۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۲
فقر آهن قابل درمان است؟

فوق تخصص سرطان خون و بالغین با بیان شیوه‌های درمان فقر آهن بیماران گفت: به سه روش می‌توان فقر آهن بیماران را درمان کرد، این موارد بستگی به بروز علائم و شدت بیماری دارد که بی‌خطرترین و ارزان‌تر آن مصرف فراورده‌های خوراکی آهن است.

سیدعلی درخشنده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اینکه کم خونی فقر آهن مراحل انتهایی فقر آهن در بدن است، اظهار کرد: زمان طولانی باید طی شده باشد تا ذخایر آهن در بدن انسان کم و در نهایت تمام شود و در این شرایط بیمار دچار فقر آهن می‌شود، اگر بیماری وجود داشت که دچار فقر آهن بود، یعنی این روند طولانی شده و در نتیجه فرد مبتلا به کم‌خونی شده است.

وی در خصوص علت اصلی بروز کم‌خونی در بدن انسان افزود: شایع‌ترین علت فقر آهن در بدن بانوان به خصوص افرادی که در سن باروری هستند، ب بروز خونریزی‌ها هنگام عادت ماهانه است که تنها حالت فیزیولوژیکی است که موجب فقر آهن آنها می‌شود.

فوق تخصص سرطان خون و بالغین با بیان اینکه در گروه‌های دیگر عامل توجیه‌کننده بروز فقر آهن در بدن دفع خون از دستگاه گوارش است که می‌تواند به شکل آشکار یا به شکل میکروسکوپی و مخفی باشد، خاطرنشان کرد: از دیگر علت‌های نادر در بروز کم‌خونی می‌توان به افرادی اشاره کرد که گیاه‌خوار مطلق هستند، شیر، لبنیات و گوشت مصرف نمی‌کنند و دچار درجاتی از کم‌خونی می‌شوند و علت نادر دیگر اختلال سوءجذب آهن است و این گروه از افراد آهن مصرف می‌کنند، اما جذب بدن آنها نمی‌شود.

کم‌خونی ناشی از فقر آهن چه علائمی دارد؟

وی با تاکید به اینکه علائم کم‌خونی در بدن بستگی به شدت آن دارد، گفت: فقر آهن یک روند تدریجی است و کاهش تمرکز اولین علائمی بوده که فقر آهن ایجاد می‌کند، به‌تدریج که این عارضه بیشتر می‌شود، علائمی مانند ضعف، بی‌حالی، بی‌قراری در پاها و کاهش انجام فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی طولانی‌مدت است، بیمارانی که مبتلا به فقر آهن شدید هستند تمایل به مصرف خوراکی‌هایی مانند یخ، برنج خشک، کشک که ارزش کالری ندارند، پیدا می‌کنند.

بیماران دچار کم‌خونی نیازمند استفاده از مکمل‌های آهن

درخشنده در خصوص شیوه‌های درمان فقر آهن بیماران تصریح کرد: به سه روش می‌توان فقر آهن بیماران را درمان کرد، این موارد بستگی به بروز علائم و شدت بیماری دارد، بی‌خطرترین و ارزان‌ترین آن مصرف فراورده‌های خوراکی آهن بوده که در بازار موجود است.

وی ادامه داد: قرض خوراکی که به دلیل فقر آهن مصرف می‌شود، باید ۱۰۰ میلی گرم آهن داشته باشد و روزانه یک تا دو عدد قرص آهن را بیماران می‌توانند استفاده کنند و طول درمان شش تا ۱۲ ماه ادامه دارد تا ذخایر آهن بدن در حالت طبیعی قرار گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه درمان کم‌خونی فقر آهن به‌طور معمول از طریق غذا امکان‌پذیر نیست، گفت: اگر بیماران مکمل آهن استفاده نکنند و بخواهند کم‌خونی بدن را با مصرف گوشت، کباب، جگر جبران کنند، امکان‌پذیر نیست و به‌طور حتم این افراد نیازمند استفاده از مکمل‌های آهن هستند.

وی با بیان اینکه روش دوم درمان استفاده از آهن تزریقی است و هیچ مزیتی نسبت به آهن خوراکی ندارد، افزود: اثربخشی هر دو به یک میزان است و آهن تزریقی زودتر علائم را بهبود می‌دهد و هموگلوبین افزایش پیدا می‌کند، به همین دلیل برای بیماری که علائم کم‌خونی شدید دارد و برای بانوان باردار تزریق آهن استفاده می‌شود و با میزان هموگلوبین موجود حدود شش تا هشت هفته درمان این گروه از بیماران طول می‌کشد، روش سوم درمان هم برای بیماران تصادفی و بیماران دچار خونریزی‌های شدید هنگام جراحی است که کم‌خونی به شکل حاد ایجاد می‌شود و احتیاج به تزریق خون پیدا می‌کنند.

کد خبر 680921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.