کشورهایی با بیشترین حقوق پرداختی به معلمان

روز جهانی معلم هر سال پنجم اکتبر و با موضوعی ویژه برگزار می‌شود، شعار این روز در سال ۲۰۲۳ «لزوم وجود معلمان برای آموزش مورد نیاز: ضرورت جهانی برای جبران کمبود معلم» است. لوکزامبورگ، سوئیس و آلمان کشورهایی با بیشترین حقوق پرداختی به معلمان محسوب می‌شوند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، روز جهانی معلم هر سال پنجم اکتبر برگزار می‌شود تا آگاهی عمومی را از اهمیت نقش معلمان در سراسر جهان به‌عنوان افرادی برجسته سازد که به‌رغم دستمزدهای پایین، زندگی خود را صرف آموزش و پرورش کودکان می‌کنند و بر نحوه یادگیری و رشد کودکان و تبدیل شدن آن‌ها به بزرگسالان مفید جوامع تأثیر می‌گذارند.

مسئولیت آموزش نسل‌های آینده بسیار سنگین است، از سوی دیگر طبق گزارش یونسکو استانداردهای آموزشی در حال سقوط هستند و کمتر از ۷۵ درصد از معلمان در یک‌سوم کشورهای جهان تنها به حداقل استانداردهای تربیت معلم دسترسی دارند. مهارت‌های یادگیری نیز رو به کاهش است و از هر ۱۰ کودک در سراسر جهان ۶ نفر (در مجموع ۶۱۷ میلیون کودک) حداقل شرایط لازم را برای فراگیری مهارت‌های اولیه سوادآموزی دارند. کاهش جمعیت معلمان و سنگین شدن بار مسئولیت آن‌ها نیز از جمله معضلاتی محسوب می‌شود که جهان امروز با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند.

روز جهانی معلم + کشورهایی با بیشترین حقوق پرداختی به معلمان

کمبود معلم در سراسر جهان

بر اساس گزارش یونسکو، جهان برای دستیابی به هدف ارائه آموزش‌های ابتدایی و متوسطه همگانی تا سال ۲۰۳۰ به ۶۹ میلیون معلم نیاز دارد. با این حال تعداد معلمان آفریقایی در این قاره در حال کاهش است و کشورهای جنوب صحرای آفریقا منطقه‌ای به‌شمار می‌روند که با بیشترین کمبود معلم مواجه است. همچنین ترکیه به ۸۰ هزار، آلمان به ۴۲ هزار و اوگاندا به هفت‌هزار معلم ابتدایی نیاز دارند.

از سوی دیگر نسبت زنان در میان معلمان مدارس ابتدایی در کشورهای کم درآمد (۴۱ درصد) نصف کشورهای پردرآمد (۸۲ درصد) است و در کشورهای کم درآمد، تنها ۲۳ درصد از معلمان مدارس متوسطه زن هستند. در سطح عالی نیز تنها ۱۹ درصد از معلمان در کشورهای کم درآمد و حدود ۴۶ درصد یا کمتر در سایر گروه‌های درآمدی زن هستند. نزدیک به ۹۴ درصد از معلمان در آموزش پیش‌دبستانی، اما تنها حدود نیمی از معلمان در آموزش متوسطه را زنان تشکیل می‌دهند.

روز جهانی معلم + کشورهایی با بیشترین حقوق پرداختی به معلمان

روز جهانی معلم ۲۰۲۳

اهمیت معلمان به‌حدی در سراسر جهان شناخته شده است که بسیاری از کشورهای جهان یک روز ملی برای گرامی‌داشت آن‌ها تعیین کرده‌اند. برای مثال روز ملی معلم در پاریس هفتم اکتبر، در شیلی، شانزدهم اکتبر، در کاستاریکا بیست‌ودوم دسامبر، در نیوزلند بیست‌ونهم اکتبر، در کره جنوبی پانزدهم می و به همین ترتیب برگزار می‌شود که انتخاب هر یک از این روزها در هر کشور دلیل خاص خود را دارد، اما هدف از همه آن‌ها تجلیل و قدردانی از معلمان است.

یونسکو به‌منظور ایجاد نوعی همبستگی میان این روزها در سال ۱۹۹۴ روز پنجم اکتبر را به‌عنوان روز جهانی معلم نام‌گذاری کرد که هر سال به بررسی وضعیت معلمان در سراسر جهان می‌پردازد و استانداردهایی را در مورد حقوق و مسئولیت‌های معلمان برای آمادگی‌های اولیه، آموزش بیشتر، استخدام و شرایط بهتر یادگیری تعیین می‌کند.

روز جهانی معلم اکنون در بیش از ۱۰۰ کشور جهان جشن گرفته می‌شود و هر سال موضوع مخصوص به خود را دارد.

شعار روز جهانی معلم ۲۰۲۳

شعار روز جهانی معلم در سال ۲۰۲۳، «لزوم وجود معلمان برای آموزش مورد نیاز: ضرورت جهانی برای جبران کمبود معلم» است. مراسم این روز توسط مدیر کل یونسکو آغاز می‌شود و با پیام‌هایی از سوی سه آژانس همکار در زمینه آموزش یعنی سازمان بین‌المللی کار (ILO)، یونیسف و سازمان بین‌المللی آموزش دنبال می‌شود.

روز جهانی معلم + کشورهایی با بیشترین حقوق پرداختی به معلمان

کشورهایی با پرداخت بیشترین حقوق به معلمان

معلمان به اندازه کافی برای کاری که انجام می‌دهند دستمزد نمی‌گیرند و در بسیاری از موارد بیش از ۲۰ درصد کمتر از افراد مشغول در دیگر حرفه‌ها با تحصیلات و تجربه مشابه درآمد دارند.

حقوق معلمان از کشوری به کشور دیگر بسته به قوانین حقوق و دستمزد کشور، سطح تجربه، سطح تدریس و سایر عوامل متفاوت است. در ادامه با تعدادی از این کشورها آشنا می‌شویم.

لوکزامبورگ، پردرآمدترین معلمان جهان

لوکزامبورگ پردرآمدترین معلمان جهان را دارد. معلمان در این کشور با دریافت مدرک لیسانس فعالیت تدریس خود را شروع آغاز می‌کنند و حقوق اولیه آن‌ها سالیانه ۶۷ هزار یورو معادل ۷۰ هزار و ۳۲۳ دلار است. افزایش حقوق در لوکزامبورگ بر اساس تحصیلات و تجربه است و این حقوق در پایان ۱۰ تا ۱۵ سال کار به‌ترتیب ۲۰ هزار و ۳۱ هزار یورو (معادل ۲۰ هزار و ۹۹۲ دلار و ۳۱ هزار و ۴۸۸ دلار) افزایش می‌یابد و پس از ۳۰ سال کار با ۵۲ هزار یورو افزایش به ۱۱۹ هزار یورو (۱۲۴ هزار و ۹۰۲ دلار) می‌رسد. معلمان با مدرک فوق لیسانس حقوق بیشتری نسبت به دارندگان مدرک لیسانس خواهند داشت.

سوئیس، بالاترین حقوق در زمان آغاز کار

سوئیس در میان کشورهایی با بالاترین حقوق معلمان در جهان قرار دارد. یک معلم دبیرستان در شروع کار خود ۷۱ هزار و ۵۰۰ فرانک معادل ۷۳ هزار و ۶۴۷ دلار حقوق می‌گیرد که این مبلغ شامل پاداش، کمک‌هزینه اضافه کاری و انعام نیز می‌شود. از سوی دیگر، معلمی با ۱۰ تا ۱۹ سال سابقه کار در این کشور سالانه ۹۰ هزار و ۲۴۷ فرانک معادل ۹۴ هزار و ۷۲۲ دلار حقوق می‌گیرد و بیش از ۲۰ سال سابقه‌کار حقوقی معادل ۹۱ هزار و ۷۴ فرانک یا ۹۵ هزار و ۵۹۱ دلار برای یک معلم خواهد داشت.

روز جهانی معلم + کشورهایی با بیشترین حقوق پرداختی به معلمان

سوئیس برای تعیین حقوق معلمان سطح تجربه و مدارک تحصیلی را مدنظر قرار می‌دهد و دارنده مدرک کارشناسی ارشد نسبت به فردی با مدرک لیسانس حقوق بیشتری دریافت می‌کند. یک فرد در سوئیس برای معلم دبیرستان شدن باید دارای مدرک لیسانس آموزش‌وپرورش باشد.

آلمان، افزایش حقوق با بالا رفتن سابقه کار

حقوق معلمان در آلمان ۱۳۰۰ یورو (۱۳۶۴.۵ دلار) برای معلمان مبتدی و ۴۵۰۰ یورو (۴۷۲۳ دلار) برای معلمان با تجربه در یک ماه است. به‌عبارت دیگر معلمان بر اساس سطح تجربه خود حقوق می‌گیرند و یک معلم مبتدی (تجربه دو ساله) تا ۱۴۸۰ یورو (۱۵۵۳ دلار) در ماه و معلمی که بین دو تا پنج سال تجربه داشته باشد تقریباً ۱۹۸۰ یورو (۲۰۷۸ دلار) حقوق می‌گیرد.

در این کشور معلمان با پنج تا ۱۰ سال سابقه کار ۲۹۲۰ یورو (۳۰۶۴ دلار)، با ۱۰ تا ۱۵ سال سابقه ۳۵۶۰ یورو (۳۷۳۶ دلار)، با ۱۵ تا ۲۰ سال سابقه ۳۸۸۰ یورو (۴۰۷۲ دلار) و با بیش از ۲۰ سال سابقه ۴۲۰۰ یورو (۴۴۰۸ دلار) حقوق دارند.

روز جهانی معلم + کشورهایی با بیشترین حقوق پرداختی به معلمان

کد خبر 693072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.