مرمت خنجرهای ۵ هزار ساله در دستور کار میراث فرهنگی کرمان

معاون میراث‌ فرهنگی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان گفت: تا پایان سال جاری ۶٠ شی و دو خنجر تاریخی با قدمت بیش از ۵ هزار سال مرمت می‌شود.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان، مجتبی شفیعی با اعلام اینکه تا پایان سال جاری ۶٠ شیء و دو خنجر تاریخی با قدمت بیش از پنج هزار سال مرمت می‌شود، اظهار کرد: این تعداد شیء تاریخی سفال‌هایی است که در کاوش‌های علمی و حفاری‌های غیرمجاز به‌دست آمده است.

وی با بیان اینکه تعدادی از این سفال‌ها دست‌ساز و تعدادی هم چرخ‌ساز بوده که دارای ارزش تاریخی بالایی هستند، افزود: اشیای تاریخی قبل از مرمت و بعد از مرمت در سامانه جام ثبت می‌شوند که تاکنون این اتفاق برای تمام اشیای تاریخی مرمت شده انجام شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان گفت: اشیای تاریخی و فرهنگی پس از انجام مطالعه و ساماندهی (مستندنگاری، عکس‌برداری، تهیه شناسنامه و مرمت) در سامانه جام به ثبت می‌رسند.

وی از تجهیز کارگاه مرمت کاغذ و اسناد تاریخی خبر داد و خاطرنشان کرد: این کارگاه با حضور متخصصان کشوری راه‌اندازی شده و تمام مراحل مرمت اسناد تاریخی با نظر این متخصصان انجام می‌گیرد که در این زمینه همکاران واحد مرمت آثار منقول اداره‌کل میراث فرهنگی تلاش‌های زیادی کرده‌اند که جای تشکر دارد.

کد خبر 679355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.