تأثیر صله رحم بر رزق و روزی

امام صادق (ع) می‌فرمایند: «صِلَةُ الرَّحِمِ وَ حُسْنُ الجَوَارِ یَعْمُرَانِ الدِّیَارَ وَ یَزِیدَانِ فِی الاَعْمَارِ» رسیدگی به خویشاوندان و مرتفع ساختن احتیاجات آن‌ها، اعمال انسان را رشد و نمو داده [عاملی برای تکثیر اعمال نیک است].

موجب زیادی اموال و رفع بلا و مصیبت گشته و محاسبه را آسان و اجل را به تأخیر می‌اندازد.

طبق حدیثی که در ابتدای مبحث خدمت شما عرض شد، مقوله صله‌رحم تنها به دید و بازدید ساده ختم نمی‌شود بلکه چه عالی است که در حین دید و بازدید بتوانیم مشکلات افراد خانواده، همسایه و همشهری خود را رفع نماییم. این کار می‌تواند معرفی کودکان عزیزانمان به مرکز استعدادیابی کودکان باشد و یا معرفی این کودکان به مرکز نگهداری کودکان بی سرپرست را شامل شود. به عبارتی اگر شما کی از افراد خانواده خود را می‌شناسید که به هر دلیل سرپرست خانواده آن‌ها دچار مشکلاتی است می‌توانید با معرفی آن‌ها به مرکز مناسب گره از مشکلاتشان باز کنید.

مرکز خیریه مهر آمن از جمله مؤسساتی است که توانایی رفع مشکلات این عزیزان را دارد. ما در این مجموعه تلاش داریم مشکلات معیشتی کودکان بد سرپرست و بی سرپرست را رفع نموده و در عین حال شرایط تحصیل بهتر آن‌ها را نیز فراهم آوریم.

معنی صله ارحام در اسلام چیست؟

صله در عربی به معنی وصل شدن و به هم پیوستن به کار گرفته می‌شود. از اجماع دو کلمه صله‌رحم می‌تواند معنای ارتباط با خویشاوندان و دوستان و کمک به آن‌ها را دریافت کرد. چرا که ارحام یا از ریشه رحم می‌شاید و به معنی نمای بیرونی جنین در شکم مادر شناخته می‌شود. از آنجایی خویشاوندان در استعاره از یک رحم به دنیا آمده و به مرور افزایش یافته‌اند، می‌توان گفت که ارحام به معنی خویشاوندان معنی شده است.

در فرهنگ صله ارحام تنها دیدار از خانواده و خویشاوندان وجود ندارد بلکه در حین این دید و بازدید باید خانواده بتوانند مشکلات یکدیگر را تشخیص داده و رفع نمایند. از امام علی (ع) روایت است که «فَمَنْ أَتاهُ اللَّهُ مالًا فَلْیَصِلْ بِهِ قَرابَتَه. کسی که از سوی خدا ثروتی به دست آورد، باید بستگان خویش را به وسیله آن دستگیری کند».

آیا صله ارحام در افزایش روزی تأثیر دارد؟

در تأثیر صله‌رحم بر رزق و روزی می‌توان به حدیثی از امام علی (ع) مراجعه نمود. آنجایی که ایشان می‌فرمایند: «اِذا قَطَّعُوا الرحامَ جُعِلَتِ الموالُ فی أیدیِ الشرارِ؛ هرگاه مردم قطع رحم کنند، ثروت‌ها در دست افراد شرور قرار می‌گیرد».

در نگاه اول می‌توان از این حدیث نتیجه گرفت که اگر صله‌رحم را ترک کنیم، افراد شرور و بدخواهان ما بر ما چیره شده و باعث می‌شوند که مال خود را از دست بدیم. اگر کمی در این حدیث بی اندیشیم می‌توان به این نتیجه نیز برسیم که اگر ما اطراف خود را از خویشاوندانی که به ما علاقه دارند خالی کنیم؛ بدیهی است که افرادی در اطراف ما رفت و آمد خواهند کرد که هیچ نسبت فامیلی با ما نداشته و از این رو هیچ علاقه‌ای نیز به ما نخواهند داشت.از این رو به هیچ عنوان برای ما و اموالمان دلسوزی نخواهند کرد.

اما در جایی دیگر مولا علی (ع) می‌فرمایند: «حِراسَةُ النِّعَمِ فی صِلَةِ الرَّحِمِ؛ حفظ نعمت‌ها در صله‌رحم است». از این رو می‌توان به جا گفت که در صورتی که صله ارحام را جدی بگیرید و به آن اهتمام ورزید روزی شما نزد خداوند افزایش خواهد یافت. در سنت ما ایرانیان نیز شاهد این ضرب‌المثل هستیم که «روزی میهمان قبل از او به خانه می‌آید». حتماً تجربه کرده‌اید که بعد از یک خرید مفصل برای خانه، فردی مهمان شما شده و هم سفره شما می‌شود. خداوند روزی مهمان شما را قبل از اینکه او به خانه شما پای بگذارد به شما ارزانی داشته است.

به صورت کلی در تمامی سفارشات دینی مسلمانان، برکات و خیرات معنوی بر برکات مادی اولویت دارد. در صورتی که شما به دیار دوستان رفته و برای حل مشکلات آن‌ها قدمی هر چند کوچک بردارید، خداوند پاداش آن را در روز قیامت نصیب شما خواهد کرد.

چگونه صله ارحام انجام دهیم؟

با اینکه صله ارحام باعث افزایش روزی می‌شود اما نباید فرصتی برای انجام گناه باشد. حتماً برای شما نیز پیش آمده است که به میهمانی دوستان و خویشاوندان رفته باشید و شاهد غیبت این عزیزان بوده‌اید. غیبت کردن از گناهان کبیره است و در همین راستا باید میهمانی‌های صله ارحام خود را از این گناه کبیره مبرا بدارید تا برکات آن شامل حال شما شود.

از دیگر آسیب‌هایی که متأسفانه امروز با آن مواجه هستیم تجمل‌گرایی است. در میهمانی‌هایی که تجمل‌گرایی، اسراف و زیاده‌روی جایگاه ویژه‌ای دارد؛ افراد را از اهداف معنوی صله ارحام دور خواهند شد. بهتر است به جای هزینه‌های هنگفت تجمل‌گرایی، هزینه‌ها صرف حل مشکلات و موانعی نماییم که عزیزانمان را به چالش کشیده است.

کلام آخر

در این مقاله بیشتر به تأثیر صله‌رحم بر رزق و روزی پرداختیم. اولیای ما به افزایش روزی به خاطر صله ارحام توصیه می‌نمایند. دقت داشته باشید رزق و روزی انسان‌ها را فقط در مادیات نباید دید بلکه گاه رزق و روزی شما در به دنیا آمدن یک کودک صالح، آماده شدن شرایط جهت یک مسافرت مذهبی و ... قرار دارد. همان‌طور که در ابتدای مقاله نیز به آن اشاره د صله ارحام تنها دید و بازدید نیست بلکه باید از مشکلات خویشاوندان خود مطلع شده و برای حل آن‌ها تلاش نمایید. این است که در صورت نیاز به معرفی یکی از عزیزان به مرکز خیریه می‌توانید به موسسه خیریه مهر آمن مراجعه کرده و عزیزان را به دستان امن این مجموعه بسپارید.

کد خبر 681034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.