از انتقال آب دریا تا توسعه سبز اصفهان

سفر روز گذشته رئیس‌جمهور به اصفهان با اتفاقات، حواشی و افتتاح پروژه‌های مهمی در استان همراه بود که ضمن مرور آن‌ها به بررسی واکنش‌ها نسبت به این سفر پرداخته‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نصف‌جهان روز جمعه _هفتم مهرماه_ میزبان رئیس‌جمهور بود، سفری که اگرچه هدف اولیه آن حضور در پنجمین دوره جایزه بین‌المللی مصطفی (ص) اعلام شد، اما به همین امر محدود نشد و با برنامه‌ریزی دولت و مسئولان، با افتتاح چند پروژه مهم استانی همراه شد.

گام اول؛ آغاز فاز دوم پروژه انتقال آب دریای عمان به اصفهان

اولین مقصد آیت‌الله رئیسی در این سفر، بازدید از محل پروژه انتقال آب دریای عمان به استان اصفهان بود که با همراهی وزیر نیرو و استاندار اصفهان انجام گرفت و طی آن، فاز دوم عملیات اجرایی این پروژه به‌طور رسمی آغاز شد. به گفته استاندار اصفهان، قرار است ۳۰ درصد آب انتقالی این پروژه برای تأمین آب شرب و ۷۰ درصد آن برای تأمین آب مورد نیاز صنایع استفاده شود.

از انتقال آب دریا تا توسعه سبز اصفهان

همین مسئله سبب شده است تا بخشی از افکار عمومی نسبت به تأثیری که عملیاتی شدن این پروژه در مشکلات محیط زیستی و گسترش صنایع آب‌بر استان خواهد داشت، اظهار نگرانی کنند، اما باید توجه داشت که به گفته مسئولان، قرار نیست از آب انتقالی دریای عمان برای تأسیس صنایع جدید در اصفهان استفاده شود، بلکه این آب در راستای تأمین منابع مورد نیاز صنایع موجود و کاهش برداشت آنها از آب زاینده‌رود و سفره‌های زیرزمینی است، امری که در صورت تحقق می‌تواند گام مهمی در راستای تحقق مطالبه اصلی مردم اصفهان، یعنی احیای زاینده‌رود و جلوگیری از فرونشست زمین محسوب شود و به گفته وزیر نیرو با انتقال این آب، امکان استفاده کشاورزان از منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی استان نیز بیشتر خواهد شد.

گام دوم؛ بازدید از فولاد مبارکه و افتتاح نیروگاه شهید حاج احمد کاظمی

دومین مقصد رئیس‌جمهور در این سفر، مجتمع فولاد مبارکه اصفهان بود که به منظور افتتاح نیروگاه «شهید حاج احمد کاظمی» صورت گرفت. نیروگاهی با ظرفیت ۹۱۴ مگاوات که فاز اول آن با ظرفیت ۳۰۷ به دست رئیس‌جمهور افتتاح شد و از بالاترین استانداردهای موجود نیروگاه‌ها برخوردار است. با بهره‌برداری از این پروژه که عمده کار آن توسط مهندسان ایرانی انجام شده، برای ۴۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغالزایی می‌شود، همچنین میزان آلایندگی را ۱۵ درصد کاهش می‌دهد.

از انتقال آب دریا تا توسعه سبز اصفهان

عباس علی‌آبادی، وزیر صمت، در آئین راه‌اندازی این نیروگاه از برنامه‌ریزی برای حرکت به سمت فولاد سبز سخن گفت و آیت‌الله رئیسی نیز تاکید کرد که بهره‌برداری از این نیروگاه، گام بسیار مهمی برای جدا کردن برق خانگی از برق صنعتی است تا نوسانات برق در صنعت مشکلی ایجاد نکند، همچنین آن را گامی در راستای تولید فولاد سبز دانست که برای کشور ما برخلاف برخی کشورها، به دلیل دسترسی به مواد اولیه، امکان‌پذیر است و می‌تواند ایران را جزو برترین تولیدکنندگان فولاد در جهان قرار دهد.

از حواشی جالب توجه این بازدید، زیارت مزار شهدا، غرس یک نهال در باغچه شخصیت‌های فولاد مبارکه، به عنوان نماد تلاش برای حفظ محیط زیست و هوای پاک همچنین گفت‌وگو با آتش‌نشانان و کارگران این مجموعه، توسط رئیس‌جمهور بود.

از انتقال آب دریا تا توسعه سبز اصفهان

گام سوم؛ افتتاح واحد زیست‌محیطی تصفیه گازوئیل

همواره یکی از مطالبات اصلی مردم اصفهان در سال‌های اخیر، رسیدگی به وضعیت آلاینده‌ها و کاهش آلودگی هوا بوده است که سبب شد تا سومین برنامه آیت‌الله رئیسی در نصف‌جهان، حضور در مجموعه هلدینگ پتروپالایش اصفهان و افتتاح واحد زیست‌محیطی تصفیه گازوئیل باشد.

این واحد صنعتی، در زمینی به مساحت ۲۱۰ هکتار و با هدف کاهش میزان گوگرد از ۱۰ هزار به ۱۰ PPM احداث شده است، در حال حاضر ظرفیت این واحد به ۱۲۰ هزار بشکه در روز رسیده است و با جداسازی روزانه ۳۶۰ تن گوگرد از گازوئیل در پاکسازی هوای شهرها کمک بسیاری می‌کند، به‌طوری که هوای پاک و دور از آلایش را به هم‌وطنان خود هدیه می‌کند. لازم به ذکر است که ۹۰ درصد از تجهیزات طرح ملی تصفیه گازوئیل، توسط تولیدکنندگان داخلی تهیه شده است و با راه‌اندازی آن روزانه ۱۰۰ هزار بشکه گازوئیل یورو ۵ تولید می‌شود.

پس از بهره‌برداری از این طرح، تفاهم‌نامه همکاری توسعه زیست‌بوم فناوری زنجیره‌های ارزش صنعت نفت، میان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و هلدینگ پتروپالایش اصفهان در حضور رئیس‌جمهور به امضا رسید.

از انتقال آب دریا تا توسعه سبز اصفهان

گام چهارم؛ ملاقات با آیت‌الله مظاهری

برنامه چهارم رئیس‌جمهور در شهر گنبدهای فیروزه‌ای، حضور در منزل آیت‌الله مظاهری، برای دیدار و گفت‌وگو با این مرجع عالی‌قدر بود. حضرت آیت‌الله مظاهری در این دیدار، ضمن تشکر از اقدامات دولت در تأمین آب اصفهان، از دولت خواست تا به تلاش خود برای بهبود معیشت مردم و اصلاح برخی ناهنجاری‌های فرهنگی ادامه دهد.

رئیس‌جمهور نیز با اشاره به شاخص‌های مثبت اقتصادی، از رشد اقتصادی تا کاهش و از بین رفتن کسری بودجه، کاهش رشد نقدینگی و کاهش نرخ بیکاری تاکید کرد که تمرکز دولت همواره بر این است که آثار این شاخص‌های مثبت اقتصادی به سفره مردم برسد.

از انتقال آب دریا تا توسعه سبز اصفهان

گام پنجم؛ افتتاحیه جایزه بین المللی مصطفی (ص)

در نهایت، شامگاه روز جمعه، پنجمین دوره اعطای جایزه بین‌المللی مصطفی (ص) به میزبانی کلان‌شهر اصفهان و در مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان با حضور بیش از ۱۰۰ نفر از نخبگان و دانشمندان جهان اسلام آغاز شد و در کنار آیت‌الله رئیسی، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی وی نیز در این افتتاحیه حضور پیدا کرد.

روح‌الله دهقانی در سخنرانی خود در این مراسم اظهار کرد: این جایزه که به ابتکار شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۹۱ ایجاد شد، پنجمین دوره خود را در اصفهان سپری می‌کند و تاکنون به ۱۴ دانشمند برتر جهان اسلام جوایزی را اهدا کرده است که از دیدگاه بسیاری از مجلات بین‌المللی به عنوان نوبل کشورهای اسلامی یاد می‌شود و ایران اسلامی به عنوان مبتکر این رویداد تلقی می‌شود.

از انتقال آب دریا تا توسعه سبز اصفهان

رئیس‌جمهور نیز در این مراسم گفت: در تاریخ اسلام شاهدیم که با آغاز رسالت پیامبر، تمدن اسلامی رقم خورد و این حرکت علمی از ابتدا تحرکی را در جهان اسلام به‌وجود آورد تا جایی که در قرن دوم این حرکت علمی به جهشی تبدیل شد که شاهد فاصله علمی میان جهان اسلام و اروپا هستیم.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد که جایزه مصطفی (ص) نباید تنها محدود به علوم پایه، مهندسی، علم و فناوری شود و باید علوم انسانی هم مشمول این جایزه شود زیرا ما معتقدیم به برکت انقلاب اسلامی، گام‌های مهمی در ارتقای علوم انسانی رخ داده است.

آیت‌الله رئیسی در انتها خطاب به دانشمندان بیان کرد: باید تحقیقات دانشمندان در کتابخانه و میدان‌ها، به عرصه زندگی انسان معاصر بیاید تا راهگشا و معاصر باشد و این موضوع خواست انسان معاصر از دانشمندان، اندیشمندان و روشنفکران است، همچنین اندیشمندان در نشست‌های علمی، به ظلمی که به بشریت وارد می‌شود، بیندیشند و راهکارهایی پیشنهاد دهند.

سخنان رئیس‌جمهور پایان‌بخش افتتاحیه جایزه علم و فناوری مصطفی (ص) بود که از جمعه، هفتم مهرماه آغاز شد و تا روز سه‌شنبه، یازدهم مهرماه ادامه خواهد داشت.

از انتقال آب دریا تا توسعه سبز اصفهان

گام آخر؛ پای کلام خانواده شهدای مدافع امنیت

نقطه پایانی سفر آیت‌الله رئیسی به اصفهان، ملاقات با خانواده ۴ شهید مدافع امنیت این شهر بود و رئیس‌جمهور خطاب به خانواده این شهدا که در اغتشاشات سال گذشته به شهادت رسیده بودند گفت: شهدا شما را رو سفید کردند و از ایشان خواست تا برایشان دعا کنند.

خانواده‌های محترم شهدای امنیت نیز در این دیدار از رئیس‌جمهور خواستند که پیامشان را به مقام معظم رهبری منتقل کند و به ایشان بگوید که مشتاقانه منتظر دیدارشان هستند.

در مجموع سفر روز گذشته آیت‌الله رئیسی به اصفهان و افتتاح چندین پروژه کلیدی در این استان، با واکنش تعدادی از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی در فضای مجازی مواجه شد که در ادامه به تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم.

از انتقال آب دریا تا توسعه سبز اصفهان

از انتقال آب دریا تا توسعه سبز اصفهان

از انتقال آب دریا تا توسعه سبز اصفهان

از انتقال آب دریا تا توسعه سبز اصفهان

از انتقال آب دریا تا توسعه سبز اصفهان

از انتقال آب دریا تا توسعه سبز اصفهان

از انتقال آب دریا تا توسعه سبز اصفهان

از انتقال آب دریا تا توسعه سبز اصفهان

کد خبر 691570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آرش IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    1 0
    توسعه نیروگاه خورشیدی فقط و فقط ....فسیلی کافیست نه هوا داریم نه آب داریم نه...