استراتژی‌های سبزترین کشور جهان در سپتامبر ۲۰۲۳

استونی در بررسی‌های انجام شده توسط کارشناسان به دلایل مختلف نظیر بهبود حمل‌ونقل، مدیریت الکترونیک، تولید انرژی تجدیدپذیر و حفظ تنوع زیستی به عنوان سبزترین کشور جهان در ماه سپتامبر ۲۰۲۳ شناخته شد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، امروزه تقریباً مدیران سراسر دنیا، به‌ویژه برنامه‌ریزان اروپایی، عزم خود را جزم کرده‌اند انتشار گازهای آلاینده را کاهش دهند تا هر یک اهداف کربن صفر وعده داده شده تا زمان‌های مشخص را محقق کنند. گزارش‌ها حاکی از آن است که استونی در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۳ با سرعتی شگفت‌انگیز در مسیر کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای پیش رفت و به عنوان سبزترین کشور جهان در این ماه شناخته شد. جالب است بدانید که استونی سومین کشور دنیا از نظر انتشار فزاینده گازهای گلخانه‌ای به ازای هر نفر جمعیت به‌حساب می‌آید که تنها در سال ۲۰۲۱ بیش از هزار و ۳۹۴ تن گاز دی اکسید کربن در آن تولید شد. اگرچه ذخایر نفت استونی وابستگی کشور به سایر قلمروها را برای تأمین انرژی به حداقل رسانده، با این حال به عنوان یکی از مهم‌ترین و قدرتمندترین عوامل مؤثر در تولید کربن کشور شناخته شده است.

تغییر رویکردهای تحقق اهداف صفر انتشار کربن

جنگ میان روسیه و اوکراین یکی از مهم‌ترین محرک‌های مؤثر بر تحول سبز در استونی محسوب می‌شود زیرا تسریع اجرای رویکردهای دولت برای انتقال انرژی را با هدف کاهش وابستگی به اوکراین برای تأمین نیرو به دنبال داشته است. پیش از این نخست‌وزیر استونی در سال ۲۰۲۱ از توقف تولید ماسه‌های نفتی تا سال ۲۰۴۰ خبر داده بود که جنگ میان دو کشور نام‌برده، دولت استونی را به اجرای استراتژی‌های جدید و سرعت بخشیدن به اجرای تدابیر قدیمی برای تولید صددرصدی انرژی تجدیدپذیر تا سال ۲۰۳۰ سوق داده است.

استراتژی‌های سبزترین کشور جهان در سپتامبر ۲۰۲۳

از دیگر مؤلفه‌های مؤثر بر موفقیت استونی در مسیر سبز می‌توان به وضع قوانین جدید اقلیمی توسط دولت اشاره کرد که بر اساس آن، از اول ژانویه سال ۲۰۲۵ سرمایه‌گذاری‌های کشور در بخش مسکن و حمل‌ونقل با تمرکز بر اهداف پایدار افزایش قابل‌توجهی را تجربه خواهد کرد. کایا کالاس که در انتخابات اخیر به عنوان نخست‌وزیر استونی شناخته شد، پس از رسیدن به این سمت یک وزارت جدید «وزرات اقلیم» مشخص کرد به این امید که رویکردهای مبارزه با تغییرات اقلیمی با جدیت و سرعت بیشتری اجرا شود.

توسعه استراتژی‌های تولید انرژی تجدیدپذیر در سازه‌ها از طریق نصب پنل‌های خورشیدی و نیروگاه‌های بادی نیز از عواملی به‌حساب می‌آید که در سبزسازی استونی نقش مهمی ایفا کرده است. کالاس مدعی شده است که تا سال آینده بزرگ‌ترین مزرعه بادی در استونی احداث خواهد شد که امکان تأمین هشت درصد از کل الکتریسیته سالانه مورد تقاضای کشور در آن وجود خواهد داشت.

تلاش برای حذف تولید کربن از حمل‌ونقل

یکی از مهم‌ترین طرح‌هایی که به سبزسازی حمل‌ونقل در استونی منجر خواهد شد، توسعه پروژه Rail Baltica خواهد بود که قرار است تا سال ۲۰۳۰ اجرا شود و به دنبال آن امکان حمل مسافران در مسیرهای بین تالین، پایتخت استونی و پایتخت کشورهای لتونی، لهستان، فنلاند و لیتوانی از طریق قطارهای سبز پرسرعت جدید فراهم بیاید. توسعه مسیری ۸۷۰ کیلومتری برای این منظور کاهش نیاز به سفرهای هوایی را به دنبال خواهد داشت که این امر به سهم خود می‌تواند نقش مهمی در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ایفا کند. کالاس ادعا کرده است که در حال حاضر روزانه بیش از هزار و ۵۰۰ کامیون در مسیر بین لتونی و استونی در حرکت است و علاوه بر ایجاد ترافیک سنگین در معابر کشور، انتشار نرخ بالایی از کربن را به دنبال دارد. توسعه مسیر راه‌آهن جدید می‌تواند نیاز به تردد کامیون‌ها را به حداقل برساند و از این طریق نه‌تنها کاهش ترافیک خیابانی را به دنبال خواهد داشت، بلکه انتشار کربن را نیز به حداقل می‌رساند.

حفظ تنوع زیستی

استونی کشوری کوچک با مساحتی کمی بیش از ۴۵ هزار متر مربع به شمار می‌رود که سراسر پوشیده در عناصر طبیعی است. گزارش‌ها حاکی از آن است که در حال حاضر بیش از هزار خرس، ۴۰۰ سیاهگوش و ۲۰۰ گرگ در کشور سکونت دارد، در حالی که در هر متر مربع ۷۶ گونه گیاهی در حال رشد است. از آن‌جا که حفظ تنوع زیستی در کشور مستلزم دسترسی به فضای بیشتر است، دولت از احیای ۳۰ درصد از فضای دریایی و ۳۰ درصد از کشور تا سال ۲۰۳۰ برای این منظور خبر داده است.

کد خبر 691880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.