سیگار کشیدن موجب پوکی استخوان می‌شود؟

جراح استخوان و مفاصل با بیان اینکه سیگار موجب پوکی استخوان می‌شود، گفت: افراد مسن سیگاری ۳۰ تا ۴۰ درصد بیش از همسالان غیرسیگاری خود احتمال شکستگی لگن دارند.

برزو قزوینیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به ضرر سیگار روی استخوان‌ها اظهار کرد: از بین عوامل مرگ انسان‌ها که قابل پیشگیری هستند، سیگار در رأس آنها قرار دارد.

وی با بیان اینکه سیگار موجب پوکی استخوان می‌شود، افزود: افراد مسن سیگاری ۳۰ تا ۴۰ درصد بیش از همسالان غیرسیگاری خود احتمال شکستگی لگن دارند.

این جراح استخوان و مفاصل تصریح کرد: سیگار موجب کاهش خون‌رسانی به استخوان می‌شود، نیکوتین سیگار موجب کاهش فعالیت سلول‌های استخوان‌سازمی‌شود. سیگار موجب کاهش جذب کلسیم از غذا می‌شود. سیگار موجب کم شدن هورمون استروژن در بدن زنان می‌شود (استروژن موجب استخوان‌های محکم در بدن زنان می‌شود).

وی اضافه کرد: در افراد سیگاری احتمال بورسیت و تاندنیت در اطراف مفاصل ۱.۵ برابر افراد غیرسیگاری است، احتمال کمردرد و آرتریت روماتوئید در سیگاری‌ها بیشتر است، کارآیی ورزشی در سیگاری‌ها کمتر از افراد دیگر است و علت آن کاهش اکسیژن‌رسانی به عضلات است.

قزوینیان با اشاره به غذاهای مضر برای استخوان‌ها گفت: به طور کلی موادغذایی مضر برای استخوان‌ها شامل چای، انواع ترشی، ماست، مرغ، آب یخ، غذاهای ساندویچی، سیب زمینی، برنج سفید، عدس، میوه‌های ترش وکال است.

وی با بیان اینکه مصرف روزانه قهوه از جذب بهتر کلسیم جلوگیری می‌کند و استخوان‌ها را ضعیف می‌کند، ادامه داد: نوشابه‌های گازدار به علت داشتن کافئین برای استخوان‌ها مفید نیستند، اما این نوشیدنی‌ها به علت داشتن اسید فسفریک و اسید معدنی که از جذب کلسیم جلوگیری می‌کند، برای استخوان‌ها مضر است.

این جراح استخوان و مفاصل خاطرنشان کرد: مصرف بیش از حد نمک برای سلامتی مضر است و سالانه دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر را در جهان به کام مرگ می‌کشاند؛ الکل نیز برای استخوان‌ها مضر است، زیرا فعالیت استئوبلاست‌ها (سلول‌های سازنده استخوان) را متوقف می‌کند، فراموش نشود که الکل می‌تواند موجب اختلالاتی در حفظ تعادل فرد شود که به ویژه در افراد مسن موجب شکستگی استخوان‌ها می‌شود.

کد خبر 685775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.