بهره‌گیری از هوش مصنوعی در پیشگیری از معدوم‌سازی بی‌رحمانه جوجه‌ها در فرانسه

فرانسه به پیروی از آلمان به بهره‌گیری از فناوری هوش مصنوعی برای پیشگیری از معدوم‌سازی جوجه‌های نر به روش‌های ناخوشایند با تعیین جنسیت درون تخم‌مرغی پرداخته است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، جوجه‌های نر در صنعت تخم‌مرغ، به غیر از تعداد کمی از خروس‌هایی که برای تولید مثل نگهداری می‌شوند، اضافی هستند و مرغ‌ها بدون نیاز به آن‌ها سالانه ۱.۵ تریلیون تخم بارور نشده تولید می‌کنند، به این ترتیب در سراسر جهان سالانه حدود هفت میلیارد جوجه نر از نژادی متفاوت با جوجه‌هایی که برای تولید گوشت استفاده می‌شوند و برای صنعت تخم‌گذاری فایده‌ای ندارند، به روشی نه چندان خوشایند پس از تولد معدوم می‌شوند؛ این اقدام در آلمان و فرانسه به ترتیب در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ ممنوع شد.

آلمان سال گذشته به‌منظور پیشگیری از این کشتار روی فناوری کارکرد با تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) سرمایه‌گذاری کرد که جنسیت جوجه‌های آینده را پیش از تولد شناسایی می‌کند، فرانسه نیز به پیروی از این اقدام در سال ۲۰۲۳ از ممنوعیت بخشی از کشتار جوجه‌های نر در صنعت تخم‌مرغ خود خبر داد و اعلام کرد که از فناوری و هوش مصنوعی برای این منظور بهره می‌گیرد. بر اساس قوانین جدید، کارخانه‌های جوجه‌کشی باید برای تعیین جنسیت جنین قبل از تولد، از تعیین جنسیت درون تخم مرغی استفاده کنند.

تعیین جنسیت تخم‌مرغ‌های فرانسوی به روش آلمانی‌ها

شرکت آلمانی فناوری‌های پیشرفته کشاورزی به این منظور از طیف‌سنجی برای تعیین جنسیت تخم‌مرغ‌ها استفاده می‌کند، دستگاه‌های این شرکت با تابش نور از پوسته تخم‌مرغ می‌توانند با محاسبه طیف نور، جنسیت جنین را با دقت ۹۷ درصد تعیین کنند؛ فرانسه تأکید کرد که این فرآیند غیر تهاجمی است و بدون آسیب رساندن به پوسته تخم‌مرغ‌ها هیچ‌گونه خطر آلودگی ایجاد نمی‌کند.

البته این فناوری تنها روی مرغ‌های قرمز رنگ عمل می‌کند که در زمان آغاز شکل‌گیری پرهای آن‌ها در طول جوجه‌کشی، جنسیت نر و ماده آن‌ها دارای رنگ پرهای مخصوص است. مرغ‌های قرمز ۸۵ درصد از تولید فرانسه را تشکیل می‌دهند.

در حال حاضر جنسیت جنین‌های تخم‌مرغی را می‌توان در روز سیزدهم از کل ۲۱ روز فرآیند جوجه‌کشی و با شناسایی پرهای سفیدرنگ جوجه‌های نر در فرانسه تعیین کرد، اما هدف شرکت این است که بتواند در روز چهارم تخم‌مرغ‌ها را تعیین جنسیت کند.

روش دیگر تعیین جنسیت درون تخم‌مرغی، مانند روش‌هایی که از تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) با هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، برای تخم‌مرغ‌های قهوه‌ای و سفید قابل استفاده است، اما تا زمانی که این فناوری بیشتر توسعه پیدا نکند، ممنوعیت حذف جوجه‌های نر در فرانسه تنها برای تخم‌مرغ‌های قهوه‌ای اعمال می‌شود.

با این حال دو کارخانه جوجه‌کشی فرانسوی با سرمایه‌گذاری روی فناوری کارکرد با MRI به‌رغم هزینه‌بر بودن، به تعیین جنسیت تخم‌مرغ‌های سفید نیز پرداخته‌اند.

برای تعیین جنسیت تخم‌مرغ‌ها از فناوری‌های تهاجمی مانند تشخیص نشانگر زیستی که از مایع تغییر رنگ برای این منظور بهره می‌گیرد یا از روش تجزیه‌وتحلیل DNA نیز می‌توان استفاده کرد.

تفکیک تخم‌مرغ‌های نر و ماده در فرانسه

برای تفکیک تخم‌مرغ‌ها از هم، کارمندان گاری‌هایی پر از تخم‌مرغ را به محل مخصوصی می‌آورند که یک ربات در ابتدای یک خط خودکار وظیفه تخلیه آن‌ها را برعهده دارد. در روز سیزدهم جوجه‌کشی، تخم‌مرغ‌ها برای مدت کوتاهی مورد تابش نور قرار می‌گیرند و پس از آن هوش مصنوعی وارد عمل می‌شود.

طیف تصویر توسط کامپیوتر تجزیه‌وتحلیل می‌شود و مکنده‌های آبی‌رنگ تخم‌مرغ‌ها را طبق دستور الگوریتم جدا می‌کنند؛ جنین‌های ماده یک هفته بعد به انکوباتور باز می‌گردند تا از تخم خارج شوند و تخم‌های بارور نشده و حاوی جنین نر به خوراک دام تبدیل می‌شوند.

درصد پایین جوجه‌های نر متولدشده که پیش از خروج از تخم شناسایی نمی‌شوند، همچنین جوجه‌های سفید نر در معرض گاز CO2 قرار می‌گیرند که هنوز در فرانسه قانونی است و برای تغذیه پرندگان شکاری و خزندگان به باغ‌وحش‌ها ارسال می‌شوند.

بهره‌گیری از فناوری برای پیشگیری از معدوم‌سازی جوجه‌های نر

کد خبر 691375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.