جدیدترین یافته‌های درمان بیماری آلزایمر

سازمان غذا و داروی آمریکا داروی "لکمبی" (Laqembi) را برای بیمارانی که در مراحل اولیه بیماری آلزایمر هستند، تائید کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آلزایمر یک بیماری مزمن تخریب‌کننده سلول‌های عصبی است که شروع آرامی دارد ولی پیش‌رونده است. رایج‌ترین علائم اولیه این بیماری فراموش کردن اتفاقات تازه یا به سختی به یادآوردن آن‌ها است. با پیشرفت بیماری آلزایمر، علائمی مانند مشکلات تکلم، آگاه نبودن به زمان و مکان، نداشتن انگیزه، نوسان احساسات، نداشتن توان مراقبت از خود و مشکلات رفتاری بروز پیدا می‌کند. با وخیم‌تر شدن بیماری آلزایمر، عملکردهای مربوط به بدن به تدریج از بین می‌رود و سرانجام منجر به مرگ می‌‎شود.

سازمان غذا و داروی آمریکا به تازگی داروی "لکمبی" (Laqembi) را برای بیمارانی که در مراحل اولیه بیماری آلزایمر هستند، تائید کرد. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که این دارو پیشرفت بیماری آلزایمر را به میزان قابل‌توجهی کند می‌کند و میزان پیشرفت از دست دادن حافظه و اختلال شناختی را در یک دوره چند ماهه کاهش می‌دهد. داروی لکمبی به حذف "بتا آمیلوئید" از مغز بیماران مبتلا به آلزایمر کمک می‌کند، بتا آمیلوئید پروتئینی است که در مغز افراد مبتلا به آلزایمر جمع می‎‌شود.

علاوه بر این، آزمایش‌های انجام شده بر داروی دیگری به نام "دونانمب" (Donanemab) نشان می‌دهد که این دارو سرعت افت کارکردهای حافظه و قابلیت‌های شناختی را تا حدود ۶۰ درصد کاهش می‌دهد. البته مصرف این دارو باید زمانی آغاز شود که علائم بیماری هنوز شدت پیدا نکرده است. اثربخشی داروی دونانمب بر افراد مسن‌تر و کسانی که در مراحل پیشرفته‌تر قرار دارند، کم‌تر است. همچنین، اگر سطح پروتئین تائو در مغز افراد بیشتر باشد، اثربخشی دارو کاهش می‌یابد.

کد خبر 688193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.