علائم اولیه سرطان روده بزرگ چیست؟

علائم اولیه سرطان روده بزرگ شامل خونریزی مقعدی، دل‌درد، کاهش وزن بدون دلیل و خستگی مزمن می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کولورکتل نوعی سرطان است که از روده بزرگ و راست‌روده شروع می‌شود. سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که این بیماری رایج‌ترین سرطان و دومین عامل مرگ‌ومیر ناشی از سرطان در جهان است. تشخیص زودهنگام این نوع سرطان ممکن است نجات‌دهنده زندگی باشد، بنابراین لازم است افراد آگاهی لازم در مورد علائم اولیه آن داشته باشند. در ادامه به بررسی علائم اولیه سرطان روده بزرگ می‌پردازیم:

خونریزی مقعدی

وجود خون در مدفوع نشانه اولیه سرطان روده بزرگ است، البته ممکن است لزوماً نشان‌دهنده سرطان نباشد، اما وجود خون در مدفوع طبیعی نیست و باید در اولین زمان بررسی شود.

دل‌درد

دل‌درد مداوم و طولانی‌مدت، گرفتگی عضلات، نفخ یا هرگونه ناراحتی در ناحیه شکم نگران‌کننده است و می‌تواند نشانه اولیه سرطان روده بزرگ باشد. بنابراین در صورت بروز این علائم به پزشک مراجعه کنید.

کاهش وزن بدون دلیل

اگر به صورت ناگهانی متوجه تغییر وزن بدون تغییرات قابل‌توجهی در رژیم غذایی یا برنامه روزانه شدید، ممکن است نشانه‌ای از سرطان روده بزرگ باشد.

خستگی مزمن

زمانی که افراد درگیر بیماری تهدیدکننده زندگی مانند سرطان می‌شوند، بدن تمام تلاش خود را می‌کند تا با آن مبارزه کند. این فرآیند به صورت طبیعی به انرژی شما نیاز دارد که موجب از دست دادن ناگهانی انرژی برای انجام دادن کارهای روزانه و خستگی مزمن می‌شود. این خستگی ممکن است به دلیل خونریزی نیز رخ دهد.

پیشگیری از بروز سرطان روده بزرگ

می‌توان با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی، خطر ابتلاء به سرطان روده بزرگ را کاهش داد. تغییر در رژیم غذایی مانند استفاده از میوه‌ها و سبزی‌ها می‌تواند در این زمینه تأثیرگذار باشد، همچنین داشتن فعالیت بدنی و خودداری از مصرف دخانیات خطر ابتلاء به سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد.

کد خبر 683414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.