۹۰ درصد از توافقنامه امنیتی تهران-بغداد در مسئله اقلیم کردستان نهایی شد

یک کارشناس مسائل منطقه گفت: دولت مرکزی بغداد کارها و اقدامات در اجرای طرح امنیتی با ایران را به خوبی پیش برده و ۹۰ درصد تعهدات و تکالیف انجام شده و تهدیدها از جانب تروریست‌های مسلح در این منطقه کاهش یافته است.

سیدرضا صدرالحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در طول چهار دهه گذشته شرایط حضور تجزیه طلبان مخالف جمهوری اسلامی ایران در استان‌های کردنشین عراق معضلات و چالش‌هایی برای امنیت منطقه و مرزها ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه این جریانات همواره با کمک رژیم اسرائیل و عوامل سرویس‌های چند کشور بیگانه تلاش داشتند در مناطق مرزی جمهوری اسلامی و استان‌های مرزی شمال غرب ناامنی ایجاد کنند، افزود: ایران اسلامی در ۴۰ سال گذشته طرح‌های ویژه اطلاعاتی و امنیتی در این زمینه اجرا کرده بود و موفقیت‌هایی خوبی داشت.

کارشناس مسائل منطقه، تصریح کرد: با روی کارآمدن دولت عراق با نخست وزیری مصطفی الکاظمی گفت‌وگوهایی در این زمینه صورت گرفت و کمیته مشترکی بین ایران و عراق برای بررسی ناامنی‌هایی که از جانب اقلیم کردستان و با حمایت سران اقلیم بر علیه منافع جمهوری اسلامی و شهروندان ما دارند تشکیل شد.

وی خاطر نشان کرد: این کمیته طرح‌هایی را تهیه کرد و طی گفت‌وگوهای سه جانبه مقامات مسئول از بغداد، اقلیم و ایران در این رابطه جلساتی داشتند که برای طرح امنیتی دوکشور مؤثر بود.

به گفته صدرالحسینی، از اواخر کار دولت و کابینه الکاظمی، بغداد کار و اقدام علیه تجزیه طلبان کُرد را دنبال کرد و ادامه داد؛ این اقدام‌ها فراز و فرودهایی داشت اما با حضور «محمد شیاع السودانی» در صدر کابینه دولت عراق وی به وزیر کشور کابینه خود دستور داد با سرعت بیشتر و به فوریت فوری در تکمیل توافق انجام شود.

وی خاطر نشان کرد: طرح‌های امنیتی مقابله با تروریست‌های مسلح و تجزیه طلبان مستقر در کردستان عراق که از قبل تهیه شده بود توسط وزارت کشور عراق با دولت اقلیم مورد گفت‌وگو قرار گرفت و از آن پس سران حاکم اقلیم با بغداد وارد گفت‌وگو شدند.

کارشناس مسائل منطقه، اظهار کرد: نخست وزیر عراق در این رابطه بیش از ۲۰۰ هزار دلار هزینه کرد و حدود دو هزار نفر از مرزبانان دولت مرکزی به مناطق مرزی اقلیم با ایران به منظور تأسیس پایگاه‌های مرزی و برخورد با ناامنی‌هایی که از طریق این مرز علیه شهروندان ما انجام می‌شد اعزام شدند.

وی ادامه داد: سال گذشته با اطلاع دولت مرکزی مراکز تجمع تروریست‌های مسلح تجزیه طلب که بر ضد ایران برنامه داشتند مورد حمله ایران قرار گرفت و بخش بزرگی از تهدیدها در مرز با عراق خنثی شد و در ادامه جمهوری اسلامی ایران ضرب الاجلی را برای بیست و هشتم شهریورماه مشخص کرد.

صدرالحسینی گفت: طرح امنیتی بین ایرانو عراق شامل انتقال مراکز آموزشی، مهماتی و عملیاتی گروه‌های کُرد تجزیه طلب و کمونیست به عمق خاک و جغرافیانی عراق و همچنین خلع سلاح آنها بود؛ همچنین مقرر شد تروریست‌هایی که در کوه، بیابان و لانه‌های تجزیه طلبان در مرز حضور داشتند جمع آوری و از مرز دور شوند.

وی با بیان اینکه مسئولان اقلیم کردستان در ایام اربعین حسینی و برای نشان دادن حسن نیست خود دو مرز را برای زائران اربعین باز کردند، ادامه داد: موکب‌هایی از طرف مسئولان این منطقه در این مدت برپا شد این پیام را داشت که سران اقلیم با همسایگان و دولت مرکزی بغداد مشکلی ندارند و پذیرای زائران و شیعیانی هستند که از این مرزها عبور می‌کنند.

کارشناس مسائل منطقه، اظهار کرد: ضرب‌الاجل جمهوری اسلامی ایران در کنار فعالیت‌های فرهنگی، بازگشایی مرزهای گمرکی و اجازه صادرات کالاهای ایرانی به مناطقی از استان‌های کردنشین عراق هم هیچگاه تعطیل نشده و همیشه تداوم داشته است ضمن اینکه مجموع این اقدامات با همراهی دولت فدرال مرکزی بوده و مقامات اقلیم کردستان نیز همراهی کرده‌اند.

وی تصریح کرد: دولت مرکزی بغداد کارها و اقدامات در اجرای طرح امنیتی با ایران را به خوبی پیش برده و ۹۰ درصد تعهدات انجام شده و تهدیدها به شدت در این منطقه کاهش یافته است.

کد خبر 688888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.