۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷
موج جدید کرونا در راه است؟

حدود چهار ماه از زمانی که سازمان بهداشت جهانی پایان وضعیت اضطراری کرونا را اعلام کرد، می‌گذرد، اما شناسایی سویه‌هایی جدید (دو سویه پیرولا و اریس) از این ویروس، بار دیگر نگرانی‌ها را افزایش داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شناسایی نوع جدید کروناویروس «BA.۲.۸۶» نگرانی کارشناسان بهداشت عمومی را در سراسر جهان برانگیخته است. مقامات بهداشتی در حال ردیابی این گونه جدید هستند که در نمونه‌های انسانی و فاضلابی در چند کشور شناسایی شده است.

این ویروس که با نام غیررسمی «پیرولا» شناخته می‌شود، بیش از ۳۰ جهش در پروتئین اسپایک (نحوه ورود ویروس کرونا به سلول انسان) خود دارد. طبق آمارها تاکنون ۲۸ مورد ابتلاء از این ویروس در دنیا شناسایی شده است.

در شرایط کنونی، بعضی کشورها روش‌های پیشگیری کرونا مانند ماسک زدن و شستن دست‌ها را برای پیرولا نیز مطرح کرده‌اند.

پیرولا؛ گونه‌ای تحت نظارت

به گفته جسی بلوم از مرکز سرطان فِرِد هاچینسون در سیاتل، نوع جدید ویروس کرونا که BA.۲.۸۶ نامیده می‌شود و به گونه «پیرولا» مشهور شده است، بیش از ۳۰ تغییر اسید آمینه در پروتئین اسپایک خود در مقایسه با نسل قبلی خود به نام اومیکرون BA.۲ دارد.

بلوم در وبگاه آزمایشگاه خود نوشت: این مقدار زیاد جهش‌یافتگی از یک نسل تا نسل بعدی باعث می‌شود که با یک جهش تکاملی مواجه باشیم که از نظر اندازه با آن چیزی که در ابتدا باعث پیدایش اومیکرون شد، قابل مقایسه است.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) BA.۲.۸۶ (پیرولا) را به عنوان گونه‌ای تحت نظارت تعیین کرد، گونه تحت نظارت از نظر این سازمان، گونه‌ای است که باعث بیماری شدیدتر می‌شود یا نسبت به واکسن‌ها یا درمان‌های موجود مقاوم است.

در ابتدا شش مورد از ابتلاء به گونه BA.۲.۸۶ (پیرولا) در چهار کشور رژیم صهیونیستی، دانمارک (سه مورد)، آمریکا و انگلیس گزارش شد، اما دانشمندان نگران بودند که تعداد مبتلایان به پیرولا بیش از این شش مورد باشند، اما به دلیل کاهش نظارت جهانی هنوز کشف نشده‌اند.

مورتن راسموسن محقق ارشد در مؤسسه سرم استاتنس دانمارک در بیانیه‌ای خبری در مورد کرونا، گفت: غیرعادی است که کرونا تا این حد تغییر کرده و ۳۰ جهش جدید ایجاد کند. آخرین باری که شاهد چنین تغییر بزرگی بودیم زمانی بود که گونه اومیکرون ظاهر شد.

به گفته این مؤسسه، سه مورد کشف شده ابتدایی در دانمارک مربوط به افرادی در مناطق مختلف این کشور است که به نظر نمی‌رسد با یکدیگر تماس داشته‌اند.

کرونا «پیرولا» به ایران رسید؟

بابک عشرتی، معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت بروز سویه‌های جدید کرونای اومیکرون در کشور اظهار کرد: با توجه به کاهش چشمگیر موارد کرونا در مدت اخیر، آخرین سکانس‌های ژنی انجام شده روی تست‌های اخذ شده کرونا مربوط به پایان تیرماه است؛ چراکه در مردادماه موارد بسیار پایین بود و هنوز اطلاعات سکانس ژنی نداریم.

وی افزود: موارد جدید کرونا مانند BA.۲.۸۶ که با نام «پیرولا» شناخته می‌شود یا EG۵.۱ نیز هنوز در ایران شناسایی نشده است، اما این احتمال که به ایران نیز برسند وجود دارد.

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: نگرانی فعلی این است که زیر سویه‌های اخیر کرونا به یک باره در کشورهایی از جهان که آنها را گزارش دادند، به سرعت افزایش یافته است؛ البته هنوز شواهدی وجود ندارد که این زیر سویه‌ها مرگ‌ومیر و عوارض شدیدتری ایجاد کنند.

وی با اشاره به علائم ابتلاء به زیرسویه‌های جدید کرونا، ادامه داد: علائم، مشابه یکدیگر هستند و مبتلایان علائمی مانند سرماخوردگی، تب، سردرد، بدن‌درد، سرفه و سوزش گلو را تجربه می‌کنند.

عشرتی با اشاره به زیرسویه‌هایی از کرونای اومیکرون که تاکنون در ایران شناسایی شده است، گفت: از تیرماه سال قبل تا پایان تیرماه سال جاری، ۱۸ زیرسویه از اومیکرون در ایران شناسایی شده است. در تیرماه بیشترین موارد شناسایی شده در ایران XBB۲ بوده است، اما در اردیبهشت‌ماه درصد شیوع XBB۱ بیشتر گزارش می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: گروه‌های در معرض خطری که از تزریق دز دوم واکسن آنها یک سال گذشته است باید نسبت به تزریق دوز سوم واکسن اقدام کنند.

کد خبر 685350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.