تشدید تورم جهانی به‌دنبال افزایش قیمت نفت

افزایش ۳۰ درصدی قیمت نفت از ژوئن به‌دنبال افزایش تقاضا در چین و کاهش تولید توسط روسیه و عربستان سعودی، بازار تورم جهانی را به تکاپو انداخته است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با کاهش تولید نفت روسیه و عربستان سعودی و افزایش تقاضا از سوی چین، قیمت نفت پس از افزایش تقریباً ۳۰ درصدی از ژوئن تاکنون، برای نخستین بار در سال ۲۰۲۳ در مسیر رسیدن به بشکه‌ای ۱۰۰ دلار قرار گرفت.

افزایش قیمت نفت و سوخت

قیمت نفت خام برنت به‌عنوان معیار قیمت نفت، در هفته گذشته به بالاترین سطح ۱۰ ماهه خود رسید و از ۷۲ دلار برای هر بشکه به‌عنوان کمترین حد خود در ژوئن به قیمت تقریباً ۹۴ دلار برای هر بشکه افزایش یافت و به سمت بزرگترین افزایش سه ماهه خود از زمان وقوع شرایط اوکراین پیش رفت.

نفت خام سبک‌تر آمریکا، وست تگزاس اینترمدیت، در مدتی مشابه از ۶۷ دلار به ۹۰ دلار برای هر بشکه رسیده است، به این ترتیب هر دو معیار در هفته گذشته حدود چهار درصد افزایش داشتند.

قیمت بنزین و گازوئیل نیز در بریتانیا شروع به افزایش ملایمی کرده است و از ژوئن ۱۰ درصد به قیمت هر لیتر اضافه شده است؛ میانگین قیمت سوخت بدون سرب در روز جمعه ۱.۵۲ پوند برای هر لیتر بود که نسبت به ۱.۴۳ پوند در ژوئن افزایش را نشان می‌دهد.

در ایالات متحده که مالیات سهم کمتری از قیمت پمپ‌های سوخت را تشکیل می‌دهد نیز بنزین بیش از ۱۰ درصد افزایش یافته و به ۳.۹ دلار برای هر گالن (۳.۸ لیتر) رسیده است.

تشدید تورم جهانی به‌دنبال افزایش قیمت نفت

افزایش تقاضا برای پروازها در ایالات‌متحده، اروپا و به‌تازگی چین باعث افزایش حتی بیشتر قیمت سوخت جت شده است که پیگیری این امر به اداره اطلاعات انرژی (EIA) واگذار شده است، قیمت‌ها در پایان ماه آگوست به‌طور متوسط ۳.۰۷ دلار در هر گالن بود که ۵۰ درصد از پایین‌ترین سطح خود به ارزش ۲.۰۵ دلار در اوایل ماه می افزایش داشت.

تداوم کاهش تولید و عرضه نفت

اوایل ماه جاری نیز عربستان سعودی با کاهش ۱.۳ میلیون بشکه در روز تداوم کاهش تولید نفت خود را تا پایان سال تمدید و کاهش ذخایر جهانی نفت را تسریع کرد، کاهش عرضه نفت توسط روسیه نیز از تلاش‌های سایر کشورهای اوپک برای افزایش قیمت‌ها به سمت ۱۰۰ دلار برای هر بشکه حمایت کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی هفته گذشته هشدار داد که کاهش مداوم عرضه توسط این دو رهبر اوپک پلاس باعث ایجاد «کمبود قابل توجه عرضه» می‌شود که تهدیدی قابل‌توجه برای نوسانات مداوم قیمت‌ها است.

این گزارش تنها یک روز پس از آن منتشر شد که اوپک اعلام کرد بازار با کسری بیش از ۳ میلیون بشکه نفت در روز طی سه ماهه آینده مواجه خواهد بود، این امر به‌طور بالقوه منجر به عمده‌ترین کمبود عرضه در بیش از یک دهه گذشته خواهد شد.

تصمیم اوپک پلاس (تولید نفت) در پایان ماه گذشته بازار نفت را در سه ماهه چهارم بسیار فشرده نگه می‌دارد.

عربستان سعودی و شرکای آن در اوپک همچنین از پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی مبنی‌بر به اوج رسیدن تقاضا برای نفت قبل از سال ۲۰۳۰ ابراز نگرانی کردند برخی تحلیلگران حتی معتقدند با تغییر سریع به انرژی‌های تجدیدپذیر که در حال حاضر در حال انجام است، این زمان می‌تواند به سال ۲۰۲۶ کاهش پیدا کند. این در حالی است که همواره نشانه‌های کمی از کاهش تقاضا دیده می‌شود.

تشدید تورم جهانی به‌دنبال افزایش قیمت نفت

افزایش قیمت نفت و بالا رفتن نرخ بهره

کاهش قیمت نفت نقش مهمی در کاهش تورم در نیمه اول سال جاری داشت، اما اکنون انتظار می‌رود که در نیمه دوم و سال ۲۰۲۴ به عنوان یک مانع برای کاهش تورم عمل کند.

انتظار می‌رود افزایش هزینه سوخت و تقاضا از سوی اقتصاد چین به‌عنوان بزرگترین واردکننده نفت در جهان نیز چشم‌انداز بانک‌های مرکزی و مأموریت آن‌ها را برای کاهش نرخ تورم که هنوز بسیار بالاتر از سطح هدف ۲ درصد است، مخدوش کند.

به‌طور گسترده انتظار می‌رود که نرخ بهره بانک مرکزی ایالات‌متحده پس از کاهش تورم اصلی در ماه گذشته که عناصر نوسانی مانند سوخت و مواد غذایی را از بین می‌برد، به اوج خود برسد، با این حال، فدرال رزرو از افزایش نهایی احتمالی در ماه نوامبر خبر داده است.

بانک مرکزی اروپا نیز هفته گذشته دهمین افزایش متوالی نرخ بهره را اعمال و به‌طور تلویحی اعلام کرد که به احتمال زیاد در همین حد متوقف خواهد شد، با این حال سیاست‌گذاران روز جمعه از احتمال افزایش‌های بیشتر در آینده خبر دادند.

کد خبر 688113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.