فرزندآوری در گرو سلامت روان والدین است

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اهمیت سلامت روان والدین برای فرزندآوری گفت: داشتن سلامت روان پیش از ازدواج از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمید نصیری امروز -چهارشنبه بیست‌ونهم شهریورماه- در نشست هم‌اندیشی علمی جمعیت و فرزندآوری که ذیل همایش ملی پایداری و کارآمدی خانواده مبتنی بر الگوی اسلامی ایرانی برگزار شده است، با اشاره به ارتباط فرزندآوری و سلامت روان اظهار کرد: ازدواج صحیح و داشتن مهارت لازم برای ازدواج موجب سلامت روان زوجین و به دنبال آن باعث فرزندآوری می‌شود، بهبود زندگی تحت تأثیر هم‌سو شدن با طبیعت بوده، زیرا انسان بخشی از طبیعت است.

وی افزود: بر اساس نظریه‌های اندیشمندان رشد شخصیت انسان در گرو مراقبت است و نیاز به مراقبت از دیگری یکی از مهم‌ترین نیازهای انسان به شمار می‌رود؛ از این رو فرزندآوری و نیاز به مراقبت از دیگری یکی از مصادیقی است که به زندگی انسان معنا می‌دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه به میزانی که ما بتوانیم دیگری را به رسمیت بشناسیم و از او مراقبت کنیم، رشد پیدا خواهیم کرد و فرزندآوری یکی از مصادیق مراقبت از دیگری است، تصریح کرد: انسان با فرزندآوری از خود فراتر رفته و از دیگری مراقبت می‌کند و از سطح روانی و پختگی بالایی برخوردار می‌شود.

وی با اشاره به مقوله استرس و فشار روانی ادامه داد: زمانی که انسان به خاطر ازدواج به میزان زیادی دچار استرس و فشار روانی شود، آسیب‌پذیری بیشتری پیدا می‌کند و در نتیجه بر کاهش فرزندآوری آن تأثیر می‌گذارد.

نصیری گفت: استرس مانع فرزندآوری است، زیرا استرس منجر به ترشح کورتیزول می‌شود که از تخمک‌گذاری جلوگیری می‌کند؛ بنابراین سلامت روان زوجین بر فرزندآوری آنها تأثیرگذار بوده و یکی از راهکارهای ناباروری درمان استرس است.

وی با اشاره به اهمیت سلامت روان والدین برای فرزندآوری اضافه کرد: داشتن سلامت روان پیش از ازدواج از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که باید مورد توجه قرار گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه جنس وجودی انسان‌ها با معنا آمیخته است، گفت: بر اساس نظریه‌های شناختی، انسان به دنبال معنا است و ادراکات و برداشت‌های انسان از رویدادها، بر زندگی او تأثیر می‌گذارد.

وی با اشاره به نظریه مازلو و تقسیم‌بندی نیازها افزود: با ازدواج برای انسان نیازهای جدید ایجاد می‌شود که مهم‌ترین این نیازها، نیاز به مراقبت از دیگری و فرزندآوری است، افرادی که ازدواج نکرده‌اند این نیاز برای آنها ایجاد نمی‌شود و با ازدواج این نیاز ثانویه برای آنها ایجاد خواهد شد.

نصیری با بیان اینکه بسیاری از اختلالات روانی ناشی از ناامنی و نبود حمایت اجتماعی است، خاطرنشان کرد: فرزندآوری به عنوان عامل حمایت اجتماعی، می‌تواند ضریبی از امنیت برای خانواده‌ها فراهم کند.

کد خبر 688934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.