همراه با افتتاحیه پنجمین جایزه بین‌المللی مصطفی (ص)

آئین افتتاحیه پنجمین دوره اعطای جایزه علمی و فناوری مصطفی (ص) تحت عنوان بخوان «جشنی در ستایش علم» شامگاه جمعه در مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در این مراسم که در مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان اجرا شد، سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان به عنوان مهمان ویژه حضور دارد، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد، آیت‌الله سید ابوالحسن مهدوی، سید رضا مرتضوی استاندار اصفهان، علی قاسم‌زاده شهردار اصفهان، تعدادی از نمایندگان استان اصفهان، اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان و جمعی از مقامات نظامی و انتظامی کشوری و استانی نیز حضور داشته و جامعه علمی و دانشگاهی کشور نیز استقبال قابل توجهی از این برنامه به عمل آورده‌اند.

برنامه با اجرای یک نمایش آئینی در مدح پیامبر اکرم (ص) آغاز شد و شروع رسمی مراسم با قرائت قرآن کریم و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و اجرای تواشیح همراه بود.

در این مراسم که از طریق شبکه‌های ملی و جهانی پوشش داده می‌شد، از طریق فیلم‌هایی که با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی ساخته شده بود و در سالن به نمایش درآمد، مروری بر زندگی و برخی اقدامات چند دانشمند شاخص جهان اسلام شد.

اجرای زنده محمد معتمدی، خواننده مطرح کشوری بخش دیگری از برنامه بود که مورد توجه حاضران قرار گرفت.

سید رضا مرتضوی، استاندار اصفهان اولین سخنران مراسم بود که با سلام و تحیت به پیامبر عظیم الشان اسلام و خیرمقدم به رئیس جمهور و مهمانان حاضر تاکید کرد: میزبانی پنجمین دوره اعطای جایزه علم و فناوری مصطفی در شهر اصفهان فرصتی است ذی‌قیمت که در تعامل با بزرگان علم و فناوری جهان اسلام موجبات اعتلای اسلام و مسلمانان بیش از پیش فراهم آید.

وی افزود: ظهور اسلام و بعثت حضرت ختمی مرتبت در عصر جاهلیت با سرعتی حیرت‌انگیز و کیمیاگرانه شب تاریک بشریت را روشن کرد و اعراب جاهلی را به مجاهدانی شب‌زنده‌دار تبدیل کرد که کمر همتشان را به کسب رضایت پروردگار یگانه بسته بودند و در راستای ساختن جامعه‌ای توحیدی تلاش می‌کردند.

استاندار اصفهان تاکید کرد: یکی از این مراکز علمی و تمدنی در دوران مختلف از پیش گذشته اسلام اصفهان بوده که در سایه‌سار آن آسایش و مظهر افتخار و اقتدار و ارمغان گران‌بهای هنر است.

وی افزود: افتخار این شهر به وجود کانون‌های اقتصاد و تلاش و کوشش مردم است که موجبات تحولات اقتصادی و صنعتی در این شهر را فراهم آورده است، از امتیازات اصفهان آن است که این شهر مهد ایثار، جهاد و شهادت بوده و از کهن‌ترین روزگاران کانون دلیرمردان و مبارزان فداکار و بی‌مانند به ویژه در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بوده و با بیش از ۲۴ هزار شهید که تقدیم انقلاب اسلامی کرده بر تارک ایران می‌درخشد.

مرتضوی بیان داشت: اصفهان با سابقه تمدن‌سازی قبلی خود، هم اکنون نیز آمادگی دارد در راستای تمدن نوین اسلامی با اتکا به مراکز علمی و فرهنگی و دانش‌بنیان خود در خدمت این مسئله مهم جهان اسلام باشد و در راستای توانمندسازی جویندگان علم در دنیای اسلام گام بردارد.

درخواست رهبری برای مرجعیت علمی ایران

در ادامه نیز روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور اظهار کرد: سیاست راهبردی توسعه علم و فناوری در همه حوزه‌ها از مهمترین ارکان سیاست گذاری رهبر انقلاب بوده است که نتیجه این سیاست که در راستا رسول (ص) گرامی بوده و ایران اسلامی را امروز به یک قدرت بزرگ، صاحب دانشمندان و شرکت‌های دانش بنیان تبدیل کرده است.

وی افزود: یکی از مباحثی که رهبری همواره دنبال کرده‌اند، مرجعیت جمهوری اسلامی ایران در خصوص مسائل علمی بوده است که قطعاً یکی از ارکان این مرجعیت برگزاری مراسم و برنامه‌هایی از جنس رویداد جایزه بزرگ مصطفی (ص) است.

دهقانی تاکید کرد: این جایزه که به ابتکار شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۹۱ ایجاد شد، پنجمین دوره خود را در اصفهان سپری می‌کند و تا کنون به ۱۴ دانشمند برتر جهان اسلام جوایزی را اهدا کرده است که از دیدگاه بسیاری از مجلات بین المللی به عنوان نوبل کشورهای یاد می‌شود که ایران اسلامی به عنوان مبتکر این رویداد تلقی می‌شود.

جایزه مصطفی تنها محدود به علوم پایه و مهندسی نباشد

سید ابراهیم رئیسی، سخنران ویژه این مراسم بود که پیش از شروع برنامه، یکی از حاضران خطاب به رئیس جمهور خواستار حمایت بیشتر از نخبگان شد که رئیس جمهور نیز خطاب به استاندار اصفهان دستور بررسی این درخواست را داد.

وی که در پایان برنامه سفر یک روزه‌اش در اصفهان در جمع نخبگان علمی کشور و کشورهای دیگر حضور یافته بود، تاکید کرد: باید بدانیم وجود مصطفی (ص) علاوه بر مقام بشیر و نذیر، یکی از صفات برجسته نبی اسلام «مهیمن» است، یعنی وجود پیامبر هیمنه دارد بر همه، ایشان بر خلایق تسلط علمی و دانشی دارد.

وی خاطرنشان کرد: جایزه مصطفی (ص) تنها محدود به علوم پایه و مهندسی و علم و فناوری نباشد و علوم انسانی هم مشمول این جایزه شود زیرا ما معتقدیم به برکت انقلاب اسلامی، گام‌های مهمی در ارتقای علوم انسانی رخ داده است.

رئیس جمهور خطاب به دانشمندان حاضر در برنامه گفت: در نشست‌های علمی، اندیشمندان به ظلمی که به بشریت وارد می‌شود، بیندیشند و راه‌هایی پیشنهاد بدهند.

سخنان رئیس جمهور پایان بخش افتتاحیه جایزه علم و فناوری مصطفی (ص) بود که از امروز به طور رسمی آغاز شد و تا روز سه‌شنبه یازدهم مهرماه ادامه خواهد داشت.

کد خبر 691519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.