کدام استان‌ها تحت تاثیر بارش خواهند بود؟

در پی صدور هشدار هواشناسی و پیش‌بینی وزش باد و بارش شدید باران، جمعیت هلال‌احمر پنج استان در وضعیت آماده‌باش قرار گرفته‌اند و امدادرسانی به مناطق سیل‌زده همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بر اساس هشدارهای صادر شده توسط سازمان هواشناسی، در بخش‌هایی کشور از کشور شاهد تداوم فعالیت سامانه بارشی خواهیم بود که مخاطراتی از جمله رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید، موقت در مناطق مستعد تگرگ و کاهش محسوس دما را به همراه خواهد داشت.

در پی هشدار صادر شده، احتمال لغزندگی جاده‌ها، احتمال آب‌گرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، وزش باد شدید موقتی، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی، احتمال شکستن درختان کهن‌سال و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی وجود دارد و اندیشیدن تمهیدات لازم از سوی شهروندان مناطق متأثر و مسئولان ضروری است.

امروز، پنجشنبه، سیزدهم مهرماه، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، شمال زنجان، خراسان شمالی، نیمه شمالی خراسان رضوی، شمال سمنان و ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز و تهران تحت تأثیر فعالیت سامانه مذکور خواهند بود.

صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: امروز در استان‌های اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، بعضی نقاط استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، زنجان و ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز، تهران و سمنان، بارندگی، گاهی رعد و برق، وزش باد شدید موقت و در نقاط مستعد، تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: روز جمعه تا یکشنبه در بیشتر مناطق کشور جو پایدار و آسمان صاف خواهد بود و روز جمعه در بعضی نقاط شمال شرق، روز شنبه در شمال غرب و ارتفاعات البرز، روز دوشنبه در شمال استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل، رشد ابر و بارش پراکنده رخ خواهد داد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا تصریح کرد: امروز در شمال شرق، شرق، مرکز، دامنه‌های جنوبی البرز و جنوب غرب و روز جمعه در نیمه شرقی کشور، وزش باد شدید و در مناطق مستعد، گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.

وی ادامه داد: روز جمعه در شمال شرق کشور دمای هوا بین چهار تا هشت درجه کاهش می‌یابد، همچنین طی دو روز آینده دریای خزر و طی سه روز آینده خلیج فارس مواج خواهد بود.

آماده‌باش هلال‌احمر در ۵ استان / احتمال وزش باد و بارش شدید باران در این استان‌ها

مرتضی مرادی‌پور، معاون عملیات سازمان امداد و نجات، با اشاره به هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی، اظهار کرد: طبق گزارش سازمان هواشناسی، احتمال بارش شدید و رگباری باران و وزش شدید باد امروز پنجشنبه، سیزدهم مهرماه در استان‌های مازندران، گلستان، شرق و شمال خراسان شمالی، اردبیل و گیلان پیش‌بینی شده است.

وی افزود: در این راستا، امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال‌احمر در این استان‌ها در حالت آماده‌باش قرار گرفتند و از هم‌وطنان درخواست داریم که به هشدارهای هواشناسی توجه و از اتراق در حاشیه رودخانه‌ها خودداری کنند.

اردبیل، آذربایجان غربی و شرقی درگیر سیل و آب‌گرفتگی / فوت یک تن در مشکین‌شهر

بابک محمودی، رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر، با اشاره به امدادرسانی به سیل و آب‌گرفتگی طی ٧٢ ساعت گذشته، اظهار کرد: هفت شهرستان، یک منطقه شامل هفت روستا و سه شهر از سه استان آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل، متأثر از سیل و آب‌گرفتگی شدند.

وی افزود: در این مدت زمان، امدادگران و نجاتگران به ۲۴۵ نفر امدادرسانی و هشت نفر را به مناطق امن منتقل کردند، یکی از هم‌وطنان در شهرستان مشکین‌شهر استان اردبیل جان خود را در سیل از دست داد و ۱۸ تیم عملیاتی شامل ۷۲ امدادگر و نجاتگر، آب تجمیع شده در ۴۸ واحد مسکونی را تخلیه کردند.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر گفت: طی مدت مذکور، ۳۲ تخته پتو، ۱۳ تخته موکت و چهار کیلوگرم برنج توزیع شد.

بارش‌های رگباری، سیل و آب‌گرفتگی در مسیل‌ها و معابر

حمید قویدل، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان اردبیل نیز اظهار کرد: نجاتگران این جمعیت به حادثه دیدگان سیل و آب‌گرفتگی در شهرستان‌های اردبیل، بیله سوار و پارس‌آباد امدادرسانی کرده‌اند.

وی افزود: طبق گزارش مردمی با شماره ندای امداد ۱۱۲ معاونت امداد و نجات استان مبنی بر سیل و آب‌گرفتگی معابر و منازل مسکونی در شهرستان‌های اردبیل (روستای سامیان)، بیله‌سوار (سطح شهر) و پارس‌آباد (سطح شهر)، نیروهای امدادی در منطقه حاضر شدند و در حال امدادرسانی هستند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان اردبیل با بیان اینکه در این حادثه تاکنون ۹۶ نفر حادثه دیده گزارش شده است، تصریح کرد: بارش‌های رگباری، سیل و آب‌گرفتگی در مسیل‌ها و معابر این شهرستان‌ها را درگیر کرده و از ساعات اولیه نجاتگران این جمعیت در حال ارائه خدمات در این منطقه هستند.

وی ادامه داد: از ساعات اولیه سه تیم ویژه سیلاب و دو تیم تغذیه و اسکان متشکل از ۱۷ نفر نیروی عملیاتی با به‌کارگیری چهار دستگاه خودروی امدادی به یاری هم‌وطنان حادثه‌دیده شتافتند و در این حادثه تیم‌های عملیاتی با استفاده از پنج دستگاه موتور پمپ لجن‌کش اقدام به تخلیه آب ۱۶ باب منزل مسکونی و یک مدرسه کرده‌اند.

قویدل گفت: در بین حادثه دیدگان سیل و آب‌گرفتگی شهرستان اردبیل نیز ۱۰ تخته پتو، هفت تخته موکت، سه شعله والور، دو ست ظروف، ۴۰ کیلوگرم برنج، سه ثوب بلوز زنانه و یک ثوب شلوار و گرم‌کن مردانه توزیع شده است و عملیات در مناطق سیل‌زده همچنان ادامه دارد.

آماده‌باش ۶ شهرستان مازندران برای مقابله با سیلاب احتمالی

عصر روز گذشته، حسینعلی محمدی شیرکلایی، مدیرکل مدیریت بحران مازندران، اظهار کرد: پیرو بررسی‌های به‌عمل آمده در شش شهرستان ساری (محدوده شهری و چهاردانگه و دودانگه)، میاندورود، نکا، بهشهر، قائمشهر و سوادکوه از فردا شاهد هشدار سطح نارنجی هستیم، آماده‌باش و اقدامات ضروری انجام شد.

وی افزود: با تقویت جریانات خنک و مرطوب شمالی، عبور امواج در تراز میانی جو از صبح روز پنجشنبه، سیزدهم مهرماه، شاهد بارش باران، وزش باد شدید، رعد و برق، کاهش دما، احتمال تگرگ، مه گرفتگی در ارتفاعات و برف گرفتگی در قلل مرتفع استان به‌ویژه مناطق مرکزی و شرقی خواهیم بود.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران با اشاره به سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، وزش باد شدید موقتی، وقوع صاعقه، کاهش دید، ریزش سنگ و اختلال در تردد محورهای کوهستانی به‌ویژه محور کندوان و هراز از تبعات فعالیت این سامانه خواهد بود، خاطرنشان کرد: اطلاع‌رسانی از طریق صداوسیمای مازندران، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های گروهی به هم‌استانی‌ها و مسافران توصیه شده است.

وی ادامه داد: به تمام دستگاه‌های امدادی و خدماتی توصیه می‌شود ضمن آماده‌سازی تجهیزات و ماشین‌آلات، آمادگی لازم جهت هرگونه عملیات امداد و نجات و خدمات‌رسانی همچون گذشته را داشته باشند.

کد خبر 693139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.