روز جهانی خیریه ۲۰۲۳ + کشورهایی با بیشترین خدمات نیکوکاری

روز جهانی خیریه مناسبتی است که هر سال در پنجم سپتامبر برگزار می‌شود تا ضمن بزرگداشت سالروز درگذشت مادر ترزا به‌عنوان پایه‌گذار مؤسسات و خدمات خیریه در جهان، اهمیت امور خیریه‌ را برجسته کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، خیریه نهادی حیاتی برای جهان است، زیرا انسان را قادر می‌سازد با بخش‌های وسیع‌تری از جامعه ارتباط برقرار کند و به افراد نیازمند کمک، یاری برساند. خیریه‌ها نقش چشمگیری در رفع بعضی از بدترین مشکلات جهان هم‌چون گرسنگی کودکان یا آسیب به محیط زیست دارند و سالانه به نجات و بهبود زندگی مردم، مبارزه با بیماری‌ها، محافظت از کودکان و امید دادن به هزاران نفر کمک می‌کنند. این امر اهمیت روز جهانی خیریه را نشان می‌دهد.

روز جهانی خیریه

روز جهانی خیریه در خدمت افزایش و گسترش مسئولیت اجتماعی در سراسر جهان است، حمایت‌های بشری را از اهداف مقدس تأسیس خیریه‌ها افزایش می‌دهد و همه مردم جوامع را برای ایجاد نوعی همبستگی قوی در رفع مشکلات دور هم جمع می‌کند. این روز فرصتی عالی برای شرکت در رویدادهای خیریه‌ای فراهم می‌آورد که در سراسر جهان جریان دارد.

روز جهانی خیریه در اصل یک ابتکار جامعه مدنی مجارستان برای بزرگداشت درگذشت مادر ترزا در تاریخ پنجم سپتامبر بود که در سال ۲۰۱۱ تعیین و سال بعد از آن جهانی شد.

مادر ترزا که بود؟

مری ترزا بوجاجیو متولد بیست‌ششم آگوست ۱۹۱۰ در امپراتوری عثمانی بود که در سن ۱۸ سالگی خانه را به قصد فراگیری زبان انگلیسی و تبدیل شدن به یک مبلغ مذهبی ترک کرد. پس از آن به هند رفت، زبان بنگالی آموخت و یک راهبه کاتولیک شد.

مادر ترزا فعالیت‌های خیریه خود را از سال ۱۹۴۸ با کمک به فقیرترین افراد هند آغاز کرد و با تلاش‌های مستمر موفق به ایجاد یک انجمن خیریه شد که فعالیت‌های مربوط به راه‌اندازی چندین آسایشگاه برای مبتلایان به جذام، سل و ایدز، مدارس و پرورشگاه‌های متعدد، برگزاری برنامه‌های مشاوره خانواده، برنامه‌های مشاوره کودکان، کلینیک‌های سیار و داروخانه‌ها را مدیریت می‌کرد و این اقدامات مثبت را به سراسر جهان توسعه داد.

وی در پنجم سپتامبر ۱۹۹۷ پس از ۴۵ سال خدمات خیریه بی‌وقفه درگذشت، اما چنان میراثی از خود بر جای گذاشت که جهان را به‌سمت بزرگداشت همیشگی نام وی در قالب تعیین یک روز جهانی به افتخار خدمات خیریه‌اش سوق داد.

این روز علاوه بر ارج نهادن به فعالیت‌های خستگی‌ناپذیر مادر ترزا برای کمک به دیگران در راستای غلبه بر فقر و رنج، بستری برای افزایش فرصت‌های خیریه فراهم و به‌طور کلی به بشر یادآوری می‌کند که اقدامات ساده خیریه می‌تواند بدترین اثرات بحران‌های بشردوستانه و رنج‌های انسانی را کاهش دهد و جوامعی فراگیرتر و انعطاف‌پذیر ایجاد کند.

سالانه در بزرگداشت این روز خاص فعالیت خیریه‌های مختلف در سراسر جهان تبلیغ می‌شود و مورد تجلیل قرار می‌گیرد. در این زمان مردم به اهدای پول و تخصیص وقت برای انجام کارهای خیرخواهانه می‌پردازند. تشویق به آموزش و بخشش جوهره این روز خاص است. جالب آن‌که ثروتمند بودن به‌هیچ‌وجه شرط لازم برای انجام اعمال خیر و بخشش نیست و مردم بعضی از کشورهای جهان به‌طور قابل‌توجهی سخاوتمند هستند.

روز جهانی خیریه ۲۰۲۳+ کشورهایی با بیشترین خدمات خیریه

شاخص بخشش جهانی

شاخص بخشش جهانی (WGI) یک گزارش سالانه است که توسط بنیاد کمک‌های خیریه منتشر می‌شود. این گزارش که جامع‌ترین نظرسنجی از فعالیت‌های خیریه در سراسر جهان است، کمک‌های خیریه را در سه دسته «اهدای پول»، «تخصیص زمان داوطلبانه» و «کمک به غریبه‌ها» بررسی می‌کند که سومین بخش با بیش از ۲.۵ میلیارد فرد کمک‌دهنده به غریبه‌ها طی ۱۰ سال گذشته، رایج‌ترین رفتار خیریه در سراسر جهان است.

گزارش شاخص بخشش جهانی در سال ۲۰۱۹ با ارائه روند اقدامات خیرخواهانه مردم را در زمان بحران اقتصادی، بهبود اقتصادی و ناآرامی‌های ژئوپلیتیکی در فاصله سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸، نشان داد که هیچ ویژگی واحدی برای سخاوتمندی وجود ندارد و کشورهای برتر خیریه دارای انواع و سطوح مختلفی از ثروت، فرهنگ، مذهب و جغرافیا هستند. به‌عنوان مثال میانمار، سریلانکا و اندونزی همه به‌عنوان کشورهای با درآمد متوسط پایین طبقه‌بندی شده‌، اما همواره سه کشور از ۱۰ کشور برتر خیریه در جهان بوده‌اند. این داده‌ها شامل بیش از ۱.۳ میلیون نفر از مجموع ۱۲۵ کشور بود.

نسخه ۲۰۲۱ شاخص بخشش جهانی داده‌هایی را در مورد خدمات خیریه سال ۲۰۲۰ به‌عنوان نخستین سالی گردآوری کرده است که به شدت تحت‌تأثیر همه‌گیری جهانی COVID-19 قرار داشت. این بررسی نشان داد که خدمات خیریه مردمی در بسیاری از کشورها شاهد تغییرات چشمگیری بوده است.

ایالات متحده در این میان با سقوط از رتبه اول کمک‌های خیریه طی سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹ به رتبه نوزدهم جهان در سال ۲۰۲۰، قابل‌توجه‌ترین تغییر را داشته است. در واقع بسیاری از کشورهایی که در سال‌های پیش از شیوع کرونا در میان ۱۰ کشور برتر کمک‌های خیریه قرار داشتند، به‌طور کامل از ۲۰ جایگاه ابتدایی این لیست خارج شدند.

قابل‌توجه این‌که مشخص شد این تغییرات نشانه‌ای از کاهش تمایل مردم به کمک نیست، بلکه نشان می‌دهد که فرصت آن‌ها برای اقدامات خیریه، به‌طور عمده در نتیجه قرنطینه‌های مرتبط با بیماری همه‌گیر، کاهش یافته است. با این وجود در همین سال مشخص شد که کمک‌های مبتنی بر ایمان و اعتقاد در کشورهایی همچون اندونزی، تایلند و آفریقا رشد چشمگیری داشته و درصد جهانی افرادی که به پرداخت کمک‌های مالی برای غریبه‌ها اقدام می‌کردند، به بالاترین میزان ثبت شده از زمان آغاز فعالیت شاخص بخشش جهانی در سال ۲۰۰۹، یعنی به ۵۵ درصد رسیده است.

روز جهانی خیریه ۲۰۲۳+ کشورهایی با بیشترین خدمات خیریه

کشورهایی با بیشترین خدمات خیریه

داده‌های شاخص بخشش جهانی طی سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹ نشان داد که ایالات‌متحده با امتیاز ۵۸ درصد کشوری با بیشترین خدمات خیریه بود که از این آمار ۷۲ درصد کمک به غریبه‌ها، ۶۱ درصد کمک‌های مالی ۴۲ درصد ارائه کمک‌های داوطلبانه گزارش شده است. پس از آن میانمار با امتیاز کلی ۵۸ درصدی میانمار قرار دارد که به‌رغم رتبه‌بندی در کشورهایی با درآمد متوسط پایین، با آمار ۸۱ درصد بیشترین کمک‌های مالی مردمی را به مؤسسات خیریه را داشت.

نیوزلند در جایگاه سوم لیست، تنها کشوری بود که برای هر سه اقدام خیریه در بین ۱۰ کشور برتر قرار گرفت. این امر منجر به کسب امتیاز کلی خیریه ۵۷ درصدی برای آن شد. نیوزلند از نظر کمک‌های مالی (۶۵ درصد) رتبه نهم، برای کمک به غریبه‌ها (۶۴ درصد) در رتبه نهم و برای زمان داوطلبانه (۴۱ درصد) رتبه ششم را کسب کرد. استرالیا، همسایه نیوزلند، با امتیاز کلی ۵۶ درصد، چهارمین کشور خیریه جهان است که با ۶۸ درصد هشتمین میزان کمک مالی به مؤسسات خیریه و با ۶۴ درصد نهمین نرخ کمک به افراد غریبه را داشته است.

ایرلند پرامتیازترین کشور اروپایی بود و امتیاز کلی ۵۶ درصد را کسب کرد. از میان افراد مورد بررسی، ۶۲ درصد گزارش کمک به غریبه، ۶۹ درصد کمک مالی به مؤسسه خیریه و ۳۸ درصد تخصیص وقت داوطلبانه گزارش شده است. کانادا با امتیاز کلی ۵۵ درصد در رتبه ششم بود که ۶۳ درصد به کمک مالی به مؤسسات خیریه، ۶۴ درصد کمک به غریبه‌ها و ۳۷ درصد خدمات داوطلبانه گزارش شده است.

بریتانیا از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹ با ۷۱ درصد کمک مالی، نرخ ۶۰ درصدی کمک به غریبه‌ها، میزان ۳۰ درصدی خدمات داوطلبانه و امتیاز کلی ۵۴ درصدی هفتمین رتبه را به خود اختصاص داده و هلند با امتیاز کلی ۵۳ درصد، هشتمین کشور خیریه جهان بود. هلند ۷۱ درصد کمک مالی داشته و در سطوح دیگر بخشش بین ۵۱ تا ۵۶ درصد نوسان داشته است.

روز جهانی خیریه ۲۰۲۳+ کشورهایی با بیشترین خدمات خیریه

سطح کلی بخشندگی سریلانکا ۵۱ درصد بود. این کشور با نرخ ۴۶ درصد بالاترین میزان کمک‌های داوطلبانه را در جهان داشت. از میان افراد مورد بررسی همچنین ۵۰ درصد کمک مالی و ۵۵ درصد کمک به غریبه‌ها گزارش شده بود. سریلانکا به‌رغم حضور در لیست کشوری با درآمد متوسط پایین، همواره یکی از ۱۰ کشور برتر خیریه جهان است و ثابت می‌کند برای سخاوتمند بودن نیازی به ثروتمند بودن نیست.

اندونزی در نهایت با سطح کلی ۵۰ درصد کمک‌های خیریه دهمین کشور خیریه جهان در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹ بود و ۶۹ درصد کمک مالی، ۴۲ درصد کمک به غریبه‌ها و ۴۰ درصد فعالیت داوطلبانه گزارش شده است. مانند میانمار و سریلانکا، اندونزی نیز کشوری با درآمد متوسط پایین است. اندونزی از سال ۲۰۲۰ تاکنون عنوان خیرترین کشور را به خود اختصاص داد که در دوره ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ در اختیار ایالات متحده بود.

کشورهایی با کمترین خدمات خیریه

کشور چین نیز با کمترین میزان خیریه، در رتبه نخست لیست کشورهایی با کمترین میزان بخشش قرار دارد. صربستان، یونان، لیتوانی و بلغارستان نیز در عنوان‌های بعدی این رتبه‌بندی قرار دارند.

کد خبر 685283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.