عمان میزبان شهر هوشمند خودکفای سلطان هیثم

عمان از طرح‌های آینده‌نگرانه برای ایجاد یک شهر هوشمند جدید با ظرفیت ۱۰۰ هزار نفر در خارج از پایتخت خود، مسقط، رونمایی کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، عمان از طرح‌های خود برای ایجاد یک شهر هوشمند جدید با وسعت ۱۴.۸ کیلومتر مربع به نام «شهر سلطان هیثم» رونمایی کرده است که با وجود ۲۰ هزار خانه، یک دانشگاه، چندین مدرسه امکانات بهداشتی و چند مسجد، ظرفیت ۱۰۰ هزار ساکن را خواهد داشت. این شهر در یک بخش توسعه‌نیافته از شهرستان السیب واقع در چندین کیلومتری غرب مسقط، پایتخت عمان، بنا خواهد شد و مراحل ساخت‌وساز آن طی چهار فاز سال آینده آغاز می‌شود.

فاز اول شهر هوشمند عمان که بخشی از چشم‌انداز ۲۰۴۰ کشور به‌عنوان یک ابتکار دولتی با هدف افزایش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و کاهش وابستگی کشور به نفت است، در سال ۲۰۳۰ تکمیل خواهد شد و شامل ایجاد یک مرکز شهر به وسعت پنج کیلومتر مربع و شش محله از ۱۹ محله برنامه‌ریزی شده است. فاز نهایی نیز تا سال ۲۰۴۵ تکمیل می‌شود.

عمان میزبان شهر هوشمند خودکفای سلطان هیثم

هدف کلی عمان از ایجاد این شهر به حداقل رساندن ردپای زیست‌محیطی منطقه با بهره‌گیری از تأسیسات انرژی خورشیدی، بازیافت فاضلاب، زیرساخت‌های خودروهای الکتریکی و نیروگاه‌های تبدیل زباله به انرژی است. طراحی شهر سلطان هیثم به‌گونه‌ای صورت گرفته است که عمان را به هدف خود برای تولید ۳۰ درصد برق کشور از منابع سبز تا سال ۲۰۳۰ برساند و در پاسخگویی این کشور گرم حوزه خلیج فارس به دما و رطوبت بالا کمک کند.

شهر هوشمند عمان یک فضای عمومی پر جنب‌وجوش، مسکن با کیفیت و مقرون‌به‌صرفه و جابه‌جایی شهری هوشمند ارائه می‌دهد و هم‌چون دیگر شهرهای هوشمند جهان در آن از حسگرها، دوربین‌ها و دستگاه‌های مجهز به اینترنت (به اصطلاح اینترنت اشیا) برای جمع‌آوری و استفاده از داده‌ها از محیط ساخته‌شده استفاده خواهد شد.

عمان میزبان شهر هوشمند خودکفای سلطان هیثم

برنامه‌ریزان معتقدند کلان‌داده‌ها می‌تواند به شهرها کمک کند تا از مدیریت ترافیک گرفته تا نظارت بر محیط‌زیست، خدمات عمومی مؤثرتر و کارآمدتری ارائه دهند. بر همین مبنا از زیرساخت‌های هوشمند شهر سلطان هیثم نیز برای نظارت بر عوامل محیطی مانند کیفیت هوا، مدیریت آب و مدیریت ترافیک استفاده خواهد شد که از داده‌های بلادرنگ دوربین‌ها و سنسورهای سرعت برای تشخیص تغییر مسیر وسایل‌نقلیه و کنترل جریان ترافیک استفاده می‌کند.

شهر سلطان هیثم همچنین مجهز به خیابان‌هایی پر سایه با سازه‌هایی از چوب و آجر است که بناهای آن در راستای به حداکثر رساندن سایه و تشویق تهویه طبیعی طراحی شده است. پارک مرکزی آن نیز که به‌منظور مهار و جذب آب سیل در یک منطقه ساحلی مستعد سیلاب‌های فصلی طراحی شده است، با میدان‌ها و شبکه‌هایی به‌هم‌پیوسته از فضاهای باز کامل می‌شود. این منطقه شهری جدید قرار است از طریق یک سیستم حمل‌ونقل انبوه به پایتخت عمان متصل شود.

عمان میزبان شهر هوشمند خودکفای سلطان هیثم

کد خبر 682899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.