۴۴ میلیون ایرانی تحت پوشش بیمه سلامت و ۱۴۱۵ قلم دارو مشمول طرح دارویاری

بیمه سلامت یکی از بیمه‌های پایه کشور است که زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جای می‌گیرد و در سال ۱۳۷۳ و با تصویب قانون بیمه همگانی با هدف تحقق عدالت در سلامت تشکیل شده است. این سازمان در قالب بیمه سلامت ایرانیان، خدمات درمانی همگانی، روستایی، کارکنان دولت و سایر اقشار فعالیت دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد غلام‌نژاد، سرپرست اداره کل بیمه سلامت استان تهران، با اشاره به وظیفه ذاتی این سازمان در زمینه تحقق عدالت در سلامت، اظهار کرد: این سازمان در تاریخ بیست‌ودوم مرداد سال ۹۱ با تجمیع سازمان‌های بیمه‌گر کشور تشکیل شد تا ضمن تحقق عدالت و ارتقای سطح کیفیت خدمات، کاهش پرداخت از سوی بیمه شدگان، رفع هم‌پوشانی‌های بیمه‌ای و بسط و گسترش برنامه پزشک خانواده در کشور فراهم شود.

وی تنوع خدمات گسترده بیمه‌ای توسط سازمان بیمه سلامت را عاملی برای تحت پوشش بیمه قرار گرفتن بیش از ۴۴ میلیون نفر از جمعیت کشور دانست و افزود: بخش بسیاری از جمعیت تحت پوشش، از خدمات رایگان استفاده می‌کنند و این باعث افتخار است که به جمعیت آسیب‌پذیر خدمت‌رسانی می‌کنیم.

سرپرست اداره کل بیمه سلامت استان تهران با اشاره به وضعیت پرداختی‌های اداره کل بیمه سلامت استان تهران به مراکز طرف قرارداد، تصریح کرد: در بیش از ۹۵ درصد مؤسسات طرف قرارداد، تا پایان اسفندماه ۱۴۰۱ پرداخت انجام و از طرفی بخشی از مطالبات فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۲ نیز در برخی از مراکز پرداخت شده است.

وی با تاکید بر اینکه پرداخت‌ها اغلب به روز هستند، ادامه داد: پرداخت ماهانه بر اساس زمان ارائه و ارسال اسناد برای ما انجام می‌شود. اگر تأخیری در ارسال اسناد از سوی مراکز طرف قرارداد وجود داشته باشد یا ایراداتی در اسناد ارائه شده، وجود داشته باشد، ممکن است تأخیر در پرداخت نیز اتفاق افتد. نسبت به گذشته و حتی سایر سازمان‌های بیمه‌گر در وضعیت خوب و قابل قبولی قرار داریم. علت این توفیقات اخیر سازمان، حمایت دولت از امر بیمه است و حدود ۷۰ درصد منابع وزارت بهداشت در بیمه سلامت برای مردم هزینه می‌شود.

غلام‌نژاد با اشاره به آخرین وضعیت پرداختی به پرستاران بر اساس تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری ، گفت: ابتدای اجرای هر طرحی ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد که ما هم در این مورد برای HISهای بیمارستانی مشکلاتی داشتیم، اما این مشکل برطرف و پرداخت‌های این بخش تا پایان سال ۱۴۰۱ انجام شده است.

وی با اشاره به روند اجرای طرح دارویاری در استان تهران طی یک سال اخیر، اضافه کرد: قبل از اجرای طرح دارویاری، در حال تهیه داروی چند کشور دیگر نیز بودیم؛ چراکه به علت قیمت پایین دارو در کشور، قاچاق معکوس اتفاق می‌افتاد و از طرفی شرکت‌های داروسازی با مشکل مواجه شده بودند؛ برای رفع این مشکلات، دولت نرخ دارو را واقعی کرد، اما با ارائه نسخه پزشک هیچ افزایشی در پرداخت از جیب بیماران در تهیه دارو اتفاق نمی‌افتد و مابه‌التفاوت پرداختی از سوی سازمان‌های بیمه‌گر تأمین می‌شود.

سرپرست اداره کل بیمه سلامت استان تهران افزود: شاید تأخیری در پرداخت‌ها به شکل مقطعی اتفاق افتد، اما ذیل طرح دارویاری تا خردادماه پرداخت‌هایی داشته و مشکل خاصی در این زمینه نداشته‌ایم. با اجرای طرح دارویاری، اقلام زیادی از داروها تحت پوشش بیمه رفت. پیش از اجرای طرح خیلی از داروهای مشمول ارز تحت پوشش بیمه نبودند، اما اکنون با این طرح، ۱۴۱۵ قلم دارو تحت پوشش است. برخی داروها ممکن است پوشش بیمه‌ای نداشته باشند، اما مشمول ارز است و پول آن را بیمه پرداخت می‌کند.

ارائه خدمات پایه سلامت به تمام ایرانیان در راستای بهبود خدمات درمانی

محمدحسین صفاری، مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان، در یادداشتی نوشت: «سازمان بیمه سلامت ایران یک سازمان دولتی است که با هدف ارائه خدمات پایه سلامت به تمام ایرانیان، در بیست‌ودوم مردادماه ۱۳۹۱ تشکیل شد؛ در دل این سازمان، روحیه انسان‌مداری و هم‌دردی وجود دارد و از طریق شبکه‌ای از مراکز درمانی طرف قرارداد، بیمه‌گذاران را در درمان‌های بیمارستانی، سرپایی پزشکی و دارویی تحت پوشش خود قرار می‌دهد، در واقع بیمه سلامت به عنوان معماری خدمات درمانی، با صداقت و اعتماد، پلی بین بیمار و سلامت است.

سازمان بیمه سلامت ایران، با استفاده از فناوری‌های نوین، بازویی قوی را برای خدمت به جامعه در اختیار دارد؛ به‌طوری که از دی‌ماه سال ۱۴۰۰ به منظور تسهیل در ارائه خدمات، نسخه‌نویسی الکترونیک را که زیرساخت تمام طرح‌های تحولی حوزه سلامت است، به‌صورت کامل اجرایی کرد.

تمام تلاش این سازمان به‌ویژه در دولت سیزدهم، بهبود کیفیت خدمات درمانی و کاهش هزینه‌های درمانی بیماران بوده است که با درایت و خواست دولت مردمی و حمایت‌های کم‌سابقه مجلس انقلابی یازدهم و دلسوزی و همت بلند خانواده بیمه سلامت، اکنون طرح‌های درخشانی در این سازمان در حال اجرا است.

سه اقدام شاخص این سازمان در دولت انقلابی عبارتند از:

۱. طرح بیمه سلامت رایگان پنج دهک اول جامعه و بیمه رایگان عشایر و ساکنان روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت

۲. پوشش بیمه درمان ناباروری به منظور اجرای دستورات مقام معظم رهبری و سیاست‌های کلی جمعیت

۳. اجرای صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج از آبان‌ماه ۱۴۰۱، در راستای اجرای سیاست‌های کلی سلامت و با هدف کاهش پرداخت از جیب بیماران خاص و صعب‌العلاج

اجمالا، سازمان بیمه سلامت ایران با مهربانی و عشق به انسان، در راه ارتقای سلامت جامعه قدم برمی‌دارد و به عنوان یکی از ارکان اصلی بیمه پایه درمان کشور توانسته است در مسیر تکامل خود، تبلور و نماد عدالت‌محوری در حوزه سلامت و درمان باشد؛ بدون تردید ایفای این نقش‌محوری، بدون مدیریت عالمانه، کارکنان آگاه و دلسوز و قانونگذاری‌های مترقیانه میسر نمی‌شود.

اکنون در سالروز تأسیس سازمان بیمه سلامت ایران، امیدوار و با صلابت این حرکت شتابان به سمت تحقق عدالت در سلامت بیش از پیش و با حمایت‌های دلگرم‌کننده مقام معظم رهبری و رؤسای قوای سه‌گانه ادامه خواهد داشت تا ملت شریف ایران به طور کامل به آنچه لایق روح و همت بزرگ آن هستند، نائل آیند.»

کد خبر 679884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.