تقویت تعامل شهروندان با احیای فضاهای عمومی در ۴ شهر

فضاهای عمومی عناصری حیاتی برای شهرها و محله‌ها هستند که نقش بسزایی در تقویت ارتباطات انسانی ایفا می‌کنند، احیای این فضاها در شهرهای متراکم امروزی بسیار حیاتی است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، فضاهای عمومی همواره در اولویت برنامه‌ریزی شهری قرار دارد و با توجه به شرایط دنیای امروز، به‌عنوان عناصر اساسی شهرها و محله‌ها مطرح شده‌اند. پلازاها (فضای باز شهری)، میدان‌ها و پارک‌ها به‌عنوان ضرورت‌های غیرقابل انکار در بافت شهری، امروزه بیش از هر زمان دیگری حیاتی شده‌اند. این فضاها نه‌تنها تأثیر مثبتی بر سلامتی دارند، بلکه فضای تفریحی برای ورزش، بازی، ملاقات و معاشرت با دیگران ایجاد می‌کنند.

علاوه بر این، فضاهای عمومی و باز باکیفیت در ایجاد ارتباطات انسانی در محله‌های شهری کلیدی هستند و وجود فضایی باز برای لذت بردن، به‌طور قطع باعث ایجاد حس اجتماعی و تعلق به محیط‌های نزدیک خود می‌شود، ضمن این‌که با برقراری روابط بین اعضای جامعه تأثیرات روانی مثبت ایجاد می‌کند.

شهرها برای ارائه فضاهای قابل‌دسترس، انسان‌محور و با کیفیت به مردم از کمک معماران بهره برده‌اند، چراکه تقاضای بالا برای این نوع مکان‌ها و برخورداری از مزایای آن‌ها نیازمند طراحی عالی و بهره‌مندی از ارزش‌های معماری است. در ادامه با مجموعه‌ای از پروژه‌هایی آشنا می‌شویم که با موفقیت فضاهای شهری موجود را بازسازی و آن‌ها را به پلازاها، میدان‌ها و حاشیه‌های رودخانه‌ای فعال و پرجنب‌وجوش تبدیل کرده‌اند.

میدان پلادس در کپنهاگ دانمارک

میدان پلادس تاریخ تحول کپنهاگ را منعکس می‌کند. این میدان مرکزی زمانی نقطه اتصال شهر به حلقه‌ای از استحکامات محافظتی بود و با گسترش تدریجی شهر، تا دهه ۱۹۵۰ به یک میدان و بازار پر جنب‌وجوش تبدیل شد. پس از مدتی، پلادس به یک پارکینگ بی‌روح تغییر کاربری داد. این میدان امروزه بازسازی شده و خودروها در آن راهی مسیرها و پارکینگ‌های زیرزمینی شده‌اند.

پلادس امروزی به‌عنوان یک محور اتصال بین دو جهان متفاوت یعنی شهر و پارک‌های اطراف عمل می‌کند. مناظر پارک‌های اطراف نیز با بهره‌گیری از الگوی ارگانیک درختان تا میدان ادامه می‌یابد. دو سمت شرق و غرب میدان پلکانی است تا محلی برای نشستن فراهم کند و در آن مجسمه‌ای قرار دارد که به گذشته تاریخی آن به‌عنوان بخشی از استحکامات حفاظتی اشاره دارد. سطح میدان نقش یک زمین بازی شهری بزرگ و فضایی برای فعالیت‌های اجتماعی را ایفا می‌کند. احیای میدان پلادس کپنهاگ در کنار بزرگداشت اهمیت و تاریخ آن، این میدان را به مکانی پر جنب‌وجوش و متنوع برای میزبانی از مردم به‌منظور گذراندن اوقات فراغت، فعالیت‌های فرهنگی و رویدادهای عمومی تبدیل کرده است.

تقویت ارتباطات انسانی با احیای فضاهای عمومی در ۴ شهر

سوپر بلوک سنت آنتونی در بارسلونا اسپانیا

احیای سوپر بلوک سنت آنتونی به کمک یک برنامه‌ریزی مردم‌محور انجام گرفت و با ایجاد بلوک‌هایی در گوشه‌ها و کنار خیابانی همراه شد که در گذشته محل عبور ماشین‌ها و در اصل یک بزرگراه شهری بود. این احیا فرصتی برای دستیابی به فضاهای عمومی جدید فراهم کرد و باعث شد یک تقاطع ترافیکی به یک میدان و خیابان سالم پر از شور و نشاط زندگی و سرسبزی تبدیل شود. در حال حاضر سر و صدای ماشین‌ها با بازی کودکان، گفتگوهای شاد بین همسایگان یا بازی‌های شطرنج افراد مسن جایگزین شده است. تحولات سوپر بلوک سنت آنتونی همراه با منظره انعطاف‌پذیر جدید که قادر به ادغام تغییرات جدید ناشی از آزمایش شهری و نوآوری اجتماعی است، ادامه می‌یابد.

احیای این میدان شهری به‌گونه‌ای سازمان‌دهی شده است که در ابتدا عابران پیاده، سپس دوچرخه‌سواری و در نهایت حمل‌ونقل عمومی را در اولویت قرار دهد. به این ترتیب، خیابان‌ها عملکردهای دیگری فراتر از نیازهای ترافیکی را بازیابی می‌کنند. اجرای ابر بلوک‌ها در بارسلونا استراتژی مورد استفاده برای بازنگری شهر از طریق روش‌های جدید گروه‌بندی بلوک‌های ساختمانی سنتی است و نقش خیابان‌ها را مورد بازنگری قرار می‌دهد.

طراحی جدید این میدان تعامل، گروه‌بندی اجتماعی، بازسازی فضاهای عمومی، استفاده از عناصر طبیعی، تجهیز مکان و بهره‌گیری از عناصر گرافیکی را با هدف دستیابی به فضاهای مشترک، سبز و امن برای شهروندان تشویق می‌کند.

تقویت ارتباطات انسانی با احیای فضاهای عمومی در ۴ شهر

وی‌پلازا در کاوناس لیتوانی

فضای بدون استفاده موجود در مجاورت ساختمان‌های تاریخی کاوناس امروز به یک مکان عمومی جدید و جذاب تبدیل شده است که مردم می‌توانند در حین تماشای آب‌بازی کودکان، اسکیت‌سواری جوانان و تفریح دانش‌آموزان، زمان استراحت ناهار خود را در آن بگذرانند، از خوردن قهوه لذت ببرند و به هر فعالیتی که می‌توان در فضای باز به آن پرداخت مشغول شوند.

بازسازی وی‌پلازا یک مفهوم معماری آینده‌گرا را زنده کرده است که انگیزه‌های جدیدی را ایجاد می‌کند و در راستای نیازهای ارتباطی نسل جوان و پویا تنظیم می‌شود. چالش واقعی در ایجاد این محیط حفظ میراث فرهنگی و در عین حال ایجاد فضایی برای تحولات اجتماعی بود که راه‌حل آن در به‌کارگیری معماری نوآورانه‌ای یافت شد که نیازهای جامعه امروزی را برای دسترسی به مکانی پر شور، دوستانه، باز و ارتباط‌دهنده برآورده می‌کند.

تقویت ارتباطات انسانی با احیای فضاهای عمومی در ۴ شهر

میدان اسکندربیگ در تیرانا آلبانی

محوطه‌سازی پروژه احیای میدان اسکندربیگ در پایتخت آلبانی از نو مورد مطالعه قرار گرفت تا آن را به یک اکوسیستم محلی تبدیل کند که به ایجاد یک اکولوژی شهری جدید منتهی می‌شود. برای افزایش مقاومت طبیعی سیستم با واکنش به تغییرات آب‌وهوایی مداوم، در این بازسازی گونه‌های محلی برای کاشت انتخاب شدند که شامل درختان، درختچه‌ها و گیاهان چند ساله برای تقویت تنوع زیستی شهری و کنترل وضعیت آب‌وهوایی این مرکز شهری کوچک می‌شوند. غنای طبیعت آلبانی در گونه‌های متنوع ارزشمند آن است و به فضای عمومی اجازه می‌دهد تا کارکردهای تفریحی و آموزشی را به عهده بگیرد.

این بازسازی نتیجه پیشنهادی برای تبدیل میدان مرکزی تیرانا به مکانی ساده به‌واسطه راه‌حلی رادیکالی در یک بافت شهری پیچیده و متراکم بود و میدان اسکندربیگ را به‌عنوان هسته پایتخت آلبانی و نمادی برای کل کشور به یک منطقه عابر پیاده سخاوتمند تبدیل کرد.

این میدان به‌عنوان نوعی فضای خلاء در میان هرج‌ومرج شهری شلوغ نمود پیدا می‌کند و سطح آن در احاطه فضایی سرسبز قرار دارد که توسط مجموعه‌ای از فضاها و باغ‌های عمومی قدیمی و جدید شکل گرفته است. این کمربند سبز هم‌چون راهرویی عمل می‌کند که جابه‌جایی میان شهر شلوغ و میدانی آرام را امکان‌پذیر می‌نماید و فضایی در اختیار شهروندان قرار می‌دهد که با آرامش بیشتری در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

تقویت ارتباطات انسانی با احیای فضاهای عمومی در ۴ شهر

کد خبر 685736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.