گردش ۲۰ زیرسویه مختلف کرونا در کشور / کرونا هنوز تهدیدی برای بهداشت عمومی است

سازمان جهانی بهداشت (WHO) در ژانویه ۲۰۲۰، شیوع ویروس کرونا را یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی و نگرانی بین‌المللی اعلام کرده بود و در تاریخ پنجم مه ۲۰۲۳، به‌طور رسمی پایان وضعیت اضطراری کووید ۱۹ در جهان را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حدود چهار ماه از زمانی که سازمان بهداشت جهانی پایان وضعیت اضطراری کرونا را اعلام کرد، می‌گذرد، اما شناسایی سویه‌هایی جدید (دو سویه پیرولا و اریس) از این ویروس، بار دیگر نگرانی‌ها را افزایش داده است.

شهنام عرشی، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اظهار کرد: آنفلوانزا به صورت فصلی بروز می‌کند؛ به شکلی که در پاییز و هم‌زمان با بازگشایی مدارس، بیماری آنفلوانزا و سرماخوردگی افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه اوج شیوع بیماری آنفلوانزا به طور معمول اواسط آبان‌ماه است، افزود: به همین علت در شهریورماه واکسن آنفلوانزا تأمین و در داروخانه‌ها توزیع می‌شود تا افراد پرخطر مانند افراد بالای ۶۰ سال و افرادی که بیماری نقص ایمنی دارند، نسبت به واکسیناسیون اقدام کنند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه توصیه‌ها مبنی بر واکسیناسیون در شهریورماه است، تصریح کرد: آنفلوانزا که هر سال با شدت کم و بیش شیوع می‌یابد نوع A و B است که مشتمل بر چهار سویه است و واکسن‌ها نیز بر اساس آنها طراحی می‌شوند.

وی با بیان اینکه پاندمی کرونا هنوز تمام نشده است، ادامه داد: با شروع فصل سرما، نگرانی از کرونا سر جای خود باقی است و اگر فصل پاییز و زمستان امسال را بدون شیوع زیاد ویروس کرونا در کل جهان داشته باشیم، ممکن است که خاتمه پاندمی اعلام شود، اما تا فصل پاییز آغاز نشود، اطلاعیه جدیدی در این خصوص صادر نمی‌شود.

عرشی گفت: نگرانی در خصوص کرونا برقرار است و به همین علت کمیته ملی واکسیناسیون به افراد توصیه می‌کند که اگر یک سال از آخرین واکسیناسیون آنها گذشته است، نسبت به واکسیناسیون اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۲۰ سویه و زیر سویه مختلف از کرونا در کشور در گردش است، خاطرنشان کرد: نام برخی از این زیرسویه‌ها را شاید خیلی‌ها نشنیده باشند؛ این موارد ماهانه بررسی و رصد می‌شوند، اما بیشترین سویه در گردش در ایران سویه XBB۱.۵ و XBB۱.۹ است.

تأیید ۳۴ مورد ابتلاء به سویه بسیار جهش‌یافته کرونا در انگلیس

«آژانس امنیت بهداشتی انگلیس» روز گذشته (جمعه) اعلام کرد که ۳۴ مورد ابتلاء به کووید مرتبط با سویه بسیار جهش‌یافته BA.۲.۸۶ در این کشور شناسایی شده است.

در نسخه BA.۲.۸۶ که زیرسویه‌ای از امیکرون است و با نام «پیرولا» شناخته می‌شود، بیش از ۳۵ جهش در بخش‌های کلیدی ویروس در مقایسه با نسخه XBB.۱.۵ که سویه غالب در بیشتر سال ۲۰۲۳ بوده، شناسایی شده و این رقم بالا از جهش ویروسی، ویژگی عمده سویه امیکرون است که رکورد بالای ابتلاها را موجب شده است.

از ۳۴ بیمار شناسایی شده تا چهارم سپتامبر، پنج بیمار در بیمارستان بستری شدند و تاکنون هیچ مورد مرگی مرتبط با این سویه مشاهده نشده است.

زیرسویه BA.۲.۸۶ اولین بار در تاریخ بیست‌وچهارم ژوئیه در دانمارک مشاهده شد و سپس در ماه اوت در ایالات متحده و کانادا نیز شناسایی شد؛ از آن زمان تاکنون این گونه در سایر بیماران علامت‌دار در غربالگری معمول فرودگاه‌ها و در نمونه‌های فاضلاب در تعداد انگشت‌شماری از کشورها شناسایی شده است.

دانشمندان گفته‌اند که با توجه به سطح ایمنی ایجاد شده در سراسر جهان ناشی از واکسیناسیون و ابتلای قبلی به بیماری، بعید است BA.۲.۸۶ باعث ایجاد موج بیماری شدید و مرگ ناشی از کووید ۱۹ شود.

همچنین بنابر اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC)، تست‌های تشخیصی و داروها برای درمان کووید ۱۹ در برابر BA.۲.۸۶ نیز مؤثر هستند و با این حال، این نسخه ویروسی ممکن است توانایی بیشتری برای ایجاد عفونت در افرادی که پیش‌تر به کووید ۱۹ مبتلا شده بودند، داشته باشد، اما شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد این سویه باعث بیماری شدیدتر در افراد می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت: کرونا هنوز تهدیدی برای بهداشت عمومی است

سازمان جهانی بهداشت (WHO)، به‌تازگی زیرسویه امیکرون موسوم به EG.۵ (اریس) را به عنوان «سویه مورد توجه» در نظر گرفته و سایر سویه‌های تحت نظارت دقیق را نیز در این فهرست قرار داده است؛ این اقدام، یادآوری آشکاری از این واقعیت است که کرونا، یک تهدید ماندگار برای سلامت عمومی است.

تدروس آدهانوم قبریسوس، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت در همین رابطه از افزایش مبتلایان به زیرسویه EG.۵ در برخی کشورها خبر داده است.

دبیرکل سازمان جهانی بهداشت هشدار داد: افزایش موارد ابتلاء به کووید ۱۹ قبل از فصل زمستان در نیمکره شمالی، افزایش فوتی‌ها در برخی مناطق آسیا و خاورمیانه، همچنین افزایش بستری‌ها در اروپا طی هفته‌های اخیر گزارش شده است.

وی در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی و آنلاین این سازمان اضافه کرد: داده‌های سازمان جهانی بهداشت در مورد کووید ۱۹ محدود است و در حال حاضر تنها ۴۳ کشور (کمتر از یک چهارم کشورهای عضو سازمان) در مورد مرگ‌ومیر و ۲۰ کشور درباره آمار بستری‌های بیمارستانی، اطلاعاتی را در اختیار این سازمان قرار دادند.

قبریسوس با این حال اشاره کرد که در حال حاضر هیچ‌گونه غالب جهانی از کووید ۱۹ وجود ندارد، هرچند موارد ابتلاء به نوع EG.۵ افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه زیرسویه BA.۲.۸۶ در ۱۱ کشور شناسایی شده است، اظهار کرد: سازمان جهانی بهداشت از نزدیک این گونه را برای ارزیابی مسری بودن و تأثیر بالقوه آن تحت نظر دارد.

همچنین «ماریا کرک‌هوو»، رئیس متخصصان کووید ۱۹ در این سازمان تاکید کرد: مردم در ماه‌های سرد زمستان به دلیل حضور بیشتر و طولانی‌تر در مکان‌های سرپوشیده با خطر بیشتر ابتلا روبه‌رو هستند.

به گزارش دویچه‌وله، در قاره‌های آمریکا، اروپا و آسیا بر شمار افرادی که در هفته‌های اخیر بر اثر ابتلاء به کووید ۱۹ به بیمارستان مراجعه کرده‌اند، افزایش پیدا کرده است.

کرک‌هوو تصریح کرده است که بر اساس تخمین سازمان جهانی بهداشت در حال حاضر صدها هزار نفر به دلیل ابتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند.

تدروس آدهانوم و ماریا کرک‌هوو به سالمندان و افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند توصیه کردند که بار دیگر خود را در برابر کروناویروس واکسینه کنند.

به گفته کرک‌هوو، واکسن‌های موجود باعث تولید ایمنی مقابل سویه‌های جدید کرونا نیز می‌شوند.

کد خبر 686051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.