یک سوم کتاب‌فروشی‌های «سامانه خرید از کتاب‌فروشی» کتابی برای فروش ندارند!

نام ۱۶۶ کتاب‌فروشی در «سامانه خرید از کتاب‌فروشی» ثبت شده است که از این تعداد ۵۵ فروشگاه هیچ کتابی برای ارائه در سامانه بارگذاری نکردند.

به گزارش ایمنا، سامانه خرید از کتاب‌فروشی در نیمه نخست سال ۱۴۰۱ بعد از بررسی و رفع مشکلاتی که برای آن شکل گرفته بود، آغاز به کار کرد. این سامانه با هدف تسهیل دسترسی مردم به کتاب و اصلاح چرخه نشر تأسیس شد تا دوستداران کتاب در دورترین نقاط ایران، مانند مرکز یا شهرهای بزرگ به کتاب دسترسی داشته باشند. توجه به مخاطبان کتاب در مناطق کم‌برخوردار از کتاب‌فروشی‌، از دیگر اهداف اصلی طراحی این سامانه بوده است.

همچنین این سامانه محل جایگزین ارائه یارانه در طرح‌های فصلی شد تا به این وسیله از تخلف‌هایی که در نقد کردن یارانه انجام می‌شد، جلوگیری شود.

اوایل شهریور ۱۴۰۱ روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران اعلام کرد ۴۲۰ کتاب‌فروشی از سراسر کشور برای فعالیت در «سامانه خرید از کتابفروشی‌» ثبت‌نام کردند. همچنین مبلغ ۱۰ میلیارد تومان اعتبار از سوی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به کتابفروشی‌ها اختصاص داده شده است.

علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، اواسط دی ۱۴۰۱ اعلام کرد بیش از ۲۰۰ کتاب‌فروش در این سامانه فعال هستند. تعداد عنوان یکتا حدود ۱۵۰ هزار عنوان است و حدود چهار میلیون نسخه توسط کتاب‌فروشی‌ها در سامانه موجود شده است.

از طرفی به گفته رمضانی سامانه خرید از کتاب‌فروشی‌ها امکانی را فراهم کرده که سیاست‌گذار بتواند یارانه‌ای را که در اختیار دارد، صرف وظایف قانونی کند.

بر این اساس کتاب‌فروشی‌هایی که در این سامانه فعالیت می‌کنند، در اولویت دریافت یارانه‌های دولتی قرار می‌گیرند.

حدود یک سوم کتاب‌فروشی‌های «سامانه خرید از کتاب‌فروشی» خالی هستند

کتاب‌فروشی‌‎های خالی در سامانه خرید از کتاب‌فروشی

سامانه خرید از کتاب‌فروشی برای کتاب‌فروشان در ۳۲ استان ایران طراحی شده است. مخاطب می‌تواند کتاب‌فروشی‌های فعال در هر استان را پیدا و عناوین مورد نظرش را از آن کتاب‌فروشی تهیه کند. اما تمام کتاب‌فروشی‌هایی که در این سامانه ثبت شده اند، کتاب برای ارائه ندارند. از ۱۶۶ کتاب‌فروشی ثبت شده در این سامانه ۵۵ کتاب‌فروشی هیچ عنوانی برای فروش ارائه نداده اند.

در این بخش گزارش به بررسی استانی کتاب‌فروشی‌ها پرداخته شده است.

از استان آذربایجان شرقی پنج کتاب‌فروشی در سامانه شرکت کرده است؛ از این تعداد سه کتاب‌فروشی با عنوان‌های کتاب‌شهر تبریز، هاشمی سودمند و آزادی قلم هیچ کتابی در سامانه ندارند.

از استان آذربایجان غربی پنج کتاب‌فروشی در سامانه شرکت کرده‌اند که از این تعداد یک کتاب‌فروشی با عنوان درنالار هیچ کتابی در سامانه ندارد.

از استان اردبیل سه کتاب‌فروشی در سامانه شرکت کرده اند که از این تعداد یک کتاب‌فروشی با عنوان‌های دکتر بوک هیچ کتابی در سامانه ندارد.

از استان اصفهان ۲۰ کتاب‌فروشی در سامانه شرکت کرده اند که از این تعداد ۶ کتاب‌فروشی با عنوان‌های کتاب زمان، گنج (اصفهان)، هفت داستان، کتاب اهورا، عاطفی و کیا هیچ کتابی در سامانه ندارند.

از استان البرز یک کتاب‌فروشی در سامانه شرکت کرده است و کتاب‌های خود را در سامانه بارگذاری کرده است.

از استان ایلام دو کتاب‌فروشی در سامانه شرکت کرده اند و کتاب‌های خود را در سامانه بارگذاری کرده است.

دسترسی به کتاب‌ها و کتاب‌فروشی‌های استان بوشهر غیرممکن بود.

از استان تهران ۲۰ کتاب‌فروشی در سامانه شرکت کرده اند که از این تعداد شش کتاب‌فروشی با عنوان‌های آراد بوک، آبا، کتابانه، بعثت، جامعه‌شناسان و فروشگاه انتشارات پیدایش هیچ کتابی ندارد و کتاب‌فروشی ایرج فقط یک کتاب در سامانه بارگذاری کرده است.

منبع: ایرنا

کد خبر 680127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.