جهش نفتی اقتصاد در بهار/ مضمون فتح

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _ سی‌ام شهریورماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه اطلاعات در صفحه اول امروز خود با تیتر «دیدار وزیر دفاع عربستان با هیأت انصارالله یمن» نوشت: شاهزاده «خالد بن سلمان» گفت در ریاض با هیأت مذاکره‌کننده دولت صنعاء متشکل از نیروهای انصارالله ملاقات داشت و این هیأت، دور جدید مذاکرات با مقامات سعودی که پنج روزه بود را به پایان رساند. این مذاکرات با هدف دستیابی به توافق احتمالی که راه را برای پایان دادن به درگیری که نزدیک به هشت سال است در یمن ادامه دارد، صورت گرفت.
وی افزود: در دیدارم با این هیأت، بر حمایت پادشاهی سعودی از یمن و مردم دوست و برادر یمن و تمایل آن به تشویق طرف‌های یمنی برای نشستن بر سر میز گفت‌وگو و دستیابی به یک راه حل سیاسی جامع و پایدار در یمن تحت نظارت سازمان ملل تاکید کردم.
وی که مسئول پرونده یمن در عربستان سعودی است، ابراز امیدواری کرد گفت‌وگوهای جدی مثمر ثمر باشد و احزاب یمنی گرد هم آیند و متحد شوند. وزارت امورخارجه عربستان سعودی نیز از نتایج مثبت گفت‌وگوهای جدی در خصوص نقشه راه برای حمایت از روند صلح در یمن و دیدار با هیأت مذاکره کننده صنعاء در ریاض استقبال کرد. وزارت خارجه سعودی تاکید کرد: این نقشه راه را تیم ارتباط و هماهنگی عربستان ارائه کرد که ریاست آن بر عهده «محمد بن سعید آل جابر» سفیر عربستان در یمن است.

خبرگزاری رسمی سعودی هم با انتشار این بیانیه، گزارش داد که در این دیدارها برادران عمانی هم به همراه هیأت صنعاء به ریاست «محمد عبدالسلام» حضور داشتند. هیأت انصارالله هفته قبل، پس از سفر ناگهانی «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی به عمان، از این کشور عازم ریاض شد. این نخستین سفر رسمی هیأت صنعاء از این نوع به ریاض از زمان آغاز جنگ در یمن در سال ۲۰۱۴ است. «حزام الاسد» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن یکشنبه پیش اعلام کرد مذاکرات صلحی که در شهر ریاض عربستان سعودی در حال انجام است در فضایی مثبت در حال پیگیری است و این مذاکرات با میانجی‌گری عمان و به دور از هرگونه ایفای نقش سازمان ملل متحد
است.
عربستان سعودی روز پنجشنبه گذشته اعلام کرد که از هیأت انصارالله یمن برای سفر به ریاض و تکمیل مذاکرات در خصوص دستیابی به آتش بس فراگیر در یمن و راه حل سیاسی برای درگیری‌ها در این کشور دعوت کرده است. به روایت بیانیه وزارت خارجه عربستان سعودی، در راستای ابتکار سعودی که در مارس ۲۰۲۱ ارائه شد و در راستای تکمیل دیدارها و مذاکراتی که تیم سعودی به ریاست "محمد آل جابر" سفیر عربستان در یمن با دوستان در سلطنت عمان انجام دادند، عربستان از هیأت صنعاء برای سفر به این کشور در راستای تکمیل دیدارها و مذاکرات دعوت به عمل آورد.

اما وزیر اطلاع رسانی دولت نجات ملی یمن در همان زمان اعلام کرد که این سفر نه به دلیل دعوت عربستان، بلکه با میانجیگری عمان صورت گرفت و پیش از این سفر به سعودی‌ها اطلاع داده شد که این دور از مذاکرات که در مسقط بود، ممکن است آخرین دور باشد و سفر هیأت صنعاء به ریاض برای نشان دادن حسن نیت است.

جهش نفتی اقتصاد در بهار/ مضمون فتح

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تعامل گسترده و سازنده؛ کنش هوشمندانه ایران در نیویورک» نوشت: حضور هیئت بلندپایه دیپلماتیک در نشست عمومی سازمان ملل در دومین روز خود متأثر از رایزنی‌های دوجانبه رئیس‌جمهور با همتایان خود و پیگیری رایزنی‌های مرتبط با پرونده مذاکرات رفع تحریم‌ها بود؛ رایزنی‌هایی که مبتنی بر این تلاش صورت گرفت تا حاضران در گردهمایی نیویورک زیر سایه دیپلماسی عمومی و رسمی فعال کشور، ابعاد واقعیات سیاست صلح‌جویانه جمهوری اسلامی در روند تحولات منطقه‌ای و همچنین رویکرد مسالمت‌آمیز فعالیت‌های هسته‌ای کشور را دریابند.
سخنرانی اخیر رئیس‌جمهور در صحن مجمع عمومی سازمان ملل متناظر بر چنین واقعیاتی مطرح شد. در دست گرفتن قرآن کریم از سوی رئیسی و محکوم کردن اقدام موهن قرآن‌سوزی در کشورهای اروپایی تأکیدی بر این مهم بود که تلاش‌های اسلام‌ستیزانه غرب رویکردی از پیش شکست خورده در برابر قدرت رو به افزایش ایران و جهان اسلام به شمار می‌آید. رئیس‌جمهور همچنین به‌درستی از نظم درحال‌گذاری سخن گفت که در حال پشت سر گذاشتن رویکرد یکجانبه‌گرایانه غرب با محوریت امریکاست و آلترناتیو پیش روی آن، ناظر بر نظم جدیدی است که زیر سایه ائتلاف‌های درحال ظهور بازیگران بزرگ شرق از جمله جمهوری اسلامی، چین و روسیه در حال شکل‌گیری است.
تأکید بر استمرار رویکرد صلح‌جویی ایران بویژه در بزنگاه‌های مهم بحرانی همچون جنگ اوکراین از دیگر محورهای مهمی بود که رئیس‌جمهور ایران مورد توجه قرار داد و به این ترتیب بر گزاره‌های ادعایی جهان غرب برای دخیل کردن ایران در این بحران خط بطلان کشید. آیت‌الله رئیسی همچنین استانداردهای دوگانه غرب در قبال تروریسم را زیر سوال برد و در ادامه، ناکامی برنامه دشمن در پیگیری آشوب، ناامنی و جنگ بی‌سابقه روانی علیه ملت ایران را که از پروژه بزرگ کشورهای غرب با هدف فروپاشی و تجزیه ایران نشأت می‌گرفت، شکستی بزرگ خواند و تأکید کرد که سیاست ایران با وجود نبرد تمام‌عیار روانی از سوی قدرت‌های غربی همچنان بر پیشرفت و تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و پیش راندن سیاست همسایگی و منطقه‌ای متکی خواهد بود.

تبادل زندانیان با آمریکا با اهداف بشردوستانه انجام شد
آیت‌الله «سیدابراهیم رئیسی» که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده است، در گفت‌وگو با «فرید زکریا» مجری معروف شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» آمریکا خاطرنشان کرد: تبادل زندانیان با آمریکا با اهداف بشردوستانه انجام شد تا ایرانیانی که به شکل ناعادلانه در آمریکا زندانی شده بودند به آغوش خانواده‌های خود بازگردند.
وی با بیان اینکه آزادی زندانیان موجب خوشحالی خانواده‌های این افراد شد، گفت: ایران با این اقدام، نشان داد که برای مسائل بشردوستانه اهمیت زیادی قائل است. رئیس‌جمهور اسلامی ایران تصریح کرد: زندانیان امریکایی در ایران جرایمی مرتکب شده و در دادگاه و نظام قضائی محکوم شده بودند اما با اهداف بشردوستانه آزاد شدند.

جهش نفتی اقتصاد در بهار/ مضمون فتح

روزنامه قدس در صفحه اول امروز خود با تیتر «کریدور «آی‌مِک» ابزار آمریکا برای مهار اقتصاد چین» نوشت: یادداشت تفاهم کریدور «آی مِک» میان کشورهای اروپایی، هند، عربستان، امارات متحده عربی، اسرائیل و آمریکا در حاشیه نشست G۲۰ امضا شد.

این کریدور هند را با عبور از برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به اسرائیل و از آنجا به اروپا متصل می‌کند. حمایت‌های قابل توجه آمریکا از کریدوری که هزاران کیلومتر آن‌طرف‌تر از خودش طرح‌ریزی شده، ابراز خرسندی و اشتیاق بالای کشورهای عربستان، امارات و رژیم صهیونیستی به خاطر حضور در این کریدور و اعتراض کشوری مثل ترکیه پس از مطرح شدن این ابتکار به رهبری آمریکا، بهانه‌ای شد تا قدس در گفت‌وگویی با مهدی رزم‌آهنگ، مدیر گروه اقتصاد بین‌الملل مرکز پژوهش‌های مجلس به بررسی اهداف و ابعاد اقتصادی «آی‌مِک» بپردازد.
مدیر گروه اقتصاد بین الملل مرکز پژوهش‌های مجلس مسیر فعلی اتصال اقتصاد هند به غرب در غالب کریدور آی‌مِک را یک مسیر دریایی معرفی کرد که از جنوب و اقیانوس هند و دریای عرب عبور می‌کند و به امارات متحده عربی می‌رسد. وی همچنین افزود: پروژه‌های زیرساختی اعم از ریل، جاده، خطوط انتقال انرژی و داده که با گذر از امارات و اردن و عربستان سعودی، به رژیم صهیونیستی متصل می‌شود، پس از مدیترانه می‌رسد به اروپا که این مسیر به صورت جدی تحت اشراف آمریکاست.

کشورهای عضو خود را برای نظم جدید جهان آینده آماده می‌کنند
رزم‌آهنگ مجموعه اتفاق‌هایی که حین ساخت این کریدور رخ می‌دهد را این گونه برشمرد: اتصال هند به اروپا با تأکید بر تحولات زیرساختی، اتصال دو قاره اروپا و آسیا از طریق شکل‌دهی به هاب‌های تجاری و ترانزیتی، اتصالات انرژی، اتصالات زیرساختی داده از طریق کابل‌های زیر دریا و کشیدن خط انتقال هیدروژن که به عنوان سوخت دنیای جدید مطرح می‌شود و عربستان در این حوزه فعالیت‌های جدی انجام داده است، احتمالاً با اجرای این کریدور دنبال می‌شود.

جهش نفتی اقتصاد در بهار/ مضمون فتح

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بازدید وزیر دفاع روسیه از پهپادها و سامانه‌های موشکی سپاه» نوشت: ارتشبد «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه که روز سه‌شنبه بنا بر دعوت رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به تهران سفر کرده، با حضور در پارک ملی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از آخرین دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازدید کرد.

به گزارش فارس، در این بازدید سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتشبد «سرگئی شویگو» را همراهی می‌کرد و وزیر دفاع روسیه از دستاوردهای مختلفی همچون پهپادها، موشک‌ها، سامانه‌های پدافندی و دستاوردهای شاخص هوافضای سپاه بازدید کرد. ارتشبد سرگئی شایگو با سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح دیدار و گفت‌وگو کرد.

سرلشکر باقری در این دیدار اظهار داشت: بر اساس تصمیم رهبران دو کشور روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدراتیو روسیه در مسیر رشد و توسعه قرار دارد و خوشبختانه این رابطه در بستر زمان ابعاد نوینی پیدا کرده است. وی ادامه داد: نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی این است که همکاری‌های بلندمدت ایران و روسیه به نفع دو کشور بوده و به همین سند همکاری‌های طولانی‌مدت ایران و روسیه در حال تدوین است. «سرگئی شویگو» نیز هدف از این سفر را توسعه همکاری‌های دفاعی در زمینه‌های مورد علاقه دو کشور بیان کرد. وزیر دفاع روسیه همچنین از آمادگی کشورش برای حل و فصل مناقشات دو کشور همسایه آذربایجان و ارمنستان خبر داد.

جهش نفتی اقتصاد در بهار/ مضمون فتح

روزنامه فرهیختگان در صفحه اول امروز خود با تیتر «مضمون فتح» نوشت: ایران از همان ابتدای جنگ خواهان بازگشت صدام به مرزهای بین‌المللی و به‌رسمیت شناختن متجاوز توسط جامعه جهانی و پرداخت غرامت برای جبران خسارات به ایران بود. عراق و سازمان‌های بین‌المللی هم هرگز حاضر به قبول آن نبودند. هیأت‌های صلح و قطعنامه‌ها تنها به این بسنده می‌کردند که هر دو کشور باید صلح را رعایت کردند. این درحالی بود که عراق داخل خاک ایران بود و میلیاردها دلار خسارت به ایران وارد کرده بود و بیش از ۱۰ هزار نفر از غیر نظامیان ایران را با حمله مستقیم کشته و مجروح کرده بود.

تا نیمه اردیبهشت ۶۱ که برای اولین‌بار ایران شرایط خود را برای پایان دادن به جنگ اعلام کرد: از آنجا که متجاوز به مرزهای بین‌المللی بازنگشت و ایران در عملیات‌های بزرگ و موفق پی‌درپی توانست او را از خاک خود بیرون کند، لذا شرط اول به‌طور طبیعی ملغی می‌شد. بعد از عملیات ثامن‌الائمه و طریق‌القدس و فتح‌المبین و اکنون بیت‌المقدس ایران یک به یک سرزمین‌های اشغال شده خود را بازپس گرفت و عراق به‌شدت از ورود ایران به خاک خود واهمه داشت و به همین دلیل در رسانه‌ها اعلام می‌کرد که آماده صلح است. از این رو ایران با دست برتری که داشت مجازات صدام و رژیم بعث عراق را از محافل بین‌الملل خواستار شد و این موضوع را تضمینی برای تکرار نکردن دست‌درازی هر قدرت دیگری به خاک کشورش می‌دانست.

اگر به روند قطعنامه‌های صادرشده و همچنین مفاد بیانیه‌ها و پیشنهادات بی‌مسئولیت و جانبدارانه مذاکره‌کنندگانی رجوع کنید که خواستار توقف دفاع ایران و حمله عراق بودند؛ به علاوه به سابقه آتش‌بس‌هایی که عراق در زمان ضعف خواستارش می‌شد تا قوای خود را تقویت کند و منسجم‌تر حمله را ادامه دهد، متوجه می‌شوید که توقف جنگ بعد از خرمشهر شکست حتمی ایران در جنگ بود.

مهم‌ترین مساله درباره ادامه جنگ بعد از بازپس‌گیری خرمشهر این است که بدانیم توقف جنگ امکان نداشت. هیچیک از نیروهای سیاسی و نظامی نیز خواهان توقف جنگ نبودند. از امام نیز نقل‌های مختلفی آمده‌است که موافق جنگ بوده‌است. استدلال اصلی هم این بود که دیگر نه صدام و نه هیچ قدرت دیگری نباید جرأت دست‌درازی به خاک ایران را پیدا می‌کرد. از طرفی هیچ عقل سلیمی وقتی در موقعیت برتری جنگ قرار دارد شکست را نمی‌پذیرد و پذیرش توقف جنگ بعد از عملیات بیت‌المقدس از ما چهره کاملاً شکست‌خورده‌ای در دنیا می‌ساخت که ممکن بود دوباره به خودشان اجازه بدهند به ما حمله کنند.

روایت آنهایی که بعدها خواهان پایان یافتن جنگ بعد از خرمشهر بودند تنها از جهت تضعیف رقبای سیاسی‌شان در داخل کشور بوده است وگرنه هیچ استدلال نظامی و حتی مابه‌ازای خارجی که نشان دهد توقف جنگ در آن برهه به نفع ایران بوده است وجود ندارد. از طرفی از این نکته نباید غافل شد که ایران امکان پایان جنگ هم نداشته‌است چراکه عراق توقف جنگ را تنها برای تحکیم خطوط پدافندی و تجهیز منابع رزمی و انسانی خود می‌خواسته است وگرنه آنان که امروز مدافع رؤیای خاتمه جنگ بعد از آزادی خرمشهر هستند، هیچ گاه توانسته‌اند تضمینی برای عدم تکرار تجاوز به خاک ایران بدهند. اما استراتژی گذشته درسی به باقی قدرت‌ها داد که تاکنون ایران را مجبور به جنگیدن در منطقه خود نکرده است.

جهش نفتی اقتصاد در بهار/ مضمون فتح

روزنامه وطن امروز در صفحه اول امروز خود با تیتر «امنیت مقدس» نوشت: رهبر حکیم انقلاب اسلامی صبح روز گذشته در دیدار هزاران نفر از «طلایه‌داران و پیشکسوتان دفاع مقدس و فعالان حوزه‌های مختلف تبیین و روایتگری جنگ تحمیلی»، با تشریح ابعادی از عظمت دفاع مقدس و دستاوردهای ایستادن ملت ایران بر سکوی پیروزی آن رویارویی دشوار، حفظ تمامیت ارضی، آشکار شدن توانایی و ظرفیت عظیم ملت ایران، گسترش مرزهای غیرجغرافیایی کشور و رشد و استحکام مفهوم و فرهنگ مقاومت در داخل و در جهان را از نتایج دفاع همگانی ایرانیان در مقابل جبهه قلدران جهانی و صدام خبیث خواندند و تاکید کردند: شکوفایی استعدادها و بروز قدرت و ابتکار جوانان کشور در دفاع مقدس، نشان داد جوانان همیشه قادرند همه مسائل کشور را حل کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای دفاع مقدس را برهه‌ای مهم و برجسته از تاریخ ایران خواندند و افزودند: اگر جوانب مختلف و معنادار آن مقطع اساسی و عوامل پیروزی ملت در جنگ تحمیلی به نسل‌های پی در پی جوان شناسانده شود، کارهای بزرگ کشور پیش خواهد رفت که در این زمینه خیلی کار شده اما برای تبیین ظرافت‌ها و جزئیات حیرت‌آور دفاع مقدس، کارها باید صد برابر شود.

ایشان برای تبیین بخش مهمی از عظمت دفاع مقدس، آن را از ۴ زاویه اساسی مورد بحث قرار دادند: در جنگ از چه چیزی دفاع شد، در مقابل چه کسانی دفاع شد، مدافعان چه کسانی بودند و نتایج و دستاوردهای این دفاع چه بود؟

رهبر انقلاب سرکوب و نابودی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی و جدا کردن بخش‌هایی از کشور را اهداف اصلی دشمنان در جنگ تحمیلی خواندند و افزودند: انقلاب کبیر اسلامی، پدیده‌ای بی‌نظیر بود، زیرا تا آن موقع انقلابی که حاصل آن حکومتی هم دینی باشد، هم مردمی، در دنیا وجود نداشت و قلدران جهانی می‌خواستند این سخن نو یعنی جمهوری اسلامی و مردم‌سالاری دینی را از بین ببرند که تا کنون هم همین هدف را دنبال می‌کنند.

جهش نفتی اقتصاد در بهار/ مضمون فتح

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جهش نفتی اقتصاد در بهار» نوشت: بانک مرکزی اعلام کرد که رشد اقتصادی کشور در سه ماه اول ۱۴۰۲ نسبت به سه ماه ۱۴۰۱ بیش از ۳ برابر شده، به طوری که در کل اقتصاد این رقم ۶.۲ درصد بوده و بدون در نظر گرفتن بخش نفت نیز رشد اقتصادی در بهار امسال به ۵.۲ درصد رسیده است.

از جمله نکات درخورتامل در این آمارها می‌توان به این موارد اشاره کرد: بیشتر بودن نرخ رشد در تمام بخش‌های اقتصادی نسبت به بهار ۱۴۰۱، مثبت شدن نرخ رشد سرمایه گذاری به مدد مثبت شدن نرخ رشد بخش ساختمان (نسبت به بهار ۱۴۰۱)، تداوم روند اکیداً صعودی نرخ رشد فصلی از بهار سال گذشته تا بهار امسال و در عین حال، تداوم رشد مثبت فصلی که از بهار ۹۹ آغاز شده است، سهم درخورتوجه بخش خدمات در تحقق رشد بهاراست. در این حال، رئیس کل بانک مرکزی دیروز اعلام کرد، فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم‌ها مدیریت شده است و در حال برگشت به روند بلندمدت متغیرهای کلان اقتصادی هستیم. فرزین همچنین نشانه‌های مثبتی از وضعیت اقتصادی در تابستان را ارائه کرد.

ویژگی‌های رشد ۶.۲ درصدی اقتصاد ایران در بهار ۱۴۰۲

بانک مرکزی دیروز جزئیات رشد اقتصادی در بهار امسال را منتشر کرد که نشان می‌دهد کیک اقتصاد ایران در بهار امسال ۶.۲ درصد نسبت به بهار سال گذشته بزرگ‌تر شده است. بدون نفت نیز این رقم ۵.۲ درصد بوده و در هر حال، هر دوی این ارقام بیش از ۳ برابر ارقام مشابه در بهار سال گذشته هستند.

در بهار سال گذشته، نرخ رشد با نفت و بدون نفت به ترتیب ۱.۹ و ۱.۷ درصد بوده است. این آمارها، همچنین از تداوم روند صعودی نرخ‌های رشد فصلی حکایت دارند که از تابستان سال قبل شروع شده‌اند. بانک مرکزی همچنین از ادامه روند رشدهای مثبت فصلی خبر داده که از بهار سال ۹۹ در اقتصاد ایران به وقوع پیوسته است.

جهش نفتی اقتصاد در بهار/ مضمون فتح

روزنامه همشهری در صفحه نخست امروز خود با تیتر «عصبانیت از یک تصویر» نوشت: در روزهای اخیر حضور سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در نیویورک به منظور شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در کانون توجه رسانه‌ها قرار گرفت؛ سفری که توانسته تصویر روشنی از اقتدار معنوی و سیاسی جمهوری اسلامی در رسانه‌های بین‌المللی را ترسیم کند.
در چنین شرایطی انتشار عکسی از نماز خواندن رئیسی در هواپیما در مسیر نیویورک واکنش‌های گسترده‌ای به دنبال داشت و سبب عصبانی شدن برخی عناصر ضدایران و دین از این رویکرد معنوی رئیس جمهور شد. البته عصبانیت از این عکس که نمودی از قدرت معنوی جمهوری اسلامی به‌حساب می‌آید، نخستین نمونه از این نوع عصبانیت‌ها نبود و چندی پیش نیز برخی از قهرمانی امیرحسین زارع در مسابقات جهانی کشتی پریشان شدند، چرا که از او تصاویری با لباس خادمی امام‌رضا (ع) هم منتشر شده بود. عصبانیت از نمود قدرت معنوی ایرانی‌ها از همان جنسی است که پس از حضور پرشور مردم در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی و اجتماع بیش‌از ۵میلیون‌نفری در حرم‌مطهر رضوی نیز شاهد آن بودیم و البته نمونه‌های دیگری هم داشته است.

اتفاقی بی‌سابقه در کرملین
این اما نخستین‌بار نیست که انتشار تصاویر نمازخواندن رئیس دولت سیزدهم، تصویری از «قدرت معنوی» جمهوری اسلامی پیش‌چشم جهانیان ترسیم می‌کند. پیش‌از این و در نخستین ماه‌های آغاز فعالیت دولت رئیسی، انتشار تصاویری از نماز خواندن رئیس جمهور ایران در کاخ کرملین، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های داخلی و بین‌المللی داشت؛ اقدامی که رسانه‌های روس آن را «اتفاقی بی‌سابقه در کرملین» ارزیابی کردند، چرا که اقامه نماز مستلزم قطع گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه بود و چنین اقدامی تا پیش‌از این انجام نشده بود و توانست افکار عمومی روسیه را تحت تأثیر قرار دهد.

در آن مقطع رسانه‌های روس این اقدام رئیسی را انعکاسی از رویکردهای اصولی و معنوی جمهوری اسلامی در عرصه قدرت و سیاست ارزیابی کردند. در روزهای اخیر بازتاب عکس‌های نمازخواندن رئیسی در هواپیما درمسیر عزیمت به نیویورک نیز این پیام را مخابره کرد که اقتدار جمهوری اسلامی برخاسته از معنویت و رویکردهای دینی است.

جهش نفتی اقتصاد در بهار/ مضمون فتح

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه اول امروز خود با تیتر «نیمسال کاهشی ۱۰ خودرو» نوشت: محاسبات «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد منحنی قیمت خودرو در نیمه نخست امسال نزولی بوده، به نحوی که ماه به ماه از میانگین قیمت در بازار کاسته شده است. با این حساب، بلندترین ارتفاع قیمت در انتهای فروردین به ثبت رسیده است و کمترین آن نیز طبعاً در اواخر شهریور.

با توجه به نتایج این محاسبات، بازار خودرو در نیمه نخست امسال (منهای انتهای فروردین) با تلاطم قیمتی خاصی مواجه نبوده است و علاوه بر این، قیمت‌ها سیر نزولی (در پایان هر ماه) داشته‌اند. در باب اینکه چرا بازار خودرو در نیمه نخست امسال روزهای نسبتاً آرامی را پشت سر گذاشته، دلایل مختلفی مطرح می‌شود و در این بین، سه فاکتور «آرامش نسبی بازار ارز»، «فروش گسترده خودرو در سامانه یکپارچه» و «اخبار و اتفاقات مربوط به واردات خودرو» سه مؤلفه اصلی اثرگذار در بازار به شمار می‌روند. هرچند سیاستگذار اصرار دارد که آرامش نسبی در بازار خودرو و افت قیمت‌ها به دلیل عملیات اختصاصی و ویژه در این بازار بوده، بااین‌حال با توجه به عوامل مذکور، نمی‌توان این اتفاق را تمام‌و کمال به نام سیاستگذار ثبت کرد.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، عامل اصلی در ثبات نسبی بازار و افت قیمت‌ها، ریشه در انتظارات تورمی و بازار ارز دارد. در نیمه نخست امسال، دولت توانسته قیمت ارز را در بازار به‌نوعی تثبیت کرده و از تلاطم در این بازار جلوگیری کند. جدا از اینکه این اقدام مصنوعی بوده یا طبیعی و آیا آرامش بازار ارز برای مدت‌ها پایدار خواهد بود یا نه، مساله مهم دیگر این است که نوسان ارزی تأثیر مستقیم بر منحنی قیمت خودرو گذاشته و می‌گذارد. به‌ویژه طی پنج سال گذشته که کشور در تحریم قرار گرفته، بازار خودرو متأثر از بازار ارز با افت‌وخیز قیمتی مواجه شده است. هرگاه قیمت ارز افزایش یافته، منحنی قیمت خودرو هم معمولاً به پیروی از آن، رشد کرده است.

هرگاه نیز بازار ارز توفانی شده، قیمت خودرو هم به تبع آن صعود کرده است. از همین رو آرامش نسبی در بازار خودرو و افت قیمت‌ها را بسیاری از کارشناسان ناشی از ثبات نسبی در بازار ارز می‌دانند که خود ریشه در افت انتظارات تورمی دارد. طبعاً اگر انتظارات تورمی رشد کرده و آرامش بازار ارز بر هم بخورد، قیمت خودرو نیز بالا خواهد رفت و از آن سو نزولی‌تر شدن قیمت ارز و پایین‌تر آمدن انتظارات تورمی می‌تواند منحنی قیمت را سربه‌زیرتر کند.

جهش نفتی اقتصاد در بهار/ مضمون فتح

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مافیای کنکور مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی را برگرداند» نوشت: هر پروژه‌ای که در آموزش و پرورش کلید بخورد و فقط یک ابسیلون هم مدرسه را ضعیف کند آن پروژه، پروژه موفقی نیست و کنکور دارد این کار را می‌کند.
اما آیا آموزش و پرورش از نظر سرمایه انسانی و برش‌های جغرافیایی آنقدر توانمند است که بتواند کیفیت مدارس را بالا ببرد؟ نباید فرقی بین مدرسه دولتی و غیردولتی وجود داشته باشد. این مسئله‌ای است که همیشه مورد توجه حتی رهبر انقلاب هم بوده‌است؛ ایشان تأکید کرده‌اند که مدارس دولتی را تقویت کنید و پرداخت به مدارس غیردولتی منجر به این نشود که مدارس دولتی ضعیف شوند. پس آموزش و پرورش باید دنبال همین برود و این مسئله را حل کند. حالا اگر تصور افراد بر این باشد که تا کنکور درست نشود، هیچ چیزی تغییر نمی‌کند، تصور اشتباهی است و اصلاً اشکال کار آموزش و پرورش همین تصور است.
این نکته را هم باید مدنظر قرار داد که اگر تراز امتحانات نهایی بالا برود، مدرسه ناگزیر می‌شود کیفیت آموزشی خود را افزایش دهد. یک طرحی در آموزش و پرورش برای رتبه‌بندی مدارس وجود دارد که هر مدرسه شاخص‌های مختلفی برای تعیین رتبه خودش دارد و یکی از این شاخص‌ها همین مورد است که مدارس بتوانند از نظر تولید سواد تحصیلی و امتحانات نهایی تراز خوبی بگیرند. ما اگر تحلیلی کنیم روی امتحانات نهایی امسال، این‌طور نبود که مدارس غیردولتی ۲۰ بگیرند و مدارس دولتی از آن‌ها عقب بمانند. تقریباً تراکم آن به سمت منطقی‌شدن رفت.
من از جمله افرادی بوده و هستم که نظرم بر تغییر شکل کنکور است، اما اینکه چه شکلی شود باید مورد بررسی بیشتری قرار بگیرد.

جهش نفتی اقتصاد در بهار/ مضمون فتح

کد خبر 688202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.