رسیدن به خودکفایی در تولید کاغذ

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام اینکه در آستانه خودکفایی در تولید کاغذ هستیم و میزان تولیداتمان به ۷۵ هزار تن رسیده‌ است، گفت: البته فروش کتاب‌ها در فضای مجازی باید تحت نظارت معاونت فرهنگی قرار بگیرد.

به گزارش ایمنا، محمدمهدی اسماعیلی در آئین معرفی شهرهای دوستدار کتاب ضمن گرامیداشت شهدای حادثه تروریستی حرم شاهچراغ (ع) اظهار کرد: ایران ما جای جایش سرشار از چهره‌های فرهنگی است و در این راستا وقتی از ایران فرهنگی صحبت می‌کنیم منظور این است که تا نقاط دور همه متأثر از فرهنگ اصیل ایران زمین هستند، فرهنگ عمیقی که ما میراث‌دار آن هستیم.

وی افزود: وزارت ارشاد اساساً فعالیتش در حوزه تنظیم‌گری و نظارت در بخش‌های مختلف است و ما این روحیه را در این دوره جدید تقویت و این نوع حرکت را تمهید می‌کنیم که دارد با شتاب به سمت جلو حرکت می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: کتاب اصلی‌ترین عنصر فرهنگی کشور است و شاهدیم قرآن هم که معجزه جاویدان پیامبر (ص) است، کتاب است.

وی با تاکید بر اینکه امروز زیرساخت‌های متعددی در کشور وجود دارد، گفت: ما نزدیک به ۴ هزار کتابخانه در کشور داریم که در دسترس مخاطبان است و بنای ما این است که این کار را گسترش دهیم و هر رویدادی که به گسترش این امر کمک کند را مورد توجه قرار خواهیم داد.

اسماعیلی درباره فعالیت‌های وزارت ارشاد بیان کرد: سرانه مطالعه کشور ۳۳ دقیقه است یعنی مطالعه در کشور مطلوب نیست اما بازهم بسیار بالاتر از سایر کشورها هستیم و یکی از رویکردهای ما دیپلماسی فرهنگی است.

وی با یادآوری اینکه هرکجا که کتابخانه عمومی افتتاح کردیم بعد از آن دیدیم که مردم با صف حداقل صد متری برای ثبت‌نام ایستاده‌اند، ادامه داد: ما صف برای مسائل اقتصادی دیده بودیم اما برای مسائل فرهنگی باعث افتخار است، همچنین در راستای عدالت فرهنگی در ایام نمایشگاه کتاب تهران بیش از ۲ هزار ۸۰۰ روستا کتاب خریداری کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام اینکه در آستانه خودکفایی در تولید کاغذ هستیم و میزان تولیداتمان به ۷۵ هزار تن رسیده است، توضیح داد: البته فروش کتاب‌ها در فضای مجازی باید تحت نظارت معاونت فرهنگی قرار بگیرد، گاهی گفته می‌شود که وزارت فرهنگ موضوع نظارت را واگذار کرده است که این‌طور نیست، در این راستا ما از مؤسسات مرتبط نظر می‌گیریم که این کار، کار بهتری است چرا که ما به جای اینکه به نظر کارشناسمان که شاید سواد تخصصی آن موضوع را نداشته باشد از متخصصش هم نظر می‌گیریم اما نظر پایانی را وزارت ارشاد اعلام می‌کند.

وی اعلام کرد: بنای ما این است که حوزه نظارتی به ارتقا ما کمک کند و کم‌تر از یک درصد از موارد نظارتی است که رفت و برگشت می‌شود تا حل شود.

۷۶ شهر به مرحله اصلی رویداد پایتخت کتاب ایران رسیدند

در ادامه نیز اسماعیل جانعلی‌پور دبیر هشتمین رویداد پایتخت کتاب ایران درباره این دوره از پایتخت کتاب اظهار کرد: از دی‌ماه سال گذشته که رقابت را شروع کردیم در همان ابتدا ۱۰۵ شهر ایده‌ها و پرونده‌هایشان را به دبیرخانه ارسال کردند که از این بین ۷۶ شهر پرونده‌هایشان را کامل کردند و به مرحله اصلی رقابت رسیدند.

وی در خصوص داوران این دوره افزود: داوران ما از مجموعه‌های مربوط با کتاب هستند مثل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و سازمان اسناد و کتابخانه ملی، ۱۲ شهر که بیش از نیمی از امتیازات را کسب کردند به‌عنوان شهرهای دوستدار کتاب انتخاب شدند. البته در ادوار گذشته، پایتخت کتاب ایران انتخاب می‌شد و شهرهای دیگر بی‌بهره بودند اما امسال از شهرهای دوستدار کتاب هم تقدیر می‌کنیم.

دبیر هشتیمن رویداد پایتخت کتاب ایران در ادامه خاطرنشان کرد: امروز از شهرهای دوستدار کتاب تقدیر می‌کنیم و در ادامه آنچه که برای ما در پرونده‌های ارسالی ذکر شده است را به‌صورت حضوری پیگیری و ارزیابی می‌کنیم، تلاشمان بر این است که در هفته اول ماه ربیع در پایتخت منتخب ایران حضور داشته باشیم و جشنی را برگزار کنیم.

در بخشی دیگر از این نشست نیز نمایندگان شهرهای آمل، اصفهان، ارومیه، اِوَز استان فارس، رابُر استان کرمان، سبزوار، سمنان، شاهین‌شهر، صدرا استان فارس، فومن، قزوین و کرج به شرح فعالیت‌های شهرهایشان که با محوریت کتاب و کتابخوانی صورت گرفته است، پرداختند.

کد خبر 680103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.