تولید فرآورده‌های نوترکیب برای تامین فاکتور ۸ در بیماران هموفیلی

بیماری هموفیلی از بیماری‌های ارثی است که در افراد ایجاد خونریزی می‌کند یا منجر به تداوم بیشتر خونریزی افراد مبتلا می‌شود و درمان‌های لازم برای متوقف کردن خونریزی در این بیماران، به نوع هموفیلی فرد بستگی دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مینو احمدی‌نژاد، رئیس بخش انعقاد سازمان انتقال خون کشور، با بیان اینکه به تازگی متخصصان به این نتیجه رسیدند که می‌توانند مولکول پروتئین فاکتور هشت را در آزمایشگاه تولید کنند، اظهار کرد: این روند به شکلی است که نیازی به دریافت آن از طریق پلاکت‌های خون فرد سالم نباشد.

وی با اشاره به مطالعه بالینی فاکتور هشت انعقادی تولید داخل، افزود: بیماری هموفیلی مربوط به کمبود فاکتور انعقادی هشت و به میزان کمتر فاکتور ۹ انعقادی است. این بیماری در مجموع جزو شایع‌ترین بیماری‌های خونریزی دهنده است. در نوع توارثی این بیماری تفاوتی ندارد که ازدواج به شکل فامیلی باشد یا غیرفامیلی و به طور معمول در بیشتر موارد انتقال از طریق پدر به پسر نخواهد بود، بلکه مادر می‌تواند به عنوان ناقل اصلی، این بیماری را به فرزند پسر خود منتقل کند.

رئیس بخش انعقاد سازمان انتقال خون کشور، تصریح کرد: این بیماری وقتی به پسر منتقل می‌شود، پسر دچار علائم شدیدتر می‌شود و بالای ۵۰ درصد پسرهایی که ناقل این ژن هستند، نوع شدید بیماری را تجربه می‌کنند و علائم بیماری آنها شدید است. بیماری هموفیلی ناشی از کمبود فاکتور انعقادی هشت در پسران به سه گروه شدید متوسط و خفیف تقسیم می‌شود و بسته به میزان و درصد پروتئین فاکتور هشت در خون آنها متفاوت است.

وی با بیان اینکه درمان بیماران هموفیلی دچار تغییر و تحول اساسی شده است، ادامه داد: شاید ۲۰۰ سال قبل هیچ درمانی برای این بیماری وجود نداشت و اولین‌بار ۱۰۰ سال قبل بود که خونریزی در بیماران هموفیلی با تزریق خون کنترل شد و تا سال‌ها بیماران با تزریق خون کامل درمان می‌شدند تا اینکه در نهایت حدود ۶۰ سال قبل متوجه شدند قسمت‌هایی از خون کامل، یعنی رسوب پروتئینی از پلاسمای خون افراد سالم حاوی مقدار بسیار بالایی از پروتئین فاکتور هشت است.

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه در طول ۶۰ سال اخیر تحول بسیار زیادی در حوزه درمان این افراد اتفاق افتاده است، گفت: محققان به این نتیجه رسیدند که می‌توانند مولکول این پروتئین را در آزمایشگاه تولید کنند؛ به طوری که نیازی به دریافت آن از طریق پلاکت‌های خون فرد سالم نباشد. این فرآورده‌ها که به آنها فرآورده‌های نوترکیب هم گفته می‌شود با طول عمر بالاتری نسبت به پروتئین معمول فاکتور هشت عمل می‌کنند. این فرآورده‌های نوترکیب یا فرآورده‌های فاکتور هشت حداقل ۱۵ ساعت می‌توانند در بدن طول عمر داشته باشند.

شیوع بیشتر هموفیلی در مردان

شهربانو مظاهری، رئیس اداره بیماری‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بیماری هموفیلی، بیماری خونریزی‌دهنده ارثی است که روند انعقاد خون در بیمار مبتلا به کندی انجام می‌شود. بیماران هموفیلی در سه گروه A ، B و فون ویلبراند تقسیم‌بندی می‌شوند که در سراسر جهان شاهد شیوع بیشتر هموفیلی نوع A و کمبود فاکتور هشت هستیم.

وی با بیان اینکه تعداد بیماری هموفیلی در مردان شیوع بیشتری دارد، افزود: درمان هموفیلی به طور معمول، پیشگیرانه است و با مصرف فاکتورهای انعقادی و مراقبت‌های پزشکی مناسب از جمله فیزیوتراپی انجام می‌شود. حدود ۸۰۰ بیمار مبتلا به هموفیلی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هستند که تمام آنها در سامانه بیماری‌های نادر وزارت بهداشت ثبت و در سامانه‌های بیمه، نشان‌دار شده‌اند.

رئیس اداره بیماری‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: در راستای حمایت و حفاظت مالی این بیماران در برابر هزینه‌های تشخیصی، درمانی و توانبخشی و دسترسی عادلانه به خدمات درمانی، بسته حمایتی بیماران هموفیلی و دستورالعمل بیماری‌های خاص از سوی وزارت بهداشت ابلاغ شده و در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه سعی بر این است که تمام خدمات مذکور در مرکز جامع هموفیلی بیمارستان سیدالشهدا (ع) ارائه شود، ادامه داد: در این بسته‌های حمایتی، تمام خدمات مورد نیاز از جمله ویزیت، دارو و فاکتورهای انعقادی، آزمایشات، خدمات تصویربرداری، توانبخشی و خدمات ویژه از جمله دندان‌پزشکی، پروتزهای مورد نیاز، بندآوردنده‌های اختصاصی خونریزی نیز تعبیه شده و از محل صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج، تحت حمایت بیمه قرار می‌گیرد.

مظاهری با بیان اینکه خدمات بستری و اعمال جراحی در ارتباط با این بیماری نیز در بیمارستان‌های دولتی تابع دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به صورت رایگان انجام می‌شود، گفت: طی چند سال اخیر خدمات دندان‌پزشکی نیز تا سقفی مشخص در این بسته حمایتی وارد شده و این خدمات در بیمارستان سیدالشهدا و دانشکده دندان‌پزشکی، به بیماران ارائه می‌شود.

وی اضافه کرد: یکی از کلیدی‌ترین خدمات پیشگیرانه در راستای حفظ سلامت بیماران هموفیلی، فیزیوتراپی و بازتوانی است که بسیاری اوقات نیاز به فاکتور را کاهش می‌دهد و در بهبود خون‌ریزی‌ها کمک کننده است.

رئیس اداره بیماری‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه به تازگی بخش فیزیوتراپی در بیمارستان سیدالشهدا (ع) ایجاد شده و سعی بر این بوده است که فیزیوتراپی ایمن برای بیماران هموفیلی در نظر گرفته شود، خاطرنشان کرد: طی ماه‌های آتی شاهد ارائه خدمات ویژه‌تری به این بیماران خواهیم بود.

کد خبر 680344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.