بدترین نمونه حملات سایبری به شهرهای هوشمند

سرویس سلامت همگانی بریتانیا، زندان برنالیلو، شبکه‌های شهری بالتیمور، آتلانتا، ریویرا بیچ و اداره هوانوردی شیکاگو تاکنون بدترین حملات سایبری شهرهای جهان را تجربه کرده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، توسعه اینترنت اشیا به دولت‌ها در مدیریت شهرها کمک بسیاری کرده و بهبود جنبه‌های مختلف زندگی بشر شامل حمل‌ونقل، مراقبت سلامت، امنیت، آب، انرژی، مشارکت عمومی، رشد اقتصادی، مسکن و حتی پسماندهای شهر را به دنبال داشته است. برنامه‌ریزان در شهرهای سراسر دنیا همواره در تلاش هستند از پیشرفته‌ترین فناوری‌های روز دنیا برای برآورده کردن نیازهای شهروندان و افزایش کارآمدی خدمات خود بهره بگیرند و از این طریق، شهرهایی زیست‌پذیر تر را به وجود بیاورند. با وجود این‌که برنامه‌ریزان شهرهای هوشمند جهان دستاوردهای زیادی را در این زمینه کسب کرده‌اند، با این حال چنین شهرهایی همواره در معرض تجربه حملات سایبری قرار گرفته است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که افزایش حملات سایبری در سراسر جهان به طور ویژه‌ای شهرهای هوشمند را تهدید کرده و وقوع آن به سهم خود توانسته است خدمات دولتی را با اختلال جدی مواجه و حتی میلیون‌ها دلار خسارت را به آن‌ها وارد کند، ضمن این‌که مشکلاتی نیز در زندگی شهروندان به وجود آورده است. شهرهای ایالات متحده آمریکا بیش از سایر نقاط دنیا حملات سایبری را تجربه می‌کنند، با این حال تاکنون بعضی از شهرها و نهادهای جهانی بدترین شکل این تهدیدات را در تاریخ به ثبت رسانده‌اند که در ادامه به معرفی آن‌ها و نوع حمله سایبری هریک می‌پردازیم.

حمله به زندان شهر برنالیلو، نیومکزیکو

پس از حمله باج افزاری عجیب در نیومکزیکو، زندانیان در شهر برنالیلو خود را در سلول‌های هوشمند خود محبوس دیدند. این حمله باج‌افزار، دوربین‌های یک زندان محلی را آفلاین و درهای خودکار زندان را غیرفعال کرده بود و افسران را مجبور به استفاده از کلیدهای دستی برای بستن درهای زندانیان کرد.

در حملات جداگانه پس از حمله به سیستم زندان این شهر، سیستم مدارس دولتی آلبوکرکی مجبور به تعطیلی دوروزه شد. علاوه بر این، سیستم‌های کامپیوتری شهر برنالیلو طی حمله‌ای آفلاین شد و به این ترتیب ساکنان برای چند روز قادر به ثبت درخواست وام‌های مسکن نبودند.

بدترین حملات سایبری شهرهای هوشمند جهان

باج‌افزار واناکرای در خدمات سلامت همگانی بریتانیا

کره شمالی در سال ۲۰۱۷ خدمات سلامت همگانی بریتانیا را مورد حمله باج‌افزاری قرار داد که به دنبال آن ۹۲ میلیون پوند (معادل حدود ۱۲۵ میلیون دلار) خسارت به این مرکز وارد کرد و ۱۹ هزار قرار ملاقات پزشکی نیز تا یک هفته پس از این رویداد لغو شد. محققان حمله سایبری را از نوع باج‌افزار واناکرای شناسایی کردند و مدعی شدند که این دسته از حملات تا آن زمان، عملکرد ۲۰۰ هزار رایانه را در ۱۵۰ کشور دنیا با اختلال مواجه کرده بود.

حمله سایبری رابین هود به بالتیمور

باج‌افزار رابین هود نوعی حمله سایبری به‌شمار می‌رود که آنتی‌ویروس‌ها را غیرفعال می‌کند. بالتیمور در آمریکا در سال ۲۰۱۹ اسیر باج‌افزار رابین هود شد که در پی آن، شهر خسارت مالی ۱۸ میلیون و ۲۰۰ هزار دلاری را تجربه کرد. این حمله سایبری عملکرد شبکه‌های شهری را با اختلال مواجه کرد و به قطع سیستم ایمیل شهری منجر شد که این امر به سهم خود سیستم ارتباطات شهر را تحت تأثیر قرار داد. هیچ گزارشی از تعداد شهروندانی که تحت تأثیر این حمله اختلال را در زندگی روزمره خود تجربه کردند، ارائه نشد، با این حال مدیران بالتیمور ادعا کردند که مهاجمان سایبری خواهان دریافت ۷۶ هزار دلار از مقامات بوده‌اند و پس از ناکامی از موافقت آن‌ها اقدام به حمله کرده‌اند.

حمله فیشینگ به اداره هوانوردی شیکاگو

زمانی که یکی از کارکنان اداره هوانوردی شیکاگو در آمریکا ایمیل دریافتی خود از یکی از ارائه‌دهندگان خدمات نگهداری به نام کمپانی مدیریت Skyline را باز کرد، هیچ اتفاق نامعمولی رخ نداد. سپس کارمند ذکر شده طبق دستورالعمل‌های ارائه شده در ایمیل توسط کمپانی مورد نظر، که از سال ۲۰۰۸ خدمات زیادی را در اختیار اداره هوانوردی شیکاگو قرار داده بود، حساب بانکی کمپانی را ثبت و سپس طبق درخواست هزینه یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون و ۷۵۹ هزار و ۸۲۰ دلار را به حساب آن پرداخت کرد. چند هفته پس از این رویداد، کمپانی مدیریت Skyline با اداره هوانوردی شیکاگو تماس گرفت و از پرداخت نکردن هزینه توسط آن‌ها شکایت کرد و اداره هوانوردی متوجه اشتباه کارمند خود هنگام واریز هزینه شد که به دنبال یک حمله سایبری اتفاق افتاده بود.

بدترین حملات سایبری شهرهای هوشمند جهان

حمله وارد شده در اداره هوانوردی شیکاگو از نوع فیشینگ شناخته شد که به دنبال تغییر حساب بانکی اتفاق افتاده بود. جالب است بدانید که میزان خسارات و تعداد افرادی که با اختلالات ناشی از حمله فیشینگ به اداره هوانوردی شیکاگو مواجه شده بودند، مخفی ماند، با این حال متخصصان پس از انجام تحقیقات مختلف متوجه شدند که حساب بانکی مورد نظر را یکی از کارکنان کمپانی مدیریت Skyline تغییر داده است.

باج افزار سام‌سام در آتلانتا

آتلانتا در آمریکا در مارس سال ۲۰۱۸ مورد هجوم سایبری قرار گرفت و خدمات دولتی شهر با اختلال کامل مواجه شد. گزارش‌ها حاکی از نوع حمله باج‌افزاری سام‌سام به شهر بود که مدیران مدعی شدند این رویداد فعالیت ۳ هزار و ۷۸۹ رایانه را در سراسر شهر تحت تأثیر قرار داد. علاوه بر این خدمات نیروهای امنیتی آتلانتا با اختلال مواجه شد، ضمن این‌که سیستم قضائی شهر نیز از لطمه‌های حمله در امان نماند. خسارات مالی ناشی از حمله باج‌افزار سام‌سام به آتلانتا حدود ۱۷ میلیون دلار برآورد شد، اما گزارشی از تعداد شهروندان متأثر از این رویداد مشخص نبود. مدیران آتلانتا ادعا کردند که مهاجمان خواهان دریافت ۵۱ هزار دلار به ازای پایان حملات خود بودند که البته با مخالفت برنامه‌ریزان شهر مواجه شدند.

حمله فیشینگ به ریویرا بیچ

در ماه می سال ۲۰۱۹، یکی از کارکنان نیروهای امنیتی ریویرا بیچ در آمریکا یک ایمیل ویروسی را باز کرد که به دنبال آن سیستم اصلی شهر با اختلال مواجه شد و فعالیت اینترنتی تمام نهادها را تحت تأثیر قرار داد. پیش از این اداره امور مالی شهر مجبور به ارائه سالانه لیست حقوق و تهدید شده بود که در غیر این صورت به‌طور خودکار حساب‌های کاربری کارکنان آن مورد حمله سایبری قرار می‌گرفت. نوع حمله سایبری که شهر تجربه کرد، فیشینگ یا تله‌گذاری شناخته شد که به دنبال آن امکان دسترسی به اطلاعاتی مانند نام کاربری، گذرواژه و اطلاعات حساب بانکی توسط مهاجم از طریق جعل یک سایت یا آدرس ایمیل فراهم می‌آید. به دنبال این حمله اداره بیمه شهر ۶۰۰ هزار دلار و تجهیزات کامپیوتری ۹۴۱ هزار خسارت را تجربه کرد اما گزارشی از تعداد شهروندانی که تحت تأثیر آن قرار گرفتند، ارائه نشد.

بدترین حملات سایبری شهرهای هوشمند جهان

کد خبر 683666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.