بلاتکلیفی بازسازی ساباط تخریب‌شده میدان «خان» بافق

فرماندار بافق گفت: بازسازی ساباط تخریب‌شده میدان «خان» شهر بافق، از توابع استان یزد، همچنان بلاتکلیف است و با وجود تخصیص اعتبار هنوز اقدامی در این زمینه انجام نشده است.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، ابوالقاسم دهقان اظهار کرذ: چندی پیش ترکیدگی لوله آب شهری و نشت آب، بخشی از ساباط قدیمی میدان خان بافق را تخریب کرد و باعث خسارت شد که این اتفاق علاوه بر خسارت به میراث تاریخی، باعث نارضایتی کسبه و اهالی ساکن بافت تاریخی بافق شده است، رفت‌وآمد اهالی و کسبه به دلیل احتمال ریزش، خطرآفرین شده است و برخی خانه‌های هم‌جوار را تخلیه کرده و برخی مغازه‌ها نیز به دلیل تخریب بالا تعطیل شده‌اند.

وی افزود: با توجه به اینکه تمام این مسیر و پیمانکاری بیمه شده است، مقرر شد از محل بیمه مبلغی را برای مرمت اختصاص دهند و بر اساس برآوردهای انجام‌شده، در مجموع بیش از ۹۰۰ میلیون تومان برای مرمت این بافت هزینه می‌شود.

فرماندار بافت اظهار داشت: ۴۰۰ میلیون تومان از هزینه مرمت توسط بیمه، ۱۰۰ میلیون تومان توسط مدیرکل آبفای استان یزد، ۲۰۰ میلیون تومان از اعتبارات شهرستانی و ۲۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات میراث‌فرهنگی برای این مسئله در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: متولی دخل و تصرف، ساخت‌وساز و بازسازی بناهای تاریخی، اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و باید همه اقدامات با نظارت این نهاد انجام شود.

عبدالمجید شمسی شاکری معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد نیز گفت: بررسی‌ها و کارشناسی‌های صورت گرفته ثابت کرد که عامل این حادثه، ترکیدگی لوله آب متعلق به شرکت آب و فاضلاب بوده و خسارت وارده باید از سوی این شرکت پرداخت شود، ولی این مسئله تاکنون با وجود پیگیری‌ها محقق نشده است.

وی افزود: به محض پرداخت هزینه و اختصاص اعتبار، اقدامات لازم برای بازسازی این بنا را آغاز خواهیم کرد.

میدان تاریخی خان بافق در مرکز شهر قرارگرفته و در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است.

کد خبر 680179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.