علم سنگ بنای پیشرفت است

معاون پژوهشی فرهنگستان علوم و فناوری ایران گفت: علم سنگ بنای پیشرفت است و دانشمندان، پژوهشگران و مبتکران زندگی خود را به پیشبرد مرزهای دانش اختصاص دادند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی‌اکبر صالحی شامگاه دوشنبه_دهم مهرماه_ در مراسم اعطای پنجمین دوره جایزه علمی و فناوری جایزه مصطفی (ص) اظهار کرد: امشب گرد هم آمدیم تا از برخی از دسناوردهای علمی تجلیل کنیم و این مناسبت قدمی مؤثر در پیشبرد دانش‌های بشری است.

وی افزود: علم سنگ بنای پیشرفت است و دانشمندان، پژوهشگران و مبتکران زندگی خود را به پیشبرد مرزهای دانش اختصاص دادند و افتخار می‌کنیم امروز میزبان تعدادی از آن‌ها هستیم.

دبیر علمی جایزه مصطفی (ص) تصریح کرد: با تجلیل از برگزیدگان این دوره جشنواره، نه تنها از دستاوردهای دانشمندان، بلکه از تلاش مجموعه افراد بی‌شماری که در تحقق دستاورها نقش داشته‌اند و آنها را سربازان گمنامان علم می‌دانیم، تقدیر می‌کنیم.

وی ادامه داد: رشد علم و فناوری در گرو تلاش مشترک دانشمندان سراسر جهان با عبور از مرزها و فرهنگ‌ها است و دانشمندانی که امروز از آنها تقدیر می‌شود، هر یک از گوشه‌ای از جهان به ایران آمده‌اند.

صالحی گفت: علم توانایی دارد زندگی‌ها را تغییر و سیاست‌ها را شکل دهد و آینده بهتری را برای همه ایجاد کند؛ بنابراین باید در تحقیق و آموزش سرمایه‌گذاری و محیطی فراهم کنیم که خلاقیت و نوآوری را ترویج دهد.

وی اضافه کرد: ما با برگزاری این رویداد راه درست جست‌وجوگری را به نسل‌های آینده می‌آموزیم و به آنها می‌گوئیم که هر یک از ما توانایی نهفته در خود داریم که باید به کار گرفته شود و جایزه مصطفی در طول عمر ۱۰ ساله خود تلاش کرده تا به حد توان خود، سهمی در این نهضت خداپسندانه داشته باشد.

دبیر علمی جایزه مصطفی (ص) اظهار کرد: فراخوان این دوره از بهمن ۱۴۰۰ آغاز شد و نامزدهای جایزه، تنها توسط دانشمندان برجسته یا نهادهای علمی معتبر معرفی می‌شوند، لذا فراخوان این دوره به ۳۱ هزار دانشمند و نهاد برجسته علم و فناوری برای معرفی نامزد اعلام شد.

وی افزود: گروه‌های داوری بر اساس شاخص‌های ارزیابی مصوب، نسبت به بررسی آثار دریافتی اقدام کردند و در این راستا، ویژگی‌های برجسته آثار شامل نوآوری مشروط در روش علمی، پیش‌رو بودن اثر و و ماندگاری و کاربردهای مشخص آنکه به صورت محسوس در جهان علم مؤثر باشد، ارزیابی شد.

صالحی تصریح کرد: همچنین دامنه نفوذ اثر در گستره مرزهای دانش و تأثیر آن بر فرهنگ، جامعه، سلامت، محیط زیست و رفاه عمومی و پاسخگویی به نیازهای عمومی و حل مسائل مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: شاخص‌های دیگر که مورد توجه بود، ویژگی‌های‌های صاحب اثر، به این مفهوم که در زمینه تخصصی خود از حسن شهرت و سابقه علمی درخشان برخوردار باشد، بود.

دبیر علمی جایزه مصطفی (ص) گفت: بر این اساس شناسایی ۲۶۱۳ پرونده علمی در حوزه‌های تخصصی جایزه از ۱۱۰ کشور انجام شد که این آثار شامل دسته‌بندی هایی بود، ۴۷۰ پرونده در حوزه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات، ۶۴۰ پرونده در حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی، ۱۵۰۳ پرونده در حوزه علوم پایه و مهندسی و فناوری نانو مورد بررسی قرار گرفت و در ادامه در هفت مرحله، غربالگری علمی آثار توسط کمیته‌های داوری در طول بیش از یک سال و نیم، در نهایت ۱۴۸ اثر برتر مورد ارزیابی علمی ۲۰۶ داور بین‌المللی قرار گرفت.

وی اضافه کرد: در نهایت، جمع‌بندی نامزدهای برتر توسط کارگروه علمی جایزه انجام و پنج برگزیده شامل سه برگزیده مقیم و دو برگزیده غیرمقیم کشورهای اسلامی انتخاب شدند که امروز مورد تجلیل و تقدیر قرار خواهند گرفت.

صالحی ضمن تقدیر از تلاش وافر داوران و رؤسای گروه‌های داوری این دوره که نزدیک به دو سال در تلاش بودند، خطاب به برگزیدگان این دوره از جشنواره گفت: تبریک ما برای تلاش بی نظیر شما است و بگذارید دستاوردهای شما، همه ما را به ارتقای روح پرسش و همکاری برای بهبود بشریت الهام بخشد.

کد خبر 692507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.