فنلاند میزبان نخستین قطارهای شهری کربن‌صفر

احداث نخستین خط راه‌آهن قطار کربن‌صفر شهری در مسیر بین هلسینکی و اسپو به پایان رسیده است. این خط جدید تردد سبز دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی را در امتداد مسیرها نیز ترویج می‌دهد و به این ترتیب، مسیر ایجاد شده به صورت کاملا کربن‌صفر است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پروژه راه‌اندازی خط قطار سبک شهری بین اسپو و هلسینکی قرار بود تا تابستان سال ۲۰۲۴ به پایان برسد، با این حال مدیران از تکمیل آن خبر داده و مدعی شده‌اند از ماه آینده تردد در آن امکان‌پذیر خواهد شد. البته خدمات این مسیر محدود خواهد بود و این روند تا زمانی که وسایل نقلیه بیشتری برای حمل مسافران در این مسیر خریداری شود، ادامه خواهد یافت. قطارهای این خط راه آهن که میزان انتشار گازهای آلاینده از آن‌ها صفر خواهد بود، مسافران را از یکی از مناطق مرکزی هلسینکی به یکی از محله‌های اسپو در نزدیکی پایتخت (و برعکس) به مقصد خواهد رساند.

ویژگی‌های خط راه‌آهن قطار سبک هلسینکی-اسپو

مدیران حمل‌ونقل فنلاند ادعا کرده‌اند که تمام خودروهای مسیر جدید از نوع انتشار کربن‌صفر خواهد بود و بیش از وسایل نقلیه مشابه قبلی در کشور آسایش را حین تردد برای مسافران فراهم خواهد آورد. خط جدید در مسیری به طول ۲۵ کیلومتر تعداد ۳۴ ایستگاه را برای توقف مسافران در بر خواهد گرفت و امکان سوار شدن آن‌ها را به متروهای شهری فراهم خواهد آورد. جالب این‌که در امتداد این خط آهن، مسیرهای متعددی نیز برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری توسعه یافته است تا مسافران بتوانند پس از پیاده شدن از هر ایستگاه، به روش پایدار سفر خود را به سمت مقصد ادامه دهند.

از آن‌جا که احداث خط قطار شهری جدید بسیار زودتر از زمان وعده داده شده به پایان رسید، تعداد وسایل نقلیه‌ای که قرار بوده است در آن تردد کنند، هنوز آماده نشده است. در نتیجه وسایل نقلیه موجود با فاصله زمانی ۱۲ دقیقه از مبدا به سمت مقصد حرکت خواهد کرد که با تکمیل خرید خودروهای بیشتر، این زمان به شش دقیقه کاهش خواهد یافت.

در احداث خط راه‌آهن قطارهای سبک هلسینکی-اسپو معمارانی از دو شهر برای همکاری و ایده‌پردازی دعوت و در یک گروه متحد شدند و پس از رسیدن به توافق نهایی احداث پروژه را در سال ۲۰۱۹ آغاز کردند.

کد خبر 690552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.