انواع تخلفات گمرکی + عواقب و پیامدهای مالی و قانونی آن

تخلفات گمرکی که متضاد یا قوانین و مقررات کشوری است، در پروسه ترخصی کالا رخ می‌دهد. جرایم گمرکی پیامدهای شیدی از جمله تصرف اموال و پرداخت جریمه به همراه دارد.

تخلفات گمرکی عبارتی است که معمولاً به هر نوع فعالیت غیرقانونی که به نقض قوانین و مقررات واردات و صادرات کالا و یا مسائل مربوط به امور گمرکی منجر می‌شود، اشاره دارد. این تخلفات ممکن است شامل مواردی مانند تقلب در اظهارنامه‌های گمرکی، عدم پرداخت مالیات، قاچاق کالا، تلاش برای تقلیل ارزش واقعی کالاها و هر گونه رفتاری متخلفانه‌ در تجارت بین‌الملل باشد.

پیامدهای انجام جرایم گمرکی برای جامعه، می‌تواند بسیار گسترده و جدی باشد. از جمله این پیامدها که تاثیرات فردی و اجتماعی زیادی برجا می‌گذارد، می‌توانیم به مواردی نظیر کاهش درآمد دولت، خسارت به امنیت ملی و کاهش تجارت بین‌المللی اشاره کنیم. متخلف گمرکی، با معضلات و پیامدهای قانونی و اقتصادی بسیاری مواجه می‌شود که ممکن است مجازات کیفری یا مالی برای او به همراه داشته باشد. طیف وسیعی از این تخلفات، ناآگاهانه و به دلیل اطلاع نداشتن از قوانین و مقررات کشور اتفاق می‌افتد.

انواع تخلفات گمرکی چیست؟

تخلفات گمرکی زمانی اتفاق می‌افتد که واردات کالایی ممنوع باشد یا وارد کننده بخواهد در برابر کالای خود هزینه گمرکی کمتری پرداخت کند. فرض کنید در کانتینر ۲۰ هزار عدد کیف وجود دارد اما به گمرک تنها ۲ هزار مورد از آن اظهار می‌شود تا هزینه گمرکی پایین‌تری پرداخت شود؛ در چنین شرایطی می‌گوییم تخلف گمرکی اتفاق افتاده است.

قائده ۲ بند الف، تخلف متداولی است که بسیار با آن مواجه می‌شویم.

انواع تخلفات گمرکی + عواقب و پیامدهای مالی و قانونی آن

فرض کنید شما یک جاروبرقی دارید، که در کشور مبدا (چین) قطعات آن را از هم جدا کرده و به‌صورت لوازم جانبی جاروبرقی به کشور وارد می‌کنید. در این شرایط گمرک می‌گوید: اگر مشخص شود که قطعات وارداتی بیش از ۶۰ درصد کالای اصلی باشد، ملزم به پرداخت تعرفه کالای اصلی هستید.

متداول‌ترین تقسیم‌بندی جرائم گمرکی در دو دسته کلی به شرح زیر است:

  1. تخلفات گمرکی عام

  2. تخلفات گمرکی خاص

تخلف اشکال و صورت‌های مختلفی دارد؛ ما یک ردیف تعرفه کالا داریم که به وسیه آن ماخذ حقوق ورودی دریافت می‌شود. فرض کنید ماخذ یک کالا ۱۸ درصد است و فرد برای اینکه پول کمتری پرداخت کند، آن را به عنوان کالای ۴ درصدی به گمرک اظهار می‌کند.

۱. تخلفات گمرکی عام چیست؟

تخلفات گمرکی عام، هنگامی اتفاق می‌افتد که به نوعی مغایرت و یا نادرستی در اظهارنامه‌های گمرکی وجود داشته باشد. این تخلفات شامل هر گونه اقدامی است که با عدم‌رعایت مقررات گمرکی همراه باشد؛ تعدادی از این تخلفات عبارتند از:

  • تقلب در اظهارنامه گمرکی

  • پرداخت نکردن مالیات و حق گمرکی

  • انجام هر گونه پنهان‌کاری

جرایم گمرکی زمانی رخ می‌دهد که شخص یا شرکت بازرگانی، به دقت از قوانین و مقررات موجود پیروی نکند و به صورت عمدی یا سهوی این تخلفات را انجام دهد.

تقلب در اظهارنامه گمرکی

این تخلف شامل ارائه هر گونه اطلاعات نادرست یا تقلبی در اظهارنامه گمرکی است. از جمله این موارد می‌توانیم به اعلام ارزش کمتر از ارزش واقعی کالاها یا عدم اعلام کالاهای ممنوعه اشاره کرد. برای مثال کالایی ۱۰۰۰ تومان گمرکی دارد و او آن را به‌عنوان کالای دیگری اظهار می‌کنند تا گمرکی کمتری پرداخت کنند.

عدم پرداخت مالیات و گمرکی‌ها

عدم پرداخت مالیات و حق گمرک، یکی از متداول‌ترین تخلفات گمرکی موجود است که طی آن واردکننده یا صادرکننده کالا تلاش می‌کند از راه‌های مختلف مانع از پرداخت مالیات و عوارض گمرکی تعیین شده شود.

پنهان‌کاری

پنهان‌کاری، یکی دیگر از تخلفات و جرائم گمرکی است که به پنهان کردن تمام یا بخشی از اطلاعات کالاها در اظهارنامه گمرکی و یا سایر مدارک مربوط به تجارت بین‌المللی اشاره دارد. برای مثال کالای ژاپنی تعرفه گمرکی بیشتری دارد و وارد کننده برای پرداخت هزیه کمتر آن را به گمرک، کالای چینی اظهار می‌کند.

۲. تخلفات گمرکی خاص چیست؟

تخلفات گمرکی خاص، آن دسته از تخلفاتی است که به امور مالی ارتباط دارد و انجام آن‌ها به صورت مستقیم به دولت مربوط می‌شود و برای این نهاد، ضرر و زیان به همراه دارد.

توجه به قانون و مقررات کشوری قبل از اقدام به هر گونه مبادله و دادوستد جهانی به منظور جلوگیری از بروز تخلفات گمرکی عام و خاص ضروری است.

قاچاق

قاچاق، به معنی وارد یا قارچ کردن غیرقانونی کالا از کشور به کشوری دیگر با استفاده از راه‌های غیرمجاز است که با هدف کسب سود انجام می‌شود. قاچاق موارد مختلفی از جمله سوخت و مواد معدنی سود بالایی به همراه دارد.

اضهار خلاف واقع در ترخیص کالا به چه معنی می‌باشد

زمانی که دو کالا با گمرکی های متفاوت ( کم و زیاد ) داشته باشیم، ممکن است شرکت ترخیص کار، تعداد گمرکی این دو کالا را جابه‌جا اظهار نماید. در این صورت مشکلات زیادی در فرایند ترخیص بوجود خواهد آمد.

بند “تاکیدی”بین صاحب کالا (واردکننده) و شرکت ترخیص کار، ارائه دقیق بسته بندی کالا و پروانه الکترونیک کالا بر حسب بسته بندی اولیه است.

انجام تخلفات گمرکی چه تبعاتی دارد؟

انجام تخلفات گمرکی می‌تواند تبعات جدی برای افراد و سازمان‌ها به همراه داشته باشد؛ این تبعات ممکن است از جنبه‌های مالی، قانونی، و اقتصادی تجار و بازرگانان را تحت‌تاثیر قرار دهند.

انواع تخلفات گمرکی + عواقب و پیامدهای مالی و قانونی آن

در گذشته اگر وزن کالایی ۱۰۰۰ کیلو اعلام شده بود و مشخص می‌شد که وزن اصلی بیشتر بوده، اندازه مابه‌تفاوت این وزن جریمه تعیین می‌کردند. اما امروزه اگر کالای اظهار شده ۱۰۰۰ کیلو باشد و مشخص شود که اصل کالا ۱۲۰۰ کیلو بوده، آن ۲۰۰ کیلو قاچاق محسوب می‌شود.

تبعاتی که ممکن است در صورت انجام تخلفات گمرکی رخ دهد، به شرح زیر است:

  1. مصادره کالاها

  2. تعقیبات قانونی و کیفری

  3. از بین رفتن اعتماد بازارهای بین‌المللی

  4. پرداخت جریمه و مالیات پس از کشف تخلف

در صورت کشف تخلفات گمرکی، افراد یا شرکت‌های متخلف با توجه به ابعاد تخلف خود محکوم به پرداخت جریمه یا مالیات‌ می‌شوند. مواجه با این جریمه‌ها، علاوه‌بر هزینه‌های مالی به زمان و انرژی زیادی نیاز دارد. به همین دلیل به منظور جلوگیری و اجتناب از این تبعات، لازم است واردات یا صادرات کالا با توجه به قوانین و مقررات به‌روز گمرکی، انجام شود.

راهکارهای اجتناب از جرایم و تخلفات گمرکی چیست؟

پیشگیری از تخلفات گمرکی و اجتناب از آن‌ها امری حیاتی در صنعت تجارت بین‌المللی و امور گمرکی است. اتخاذ تدابیر مناسب در این زمینه می‌تواند به کسب‌وکارها کمک کند تا از مشکلات احتمالی مربوط به تخلفات گمرکی جلوگیری کرده و ریسک‌های مالی و قانونی را کاهش ‌دهند. در همین راستا، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. آگاهی از قانون

  2. استخدام ترخیص‌کار باتجربه

  3. استفاده از مشاوران و وکلای باتجربه

  4. بررسی دقیق و موشکافانه اظهارنامه‌های گمرکی

جمع‌بندی جرائم و تخلفات گمرکی

جرائم و تخلفات گمرکی، شامل موارد مختلفی است که در صورت کشف، برای متخلف تبعات و جریمه‌های سنگینی به همراه دارد. این تخلفات می‌تواند شامل عدم‌اظهار یا کم‌اظهاری و اقدام عملی متضاد با قوانین و مقررات گمرکی کشور باشد. عدم پرداخت حق گمرکی، یکی از پرتکرارترین جرایم گمرکی است که توسط افراد مختلف به صورت عمدی یا سهوی انجام می‌شود. از آن جایی که تخلفات گمرکی با تبعات مالی، قانونی و اقتصادی قابل‌توجهی همراه است، اجتناب از آن‌ها و اتخاذ راهکارهایی برای جلوگیری از بروز آن‌ها ضروری است. در صورت وقوع چنین تخلفاتی، فرد متخلف در کنار پرداخت جریمه نقدی، ممکن است با مصادره اموال وارداتی و یا از دست دادن اعتماد بین‌المللی مواجه شود. جرائم گمرکی در مقیاس وسیع‌تر به ضرر جامعه خواهد بود و تاثیرات مستقیمی بر وضعیت اقتصادی دولت‌ها می‌گذارد. افزایش آگاهی و کمک گرفتن از متخصصان باتجربه می‌تواند مانع از بروز این نوع تخلفات شود.

برگرفته شده از وبسایت: راهکارتجارت پایا

کد خبر 687913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.