوم این شرایط و ثبت رکوردهای بالاتر به این معنا است که انسان و طبیعت هیچ‌یک مهلت کافی و فرصت لازم را برای بهبود نخواهند داشت. با توجه به این حقیقت که ال‌نینو باعث گرم‌تر شدن زمین در ماه جاری و افزایش دما در سال آینده می‌شود، به‌طور قطع اوضاع وخامت بیشتری پیدا می‌کند.

سپتامبر، رکوردار گرم‌ترین ماه سال/ کره زمین در مسیر گرم‌تر شدن قرار گرفت

کد خبر 693245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.