قالیباف: سامانه بریکس پی جایگزین سوئیفت می‌شود

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به عضویت جمهوری اسلامی در پیمان بریکس گفت: طبق این پیمان این امکان فراهم می‌شود تا از سیستم ارتباط بانکی الکترونیکی که در بین کشورهای عضو پیش‌بینی شده استفاده شده و به جای سیستم سوئیفت از سامانه بریکس پی برای انجام معاملات استفاده شود.

به گزارش ایمنا، محمدباقر قالیباف در جلسه علنی روز شنبه (۸ مهرماه) لایحه برنامه هفتم توسعه و در جریان بررسی بند الحاقی به ماده ۱۱ لایحه گفت: در پیمان بریکس یکی از کارهای مهمی که انجام شده است این بود که سیستم ارتباطی بانک الکترونیکی جایگزین سوئیفت شده است. این سیستم اکنون فعال است و از اول ژانویه ما هم در این سیستم عضو می‌شویم و فرصت بزرگی پیش‌روی ما می‌گذارد تا با کشورهای بزرگی کار کنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: ۳۰ درصد از کل حجم معاملات ما با کشورهایی مانند چین، روسیه، هند و آفریقای جنوبی بوده که از این ظرفیت ایجاد شده در پیمان بریکس می‌توان استفاده کرد و از این سیستم بانکی جایگزین بهره برد.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع سبب شده که فرصت بزرگی برای کشور ایجاد شود. در مجموعه بریکس این سامانه بریکس جایگزین سوئیفت می‌شود و کشورهای عضو بریکس و سایر کشورهایی که علاقه‌مند باشند می‌توانند از این سیستم پیمان الکترونیکی بین بانکی بهره ببرند.

به گزارش ایمنا، پنج اقتصاد نوظهور یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی در حال ایجاد یک نظام پرداخت مشترک جدید به نام "پرداخت بریکس" یا "بریکس پِی (BRICS PAY)" هستند. کشورهای بریکس قصد دارند یک کیف پول آنلاین ویژه به منظور یکپارچه سازی نظام‌های پرداخت این پنج کشور ایجاد کنند. صندوق دارایی روسیه به همراه شرکای خود از هند و چین که فناوری‌های لازم برای راه اندازی این سامانه را دارند در حال کار روی این طرح است.

کد خبر 691767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.