بیماری دیابت بر کدام اعضای بدن تاثیر می‌گذارد؟

بیماری دیابت معمولا پوست، چشم‌ها، پاها، کلیه‌ها، قلب، سیستم عصبی، دهان و لثه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیماری دیابت به سرعت در حال گسترش است، به‌طوری که تخمین زده شده است تا سال ۲۰۵۰ میلادی، مجموع ۱.۳۱ میلیارد نفر درگیر این بیماری خواهند شد. پزشکان معتقدند که سبک زندگی ناسالم و نداشتن آگاهی در مورد این بیماری باعث افزایش تعداد مبتلایان به آن می‌شود. در ادامه به بررسی قسمت‌هایی از بدن می‌پردازیم که تحت تأثیر بیماری دیابت قرار می‌گیرد:

پوست

افراد مبتلا به دیابت اغلب به دلیل کم‌آبی ناشی از تکرر ادرار که یکی از علائم بارز این بیماری است، پوست خشک و خارش‌دار را تجربه می‌کنند. علاوه بر این، لکه‌های تیره روی پوست بدن می‌تواند نشان‌دهنده مقاومت به انسولین باشد که اغلب پیش‌ساز دیابت نوع دوم است، همچنین افراد مبتلا به دیابت بیشتر مستعد ابتلا به عفونت‌های قارچی قرار هستند.

چشم‌ها

دیابت می‌تواند تأثیر عمیقی بر چشم‌ها بگذارد و به صورت بالقوه باعث بروز وضعیتی به نام رتینوپاتی دیابتی شود. این اختلال پیش‌رونده به عروق خونی شبکیه آسیب وارد می‌کند و بینایی را مختل می‌کند. اختلالات بینایی مانند تاری دید، مشکل در تمرکز یا تغییرات ناگهانی در بینایی ممکن است شروع رتینوپاتی دیابتی باشد، بنابراین معاینه منظم چشم برای تشخیص و کنترل بیماری بسیار مهم است.

پاها

آسیب عصبی و گردش خون ضعیف از جمله عوارض رایج دیابت است که بیشتر بر اندام تحتانی تأثیر می‌گذارد. نوروپاتی دیابتی می‌تواند منجر به سوزن‌سوزن شدن، بی‌حسی یا حتی درد در پاها شود. علاوه بر این، کاهش جریان خون خطر ابتلاء به زخم پای دیابتی و عفونت را افزایش می‌دهد، به‌طوری که درمان نشدن به‌موقع باعث قطع عضو می‌‎شود. مراقبت مناسب از پا و معاینات منظم برای پیشگیری از بروز این عوارض ضروری است.

کلیه‌ها

دیابت به عنوان عامل اصلی بیماری کلیوی شناخته می‌شود که به‌تدریج عملکرد کلیه را مختل می‌کند و در نهایت موجب نارسایی کلیه می‌شود. از جمله علائم درگیر شدن کلیه می‌توان به تورم مچ پا، افزایش تکرر ادرار و فشار خون بالا اشاره کرد. نظارت منظم بر عملکرد کلیه و فشار خون برای مدیریت این عارضه مرتبط با دیابت بسیار مهم است.

قلب

دیابت خطر بروز مشکلات قلبی عروقی از جمله بیماری قلبی و سکته را افزایش می‌دهد. افراد مبتلا به دیابت ممکن است علائمی مانند درد قفسه سینه، تنگی نفس و تپش قلب را تجربه کنند. علاوه بر این، وجود عوامل خطر مرتبط با دیابت، مانند چاقی و کلسترول بالا تهدیدی برای سلامت قلب و عروق است. اصلاح سبک زندگی و مدیریت صحیح دیابت نقش اساسی در کاهش این خطرات بر عهده دارد.

سیستم عصبی

نوروپاتی مرتبط با دیابت می‌تواند فراتر از پاها گسترش پیدا کند و بر قسمت‌های مختلف بدن تأثیر بگذارد. بی‌حسی یا سوزن‌سوزن شدن یا سوزش دست‌ها، بازوها یا دیگر نواحی بدن ممکن است نشان‌دهنده آسیب عصبی ناشی از دیابت باشد. تشخیص زودهنگام و کنترل مناسب قند خون برای جلوگیری از پیشرفت عوارض نورپاتیک حیاتی است.

دهان و لثه

دیابت می‌تواند با افزایش خطر عفونت لثه یا بیماری پریودنتال، سلامت دهان را به خطر بیندازد. علائم این بیماری شامل خونریزی لثه، بوی بدن دهان به صورت مداوم و تحلیل رفتن لثه می‌شود. رعایت بهداشت دهان و دندان و مراجعه منظم به دندانپزشکی برای جلوگیری از عوارض دندانی مرتبط با دیابت ضروری است.

کد خبر 680886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.