۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰
روز جهانی سودوکو + تاریخچه و حقایق

روز جهانی سودوکو نهم سپتامبر (۹/۹) است؛ علاقه‌مندان به سودوکو بدون شک باید دلیل انتخاب این تاریخ را متوجه شوند. هدف بازی سودوکو پر کردن یک شبکه ۹×۹ است، به‌طوری که هر ستون و ردیف ۳×۳ شامل تمام ارقام از یک تا ۹ باشد، بنابراین نهم سپتامبر یک انتخاب طبیعی برای تاریخ این روز جهانی است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، فدراسیون جهانی بازی‌های معمایی در سال ۲۰۱۳ روز نهم سپتامبر را به عنوان روز جهانی سودوکو اعلام کرد، اما تاریخچه این بازی به مدت‌ها قبل بازمی‌گردد.

تاریخچه روز بین‌المللی سودوکو

در سال ۱۸۹۲، روزنامه فرانسوی "La Siècle" یک بازی شبیه به سودوکو چاپ کرد که در آن هر سطر و ستون باید حاوی تمام اعداد تعیین شده می‌بود، اما بر خلاف سودوکو، شامل اعداد بالاتر از ۹ بود و مهارت‌های ریاضی حل‌کننده‌ها را درگیر می‌کرد، در سال‌های بعد، روزنامه‌های فرانسوی دیگر، روند بازی‌های مشابه را انتخاب کردند، اما هیچ‌کدام کاملاً مشابه سودوکوی امروزی نبودند.

شواهد اتفاقی نشان می‌دهد که هوارد گارنز، برای نخستین بار پازل معمایی خود به نام «مکان شماره» را در مجله «دل» منتشر کرد که تبدیل به بازی‌ای شد که امروزه به نام سودوکو می‌شناسیم. بازی «مکان شماره» با میلیون‌ها طرفدار صنعت جورچین و بازی‌های معمایی ژاپن را متحول کرد و برای اولین بار نام سودوکو را به خود اختصاص داد. در سال ۱۹۹۷، وین گولد، برنامه کامپیوتری را اختراع کرد که می‌توانست پازل‌های سودوکوی را بی‌نظیر بسازد. او این بازی را به عنوان یک بخش معمایی روزانه در روزنامه‌های بریتانیا مطرح کرد و در پی آن سودوکو در سراسر جهان شناخته شد.

روز جهانی سودوکو + تاریخچه و حقایق

فواید سودوکو برای سلامتی

جالب است بدانید که این بازی مزایای زیادی برای بدن دارد که شامل موارد زیر است:

تسکین افسردگی

کاهش فشار خون

کاهش بیش از حد افکار عاطفی و وحشت یا اضطراب

فراهم آوردن الگوی فکری متمرکز برای مبتلایان به آلزایمر و زوال عقل

افزایش هوشیاری و رشد ذهنی

حقایقی از بازی سودوکو

رکورد جهانی گینس برای «سریع‌ترین زمان برای تکمیل سودوکو» یک دقیقه و ۲۳ ثانیه است.

در سال بعد از انتشار سودوکو، فروش مداد حدود ۷۰۰ درصد افزایش داشت.

«سودوکو» از دو کلمه «سو» به معنای «عدد» و «دوکو» به معنای «تنها» یا «یک» تشکیل شده است. اگرچه نام سودوکو از ژاپن گرفته شده است، اما ژاپنی‌ها در واقع آن را «مکان شماره» می‌نامند.

در زمان محبوبیت سودوکو، باور بر این می‌رفت که تب این بازی به سرعت کم خواهد شد اما با گذشت زمان، هر روز بر طرفداران بازی اضافه شد.

بسیاری از مردم به اشتباه فکر می‌کنند که سودوکو یک بازی ریاضی است، در حالی که در واقع یک بازی منطقی است.

روز جهانی سودوکو + تاریخچه و حقایق

کد خبر 686031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.