گزارش تلفیق از بندهای محیط زیستی لایحه برنامه پخته نیست

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هرچند کمیسیون تلفیق تلاش کرد ابهامات بندهای محیط زیستی را رفع کند، اما کار پخته‌ای از آب درنیامد.

به گزارش ایمنا، در جلسه علنی امروز _دوشنبه دهم مهرماه_ مجلس شورای اسلامی ادامه بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه در دستور کار قرار گرفت و رئیس مجلس شورای اسلامی به دلیل ابهام بند (الف) ماده ۲۲ این بند را به کمیسیون تلفیق ارجاع داد.

«بر اساس بند (الف) ماده ۲۲ که به کمیسیون ارجاع شد، با هدف رعایت استانداردهای زیست محیطی، اقدامات زیر انجام می‌شود:

۱- سازمان حفاظت محیط زیست مکلف است ظرف سه ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون نسبت به تهیه شاخص‌ها، ضوابط و معیارهای زیست محیطی برای استقرار کلیه کاربری‌ها اقدام نماید و ظرف دو ماه آن را به تصویب شورای‌عالی محیط زیست برساند.

۲- مطالعات و ارزیابی زیست‌محیطی هرگونه احداث، توسعه و تغییر خط تولید و محل واحدهای تولیدی مشمول ارزیابی اثرات زیست محیطی توسط دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های وابسته آنها، بخش‌های خصوصی و تعاونی و نهادهای عمومی غیردولتی در پهنه سرزمین از جمله مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی، باید قبل از اجرا و در مرحله امکان‌سنجی بر اساس این شاخص‌ها توسط مشاوران رسمی ذی‌صلاح تهیه و نتیجه آن در سامانه بارگذاری شود.

۳- سازمان حفاظت محیط زیست مکلف است ظرف سه ماه نسبت به راه‌اندازی «سامانه هوشمند ارزیابی اثرات زیست‌محیطی»، اقدام و علاوه بر آن شاخص‌ها، ضوابط و معیارهای زیست‌محیطی را در سامانه بارگذاری نماید.

۴- سازمان حفاظت محیط زیست مکلف است در مورد طرح‌های بارگذاری شده در سامانه، ظرف سه ماه تعیین تکلیف قطعی (مبنی بر رد یا تأیید) نماید. عدم تعیین تکلیف در موعد مقرر به منزله تأیید طرح است و سازمان حفاظت محیط زیست مکلف به صدور تأیید آن با قید منقضی شدن زمان رسیدگی می‌باشد.

۵- سازمان حفاظت محیط زیست مکلف است عناوین طرح‌های مشمول ارزیابی را در سامانه بارگذاری نماید. سایر طرح‌هایی که مشمول ارزیابی نیستند نیاز به تأیید سازمان مزبور ندارند.

۶- سازمان حفاظت محیط زیست مکلف است نقشه پهنه‌بندی استقرار واحدهای مشمول ارزیابی زیست محیطی از حیث استقرار یا عدم آن و نقشه مناطق مظنون یا آلوده کشور را حداکثر ظرف ۶ ماه از لازم‌الاجرا شدن این قانون تهیه کند و پس از تصویب شورایعالی محیط زیست در سامانه بارگذاری نماید.

۷- چنانچه در مورد صدور یا عدم صدور مجوز توسط سازمان حفاظت محیط زیست کشور اختلافی ایجاد شود با درخواست بالاترین مقام دستگاه مربوط در استان، مراتب به «هیئت حل اختلاف کشور» ارجاع می‌گردد.

تبصره- هیأت حل اختلاف کشور با ترکیب زیر تشکیل می‌گردد:

۱) معاون اجرایی رئیس‌جمهور (دبیر)

۲- رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور

۳) وزیر یا نماینده دستگاه اجرائی مربوط

۴) رئیس دانشگاه محیط زیست یا یکی ازاساتید متخصص در حوزه محیط زیست به انتخاب وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

۵) رئیس یا نماینده سازمان هیأت مزبور مکلف است از طرفین برای حضور در جلسه دعوت نماید. تصمیم این هیأت برای طرفین لازمالاجراست.

۸- عدم رعایت نتیجه ارزیابی‌ها توسط مجریان طرح‌ها و همچنین عدم تعیین تکلیف در مواعد مقرر توسط سازمان حفاظت محیط زیست کشور، تخلف محسوب شده و اشخاص حقیقی متخلف به‌ترتیب مشمول مجازات‌های مواد (۶۹۰) و (۵۷۶) کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده) مصوب ۱۳۷۵/۳/۲ می‌شوند.»

پیش از ارجاع بند (الف) ماده ۲۲ به کمیسیون تلفیق، احمد دنیامالی، نماینده مردم انزلی در مجلس در مخالف با بند (الف) ماده (۲۲) گفت: اگر قرار باشد غیرواقع‌بینانه به دستگاه‌ها اختیاراتی بدهیم، مشکلاتی برای کشور در حوزه محیط زیست به‌وجود خواهیم آورد. امروز در پروژه‌هایی مانند بهبود تالاب و پروژه‌های عمرانی یکی از مشکلات این است که زمان‌بندی اتمام پروژه رعایت نمی‌شود.

افزود: وقتی یک پروژه که به استان ابلاغ می‌شود تا زمانی که پیوست محیط زیستی بگیرد و کارهای اداری آن انجام شود زمان زیادی طی خواهد کرد که در حقیقت این زمان سبب ضربه به پروژه‌های کشور از جمله پروژه‌های محیط زیستی می‌شود.

محمدرضا احمدی، نماینده مردم رشت در مجلس در موافقت با بند (الف) ماده (۲۲) گفت: زمان‌بندی برای انجام برنامه‌های پسماند کشور وجود ندارد. از طرفی مشکل رفع معضلات فاضلاب همچنان برقرار است و اگر دستگاه‌های ناظر در این زمینه نظارت لازم را نداشته باشند، به‌طور قطع سبب افزایش مشکلات زیست‌محیطی خواهد شد و بند (الف) برای بهبود این مشکلات است.

داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه به عنوان نماینده دولت در مخالفت با بند (الف) ماده (۲۲) اظهار کرد: دولت پیشنهاد داده بود برای طرح‌های زیرساختی بزرگ، مطالعات زیست محیطی کافی را انجام دهد تا به محیط زیست آسیب وارد نشود. اما آنچه که کمیسیون تلفیق برنامه در بند (الف) وارد کرده است، به همه نهادها و شرکت‌ها و بخش‌های خصوصی و غیرخصوصی تعمیم داده و سبب می‌شود حتی مثلاً یک خط کوچک تولیدی برای انجام کار خود پروسه زیست محیطی را انجام دهد که این موضوع سبب قفل شدن تولید حتی در تولیدات خرد خواهد شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: هدف دولت از پیوست محیط زیست برای طرح‌های زیست‌محیطی بزرگ و پروژه‌های کلان است ولی کمیسیون تلفیق به همه پروژه‌های کوچک و خرد الزام پیوست محیط زیستی را در نظر گرفته که این رویه آسیب به تولید است.

محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق در موافقت با بند (الف) ماده (۲۲) عنوان کرد: در پیشنهاد کمیسیون گفته شده که سازمان محیط زیست باید ابتدا شاخص‌ها را تعریف و بعد طرح را در سامانه بارگذاری کند و اگر بعد از ۳ ماه سازمان محیط زیست به طرح پاسخ نداد، به معنای مثبت بودن نظر محیط زیست است. اما اگر سازمان محیط زیست نظر منفی داد، شورای حل اختلاف در نظر گرفته شده است و این افراد به اختلاف رسیدگی می‌کنند.

وی افزود: در زمان فعلی اگر سازمان محیط زیست طرحی را رد کند، زمان و امکان اعتراض وجود ندارد. در حالی که در این بند (الف) ماده (۲۲) ماده گفته شده برخی از صنایع مشمول ارزیابی نمی‌شوند و این ماده در راستای تولید است و اینگونه نیست که کمیسیون تلفیق بخواهد به تولید قفل بزند.

رحمت‌الله نوروزی، نماینده مردم علی‌آباد در اخطاری گفت: موارد گفته شده در گزارش فراکسیون محیط زیست باید قرائت شود که در ماده ۲۲ این موارد در نظر گرفته نشده است. ما نمی‌خواهیم محیط ایست داشته باشیم بلکه محیط زیست و رشد و بالندگی را باید در توسعه انقلاب داشته باشیم.

علیرضا سلیمی، نماینده مردم محلات در تذکری گفت: طبق بند (الف) ماده ۲۲ هرگونه احداث و پروژه‌ای باید اذن دستگاه‌های مختلف را بگیرید، در حالی که نباید در مسیر تولید دائم گره ایجاد کنیم.

وی افزود: مثلاً می‌خواهیم یک جاده ایجاد کنیم که باید سازمان محیط زیست و شهرداری و وزارت راه اذن بگیریم که این رویه گره روی گره می‌شود و در حقیقت بوروکراسی اداری ایجاد می‌کنیم.

عضو هیئت رئیسه مجلس تاکید کرد برای رفع ابهام بهتر است بند (الف) ماده ۲۲ به کمیسیون تلفیق ارجاع شود.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در این زمینه گفت: یکی از معضلات علاوه بر مسائل اقتصادی، امنیتی و معیشتی، در تراز آنها معضل محیط زیست است.

وی افزود: لایحه دولت در بخش محیط زیست کامل و جامع نبود و دوستان در کمیسیون تلفیق هرچند تلاش کردند ابهامات را رفع کنند ولی کار پخته‌ای درنیامد.

رئیس مجلس شورای تاکید کرد: بند الف ماده (۲۲) را به کمیسیون تلفیق ارجاع می‌دهیم. چرا که موضوع پسماند در کشور بسیار مهم است و باید این موارد در لایحه دیده شود.

کد خبر 692346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.