رواندرمانگر شهیر آمریکایی و کتاب او
جان فردریکسون بهترین درمانگر آمریکایی

جان فردریکسون را به عنوان رواندرمانگر شهیر آمریکایی می شناسند که کتاب های زیادی را تالیف کرده است.

فعالیت اصلی جان فردریکسون در حوزه ISTDP بوده و کتاب های زیادی را تالیف کرده است. کتاب دروغ هایی که به خود می گوییم ترجمه‌ی آقای علیرضا (امیر) منشی ازغندی، یکی از بهترین کتاب های جان فردریکسون می باشد که خوانندگان زیادی را جذب کرده است. جان فردریکسون یکی از بهترین روان درمانگر هایی بوده که از سال ۱۹۸۸ فعالیت و تدریس خود را در دانشکده روانپزشکی واشنگتن انجام داده است.

فردریکسون مدیریت برنامه آموزشی نظارتی را برعهده داشته و توانسته ایده‌ های زیادی را بنیان گذاری کند. او در حال حاضر رئیس مشترک برنامه ‌ریزی آموزش‌ های کوتاه مدت دانشکده واشنگتن می‌ باشد. جان فردریکسون درمانگر نویسنده و پژوهشگر است که رویکرد روان درمانی ISTDP را ارائه داده است. فردریکسون بیشتر از ۳۰ سال تجربه کاری کسب کرده و فعالیت ‌هایی که به تازگی انجام داده است متمرکز روی آموزش ISTDP می ‌باشد.

تاریخچه زندگی جان فردریکسون

تاریخچه زندگی هر یک از بزرگان برای بسیاری از افراد جذاب است. شما برای شناخت فردریکسون به عنوان رواندرمانگر شهیر آمریکایی باید تاریخچه زندگی او را بشناسید. جان از ۶ سالگی در کارگاه آهنگری پدرش فعالیت می‌ کرد و انواع وسیله‌ های کشاورزی، نرده ‌های آهنی و ... را می ‌ساخت. والدین او همیشه امیدوار بودند که مسئولیت کارگاه را به جان بسپارند. پس از مدتی معلم موسیقی جان والدینش را قانع نمود که او استعداد عجیبی در موسیقی دارد و باید برای ادامه تحصیل به کالج برود. فردریکسون پس از اتمام تحصیلات یک موسیقیدان حرفه ‌ای شد. البته باید بدانید که این پایان مسیر حرفه‌ ای شدن فردریکسون نبود. جان بعد از مدتی تصمیم گرفت که یک درمانگر حرفه‌ ای شود و در این مسیر قدم بردارد.

رویکرد روان درمانی ISTDP

رویکرد روان درمانی ISTDP به عنوان یکی از روان درمانی‌ه ای کوتاه مدت شناخته می ‌شود. این رویکرد از طریق پژوهش ‌های تجربی و انواع ویدیوهای ضبط شده به وسیله روانپزشک حبیب دوانلو توسعه پیدا کرده است. هدف اصلی در این رویکرد روان درمانی، کمک کردن به بیماران روحی روانی می‌ باشد. برای غلبه بر مقاومت درونی در برابر تجربیات احساسی باید از این رویکرد استفاده شود. مداخلات این رویکرد به طور خاص کمک می ‌کنند تا مشکلات افسردگی، آسیب‌ های ناشی از دلبستگی، مشکلات اضطرابی، اختلالات شخصیتی و ... درمان شوند. جان فردریکسون یکی از بهترین مدرسینی به شمار می ‌رود که در این زمینه تخصص زیادی دارد.

کتاب های فردریکسون به عنوان بهترین رواندرمانگر شهیر آمریکایی

جان فردریکسون به عنوان بهترین رواندرمانگر شهیر آمریکایی حدودا ۲۵ مقاله و چهار کتاب را منتشر کرده است. بسیاری از کتاب ‌های جان فردریکسون به زبان اسپانیایی، دانمارکی، فارسی، نروژی، آلمانی، چینی و ... ترجمه شده ‌اند. روان درمانی پویشی، هم آفرینی تغییر، کتاب دروغ‌ هایی که به خود می ‌گوییم و هم آفرینی امنیت مهمترین کتاب ‌های جان فردریکسون هستند. هر یک از این کتاب ‌ها در سال‌ های متفاوت چاپ شده ‌اند. کتاب دروغ ‌هایی که به خود می‌ گوییم مربوط به سال ۲۰۱۷ می ‌باشد. کتاب هم آفرینی تغییر، فنون تاثیرگذار درمان پویشی را بررسی می ‌کند و در سال ۲۰۱۳ نگارش شده است. کتاب روان درمانی پویشی هنر گوش دادن را بررسی می ‌کند که از نگاه چندگانه ارزیابی می ‌شود. کتاب روان درمانی پویشی در سال ۱۹۹۸ تالیف گشته است. کتاب هم آفرینی امنیت برای درمان بیماران شکننده تالیف گشته که این کتاب در سال ۲۰۲۰ چاپ شده است.

جان فردریکسون و رویکردهای روانی درمانی او

جان فردریکسون و رویکردهای روانی درمانی او

فعالیت های آموزشی فردریکسون به عنوان بهترین رواندرمانگر شهیر آمریکایی

برای شناخت جان فردریکسون به عنوان بهترین رواندرمانگر شهیر آمریکایی باید فعالیت ‌های آموزشی او را بشناسیم. فردریکسون قبل از اینکه درمانگر شود به صورت حرفه ‌ای تا چند سال موسیقی کار می ‌کرد. زمانی که او به عنوان یک درمانگر حرفه ‌ای شناخته شد تفاوت زیادی را بین موسیقی و درمانگری ایجاد کرد. به نظر جان، موسیقی سازمان یافته و دارای سیستم آموزش داده است. از نظر فردریکسون موسیقی به هر یک از نوازندگان کمک می‌ کند تا مهارت‌ های اجرایی و عملی ‌شان را توسعه دهند.

هدف اصلی فردریکسون این است که رویکرد روان درمانی ISTDP را با الهام گرفتن از موسیقی به کارآموزان خود آموزش دهد. فردریکسون فیلم ‌های زیادی از فعالیت ‌های بالینی خود را در کشورهای گوناگون مانند ایتالیا، لهستان، نروژ، دانمارک، استرالیا و ... ارائه داده است. جان معتقد می ‌باشد که مهارت آموزی بیشتر از برنامه‌ های نظارتی جهت درمان کردن درمانگران تاثیر دارد. جان طی مطالعه ساله‌ ای که داشت فرایندهای یادگیری را مورد ISTDP مورد بررسی قرار داد و ایده جدیدی در این علم بنیان گذاری کرد.

نظر جان فردریکسون در مورد ISTDP و اسلام

جان فردریکسون به عنوان یکی از بهترین روان درمان‌ های آمریکایی نظر خاصی در مورد اسلام و رویکرد روان درمانی ISTDP دارد. جان در پاسخ یکی از دانشجویان ایرانی که مربوط به رابطه اسلام و روان درمانی پویشی بود نظر خاصی را ارائه داد. در واقع فردریکسون بر این باور است که درمان پویشی فشرده کوتاه مدت در لحظه تغییر شکل خواهد داد. این درمان مبتنی بر این فرض می ‌باشد که بیمار زمان یکی شدن با حقیقت‌ های هیجانی، افکارش در یک لحظه تغییر پیدا می ‌کند. فردریکسون بر این باور است که روان درمانی پویشی فشرده کوتاه مدت رابطه خاصی با اسلام دارد و معنی تسلیم شدن را در خود جای داده است. در نگاه جان، ارتباط بین این روش درمانی و اسلام این است که هر یک از آنها به پیوستن حقیقت تاکید زیادی دارند.

نظر جان فردریکسون در مورد رویکرد روان درمانی ISTDP و اشعار مولانا

جان فردریکسون به عنوان رواندرمانگر شهیر آمریکایی در مورد رنج و التیام نظرات خاصی دارد. مولوی اشاره می ‌کند که جدایی از حقیقت و منبع اصلی درد و آلام، خود انسان می ‌باشد. فردریکسون با اشاره به این جمله مولانا، دلیل رنج و بیماری ‌های انسان را خود او می ‌داند. فردریکسون بیان می‌ کند که دفاع ‌ها انواع روش‌ هایی هستند که بر اساس آنها در مورد احساساتمان و واقعیت، به خودمان می‌ توانیم دروغ ‌های زیادی بگوییم. کودکان یاد می ‌گیرند از انواع دفاع‌ ها جهت سازگاری با محیط بهره‌ برداری نمایند تا از آسیب های روانی دور باشند.

کد خبر 680603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.