شهروندان، رکن اصلی سرعت بالای پایداری آمستردام

مدیران آمستردام، پایتخت هلند، تلاش کرده‌اند با افزایش مشارکت شهروندان در امور شهری، سرعت دستیابی به اهداف پایداری را افزایش دهند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شهردار آمستردام طی چند سال گذشته عزم خود را جزم کرده است رویکردهای جدیدی را برای تلفیق دموکراسی مستقیم با اقدامات مربوط به مبارزه با تغییرات اقلیمی ارائه دهد و به هدف کاهش ۹۵ درصدی انتشار دی‌اکسیدکربن تا سال ۲۰۵۰ نسبت به سال ۱۹۹۰ دست پیدا کند. تمرکز بر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از سازه‌ها، ترافیک و الکتریسیته از مهم‌ترین اقدام مدیران شهر برای این منظور به‌شمار می‌رود که به ادعای آن‌ها، تشویق مردم به ارائه رویکردهای خود برای این منظور می‌تواند بیشترین اثربخشی را به دنبال داشته باشد. در این راستا، تاکنون اقدامات متعددی برای ایجاد پیوند میان شهروندان، شرکت‌های نوپا و سایر کمپانی‌های شهری اعمال شده که دستیابی به ایده‌های کارآمد برای تمام ساکنان پایتخت هلند را به دنبال داشته است.

رویکردهای پایدارسازی آمستردام با تمرکز بر دموکراسی مستقیم

توقف استفاده از گاز برای گرمایش سازه‌ها تا سال ۲۰۴۰ یکی از مهم‌ترین رویکردهای پایدارسازی آمستردام به‌حساب می‌آید که قرار است با مشارکت مردم تحقق بیابد. در واقع مدیران پایتخت هلند در تلاش هستند از طریق ایجاد پیوند میان شهروندان و تامین‌کنندگان انرژی تجدیدپذیر قابلیت توسعه استفاده از نیروی پاک را فراهم بیاورند و از این طریق به بهره‌گیری از گاز برای گرمایش در منازل خاتمه دهند. اجرای این رویکرد تنها در سال ۲۰۲۰ هزینه‌ای ۱۵۰ میلیون یورویی را در بر داشت که به دنبال آن، ساکنان شهر برای مشارکت در رویکرد تأمین انرژی تجدیدپذیر از حمایت مالی برخوردار شدند و توانستند از طریق کاهش مصرف گاز به پیشبرد اهداف بلندپروازانه شهر کمک کنند.

آغاز جنبش «کافه‌های نوسازی» از دیگر اقدامات مدیران آمستردام برای افزایش پایداری شهر از طریق ترویج دموکراسی مستقیم بوده که با اثربخشی خود شهرهای سایر کشور را نیز به اعمال اقدامات مشابه سوق داده است. در این طرح کافه‌هایی در سراسر پایتخت هلند برای گردهم آوردن مردم به منظور تعمیر اشیای قدیمی و فراهم آوردن قابلیت استفاده دوباره آن‌ها توسعه داده شده است. در این کافه‌ها مردم اشیای خراب خود از ظروف شکسته آشپزخانه گرفته تا دوچرخه‌ها را جمع و بدون صرف هیچ هزینه‌ای تعمیر می‌کنند. گزارش‌ها حاکی از آن است که از زمان اجرای جنبش کافه‌های نوسازی در سال ۲۰۰۹ تاکنون، انباشتگی مواد ضایعات در دفن‌گاه‌های زباله به حداقل رسیده و همین امر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را به دنبال داشته است.

شهروندان، رکن اصلی سرعت بالای پایداری آمستردام

نصب پنل‌های خورشیدی از دیگر اقدامات اثربخش آمستردام برای افزایش پایداری شهری بوده که از طریق ایجاد همکاری میان مدیران و کارکنان مدارس محقق شده است. در این طرح مدیران مراکز آموزشی با استفاده از بودجه‌های پایداری شهر به نصب پنل‌های خورشیدی بر بام مدارس کرده و از حمایت مقامات شهر برخوردار شده‌اند.

استقبال گسترده شهروندان آمستردام از دوچرخه‌سواری عامل دیگر پایدارسازی شهر به‌شمار می‌رود که با تمرکز مدیران برای بهبود وسایل نقلیه عمومی همراه شده است. شهردار پایتخت هلند ادعا کرده است که تا سال ۲۰۲۵ تمام اتوبوس‌ها و کشتی‌های مسافربری شهر را با وسایل نقلیه الکتریکی یا هیبریدی جایگزین خواهد کرد تا از این طریق پایداری را برای بخش حمل‌ونقل عمومی به ارمغان بیاورد.

کد خبر 692280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.