جالب‌ترین ابتکارات برای بازیافت منسوجات در جهان

توسعه یک پارک جیبی با لباس‌های بازیافتی در کاتوویتس، دوخت وسایل مفید از لباس‌های کهنه در قطر، بازیافت سالانه بیش از ۴۰ تن لباس در بارسلونا، احداث اولین مرکز بازیافت منسوجات اروپا در فنلاند و بازیافت ۹۰ درصدی لباس‌های کهنه در لاهتی از جالب‌ترین ابتکارها برای بازیافت منسوجات در جهان به‌حساب می‌آید.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، صنعت جهانی مد از ارزشی بیش از ۱.۵ تریلیون دلار برخوردار است، با این حال ضررهای ناشی از آن نیز برابر با سودآوری این صنعت برآورد شده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که همه ساله حدود ۱۰۰ میلیارد لباس تولید و ۹۲ میلیون تن نیز راهی دفن‌گاه‌های زباله می‌شود. به عبارت دیگر، در هر ثانیه یک کامیون لباس دور انداخته می‌شود که این مقدار می‌تواند از جنبه‌های مختلف زیان به بار بیاورد. بسیاری از محققان پیش‌بینی کرده‌اند که تا پایان دهه جاری میزان انباشتگی منسوجات به بیش از ۱۳۴ میلیون تن در سال برسد که البته اقداماتی که به‌تازگی در شهرهای مختلف برای بازیافت لباس‌ها اعمال شده است می‌تواند نقش مهمی در کاهش انباشتگی پسماندهای مد ایفا کند. در ادامه به معرفی جالب‌ترین ابتکارها برای بازیافت منسوجات در نقاط مختلف دنیا می‌پردازیم.

توسعه یک پارک جیبی با مبلمان‌هایی از لباس‌های بازیافتی در کاتوویتس

کاتوویتس از بزرگ‌ترین و پایدارترین شهرهای لهستان به‌شمار می‌رود که مدیران آن تاکنون اقدامات متعددی برای کاهش انتشار گازهای آلاینده در حوزه‌های متعدد انجام داده‌اند. یکی از جالب‌ترین اقدامات این افراد توسعه پارکی جیبی بوده که تمام مبلمان آن از منسوجات بازیافتی ساخته شده است. در ساخت مبلمان این شهر، به جای بتن یا چوب از لباس‌های بازیافتی بهره گرفته شده است، با این حال دوام آن‌ها که ظاهری شبیه به چوب دارد، با سایر مبلمان شهری برابری می‌کند. در واقع ۹۵ درصد از ماده تشکیل دهنده این مبلمان از لباس‌های دور انداخته توسط شهروندان فرآوری شده و به شکل چوب درآمده است. البته سازندگان این مبلمان ادعا کرده‌اند که برای افزایش دوام آن‌ها از مقدار خیلی کمی فلز (پنج درصد) نیز بهره گرفته‌اند که ۵۰ درصد فلزات به کار برده شده قابل بازیافت است.

جالب‌ترین ابتکارات برای بازیافت منسوجات در جهان

دوخت وسایل مفید از لباس‌های کهنه در قطر

افزایش آگاهی مردم از تغییرات اقلیمی از یک سو و سودآوری از سوی دیگر مهم‌ترین انگیزه گروهی از نوجوانان دوحه در قطر به منظور استفاده دوباره از لباس‌های قدیمی و پاره برای دوخت وسایل مفید بود. خلاقان اهل دوحه با اقدام خود نه‌تنها اهمیت کاهش انباشتگی مواد زائد را به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در افزایش آلودگی هوا و تشدید تغییرات اقلیمی به تصویر کشیدند، بلکه اهمیت این موضوع را در رونق اقتصاد مدور به وضوح نشان دادند.

نوجوانان قطر ابتدا به جمع‌آوری لباس‌های کهنه از سراسر شهر پرداختند و پس از شست‌وشوی کامل از آن‌ها وسایل جدیدی نظیر ماسک، کش موهای تزئینی و کیف دوختند. سپس این وسایل به مؤسسات خیریه سراسر شهر تحویل داده شد تا به طور رایگان در اختیار شهروندان بی‌بضاعت قرار گیرد. جالب است بدانید که بازیافت لباس توسط نوجوانان دوحه نقش مهمی در افزایش آگاهی شهروندان و مسئولان شهرداری از مواد بسیار بی‌کیفیت به کار برده شده در صنعت مد ایفا کرد.

نوجوانان خلاق دوحه در نهایت جعبه‌هایی را در ایستگاه‌های نصب شده مخصوصی در سراسر شهر قرار دادند تا مردم را به اهدای لباس‌های قدیمی خود برای استفاده دوباره سوق دهند.

جالب‌ترین ابتکارات برای بازیافت منسوجات در جهان

بازیافت ۹۰ درصدی لباس‌های کهنه در لاهتی

فنلاند در ابتدای سال ۲۰۲۳ قانون جدیدی مصوب کرد که به دنبال آن شهرداری‌ها موظف به جمع‌آوری جداگانه منسوجات از سراسر شهر شده‌اند. در این راستا، سطل زباله‌های مخصوصی در دسترسی همه شهروندان قرار می‌گیرد که برای جمع‌آوری منسوجات به کار می‌رود و قابلیت تولید الیاف را از آن‌ها برای کمپانی‌ها فراهم می‌آورد.

برنامه‌ریزان لاهتی، از پیشگامان اجرای این طرح، با الهام از سیستم بازگشت سپرده برای ظروف نوشیدنی که پیش از این در کشور اجرا شده است، به توسعه سیستم جدیدی برای بازیافت منسوجات پرداخته‌اند و در نظر دارند تا سال ۲۰۵۰ شهری با زباله صفر به وجود بیاورند. شهروندان لاهتی می‌توانند به ازای تحویل یک کیسه از منسوجات کهنه خود بلیت‌هایی برای استفاده در کافه‌ها، استخرها و سایر خدمات محلی دریافت کنند. سپس منسوجات جمع‌آوری شده به بزرگ‌ترین کارخانه فرآوری نساجی فنلاند منتقل می‌شود و برای تولید محصولات جدیدی نظیر نخ، مواد عایق یا پنل‌های صوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جالب‌ترین ابتکارات برای بازیافت منسوجات در جهان

بازیافت سالانه بیش از ۴۰ تن لباس در بارسلونا

شهردار بارسلونا در اسپانیا طرحی کلی برای به صفر رساندن زباله تا سال ۲۰۲۷ ارائه داده و تاکنون اقداماتی اثربخش برای تحقق آن پیاده کرده است. یکی از مهم‌ترین ابتکارات انجام شده در این زمینه جمع‌آوری منسوجات خانگی بوده که از سال ۲۰۲۱ به طور میانگین سالانه بازیافت بیش از ۴۰ تن لباس کهنه را به دنبال داشته است. مدیران بارسلونا هدف خود از بازیافت منسوجات را نه‌تنها کاهش انتشار کربن در شهر، بلکه افزایش آگاهی شهروندان از دور انداختن لباس‌ها، لوازم جانبی لباس‌، کفش، حوله و ملحفه با قابلیت استفاده بیشتر معرفی کرده‌اند.

علاوه بر این، شهردار بارسلونا یک شبکه متشکل از مراکز متعدد برای مبادله لباس‌های دور انداخته شده، اما قابل استفاده احداث کرده است که در آن مردم منسوجاتی را که بیش از این مورد استفاده قرار نمی‌دهند در این مراکز به اشتراک می‌گذارند تا برای سایر افراد یا ایجاد وسایل دیگر مورد مصرف قرار گیرد.

جالب‌ترین ابتکارات برای بازیافت منسوجات در جهان

احداث اولین مرکز بازیافت منسوجات اروپا در فنلاند

فنلاند میزبان اولین مرکز بازیافت منسوجات اروپا است که با هدف استفاده دوباره از لباس‌های دور انداخته برای تقویت اقتصاد مدور راه‌اندازی شده است. این مرکز دو واحد عملیاتی «پسماند» و «بازیافت» را در خود جا داده که در آن‌ها منسوجات به الیاف بازیافتی تبدیل می‌شود و برای ایجاد وسایل مفید مورد استفاده قرار می‌گیرد. روند بررسی ضایعات در این مرکز به این صورت است که گروهی از پردازشگران به بررسی منسوجات دور ریخته شده از کمپانی‌ها می‌پردازند، حال آن‌که یک گروه دیگر مسئولیت رسیدگی به ضایعات منسوجات خانگی را به عهده دارند. اولین مرکز بازیافت منسوجات اروپا ظرفیت پردازش ۱۰ درصد از ضایعات نساجی سالانه فنلاند را دارد، اما مدیران از احتمال افزایش این ظرفیت در سال‌های آینده خبر داده‌اند.

منسوجات جمع‌آوری شده در مرکز جدید فنلاند به مواد خام بازیافتی برای تولید محصولات متعدد تبدیل می‌شود و در اختیار شرکت‌های مختلف برای تولید انواع نخ، عایق، پارچه‌های فیلتر و غیره قرار می‌گیرد. مدیران فنلاند امیدوار هستند که مرکز بازیافت منسوجات علاوه بر کمک به کاهش آلودگی هوا و به حداقل رساندن اثرات جزایر گرمایی از طریق کاهش انتشار گازهای آلاینده ناشی از انباشتگی لباس‌های کهنه در سراسر کشور، در رونق اقتصاد مدور فنلاند نیز نقش مهمی ایفا کند.

جالب‌ترین ابتکارات برای بازیافت منسوجات در جهان

کد خبر 688588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.