معلم، بنیادی‌ترین مولفه احیای مدرسه

وزیر آموزش و پرورش گفت: احیای مدرسه دارای چند مؤلفه است، اما بنیادی‌ترین آن‌ها معلم است.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آموزش و پرورش، رضامراد صحرایی با اشاره به نقش سند تحول بنیادین در توانمندسازی فرهنگیان و اساتید این دانشگاه، اظهار کرد: اگر نقش سند را در ایجاد تحول ندانیم، نمی‌توانیم در اجرایی‌سازی آن نقش‌آفرینی صحیحی داشته باشیم. باید آگاه بود که عضویت در هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان متفاوت با عضویت در باقی هیئت‌های علمی است که در دانشگاه‌های دیگر وجود دارد؛ چراکه شما معلم تربیت می‌کنید.

وی افزود: دانشجومعلم دانشگاه فرهنگیان قرار است در آینده این کشور اثرگذار باشد، همه چیز مشخص است و راهی که برای او ترسیم شده باید درک شود که این درک مقدمه تحول خواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه معلم عامل تحقق سند تحول بنیادین است، تصریح کرد: با مسائل فراوانی مواجه هستیم، اما در حوزه اجتماعی دو مساله مهم ما معاد و توحید هستند.

وی ادامه داد: اگر فردی به صورت راستین به این دو موضوع اعتقاد داشته باشد، کار خود را به نحو احسن انجام می‌دهد و مسئولیت‌پذیر و حقیقت‌جو خواهد بود. باید دانش‌آموزان را به نحوی تربیت کرد که این مسئولیت‌پذیری در بین آن‌ها نهادینه شود؛ همچنین هنگامی که دانش‌آموز و معلم حقیقت‌جو باشند دیگر با یک پیام بی‌اعتبار در فضای مجازی، جنب و جوشی رخ نمی‌دهد.

صحرایی گفت: مواردی مانند ظلم‌ستیزی، شجاع بودن، ایثارگری، جهادگری، وطن‌دوستی نیز باید در بین معلمان نهادینه شود تا این مفاهیم به دانش‌آموزان منتقل شود، مفاهیمی که همگی در سند تحول بنیادین نیز به آن اشاره شده است.

وی خاطرنشان کرد: جهانی‌اندیشی، اراده، ولایتمداری، خودباوری، اعتماد به نفس، امانتداری، خلاقیت و کارآفرینی نیز از دیگر مفاهیمی است که در زمره مأموریت‌های معلمان قرار می‌گیرد.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه معلمانی ایثارگر، جهادگر و ولایتمدار تحت نظر اساتید انقلابی باید تربیت شوند، گفت: مأموریت بزرگی بر دوش اساتید دانشگاه فرهنگیان قرار دارد. هرکسی که بخواهد ۱۰ سال دیگر کشورش را ببیند، باید به مدارس نگاه کند، اما اگر واقعیت را بگوییم قبل از آن باید به مراکز تربیت معلم نگاه بیاندازد.

وی اضافه کرد: باید به مدرسه بازگردیم و احیای مدرسه در دستور کار قرار گیرد. احیای مدرسه دارای چند مؤلفه است، اما بنیادی‌ترین آن‌ها معلم است که باید بسیار مورد توجه قرار گیرد.

صحرایی با تاکید بر اینکه کلید واژه طلایی دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه آینده است، اظهار کرد: مقیاس آینده‌نگری به میزان توجه مدیران کشور به آموزش و پرورش گره خورده است. باید باور داشته باشیم به هدف دانشگاه فرهنگیان که تربیت افرادی است که قرار است آینده‌سازان ایران را تربیت کنند.

وی با تاکید بر اینکه معلمان به نحوی آموزش می‌دهند که آموزش دیده‌اند، افزود: باید بیشتر و با دقت اقدام به تربیت معلم کرد، در نتیجه اساتید باید روش‌های سنجش، آموزش و پرورش نوین را فرا گیرند و به دانشجو معلمان منتقل کنند. باید فرصت‌سازی انجام شود تا انگیزه به وجود بیاید.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه معلم انقلابی متعصب نیست و نخواهد بود، گفت: معلم بصیر است، به گذشته نگاه می‌کند و آینده‌ساز نیز است. تربیت معلم انقلابی مسئله مهمی است که نیاز به دلبستگی اساتید به فضای تربیت معلم دارد. دلبسته به دانشگاه فرهنگیان باشید و معلمانی تربیت کنید که به هویت ملی و دینی خود افتخار کنند.

کد خبر 686188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.