۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹
ویروس اپشتین بار چیست؟

ویروس اپشتین بار، یک ویروس رایج انسانی است که از طریق مایعات بدن، به‌ویژه بزاق از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ویروس اپشتین بار یک ویروس رایج انسانی است که جزو دسته هرپس ویروس‌ها در نظر گرفته می‌شود. افراد زیادی ممکن است در طول زندگی خود به این عفونت مبتلا شده باشند، بدون اینکه متوجه آن شوند. ویروس اپشتین بار در ابتدا بخشی از سلول‌های ایمنی فرد که وظیفه حفاظت از بدن را دارند را آلوده می‌کند. هنگامی که به ویروس اپشتین بار آلوده شدید، این ویروس تا پایان عمر در بدن شما غیرفعال باقی می‌ماند. در بعضی موارد ممکن است ویروس دوباره فعال شود، اما به‌طور معمول باعث بروز علائم خاصی نمی‌شود، با این وجود، ویروس فعال شده احتمالاً علائمی شبیه به عفونت اولیه آن را در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، ایجاد کند.

علائم ویروس اپشتین بار

ویروس اپشتین بار معمولاً علائم خاصی ایجاد نمی‌کند، در میان کودکان نیز نشانه‌های کمتری از آن مشاهده می‌شود. رایج‌ترین علائم ویروس اپشتین بار که نوجوانان و بزرگسالان آن را تجربه می‌کنند، شامل تب، احساس خستگی، سردرد، گلودرد، تورم غدد لنفاوی گردن یا زیر بازوها، لوزه‌های متورم و بثورات پوستی می‌شود. این علائم ممکن است به مدت دو تا چهار هفته ادامه داشته باشد، اگرچه احساس خستگی ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد.

نحوه انتقال ویروس اپشتین بار

ویروس اپشتین بار از طریق مایعات بدن، به‌ویژه بزاق، از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. این ویروس می‌تواند با به اشتراک گذاشتن وسایل شخصی مانند مسواک یا ظروف غذا با شخصی که درگیر ویروس بوده‌اند، به افراد دیگر منتقل شود. علاوه بر این، ویروس یادشده می‌تواند از طریق خون نیز منتشر شود. زمانی که ویروس وارد بدن می‌شود، قبل از اینکه علائم عفونت فعال داشته باشید، ویروس قابل انتقال است. تا زمان فعال بودن ویروس، ممکن است هفته‌ها یا حتی ماه‌ها قابل انتقال باشد. زمانی که ویروس غیرفعال شود، قدرت انتقال به دیگران را ندارد. ویروس اپشتین بار در بدن باقی می‌ماند و ممکن است در شرایط مختلف دوباره فعال شود. این شرایط شامل قرار گرفتن در معرض اشعه و فلزات سمی، سوءتغذیه، فشارهای عاطفی، جراحات فیزیکی، قرار گرفتن در معرض حشره‌کش و رنگ‌های ساختمانی می‌شود.

روش تشخیص ویروس اپشتین بار

عفونت‌های احتمالی اپشتین بار معمولاً بدون هیچ‌گونه آزمایش تشخیص داده می‌شود. با این وجود، آزمایش خون می‌تواند وجود آنتی‌بادی‌های مرتبط با ویروس را تشخیص دهد. یکی از این موارد آزمایش «مونو تست» نام دارد، البته نتایج آن همیشه دقیق نیست و آزمایش‌های خون دیگری برای شناسایی آنتی‌بادی‌های خاص‌تر ویروس وجود دارد که شامل آنتی‌ژن کپسید ویروسی (VCA)، آنتی‌ژن اولیه (EA)، آنتی‌ژن هسته‌ای (EBNA) می‌شود.

درمان ویروس اپشتین بار

هیچ درمان یا واکسن خاصی برای ویروس اپشتین بار وجود ندارد و معمولاً عفونت‌های ناشی از این ویروس به آنتی‌بیوتیک‌ها پاسخ نمی‌دهند، بنابراین توصیه شده است اقداماتی برای مدیریت علائم این بیماری انجام شود. برای نمونه، توصیه شده است به میزان کافی استراحت کنید، مایعات فراوان بنوشید و برای تسکین تب یا گلودرد مسکن مصرف کنید.

نحوه پیشگیری از عفونت ویروس اپشتین بار

هیچ واکسنی برای پیشگیری از بروز عفونت ویروس اپشتین بار در دسترس نیست، افراد می‌توانند با استفاده نکردن از ظروف، اسباب‌بازی‌ها یا دیگر اشیای مورد استفاده توسط افراد بیمار، خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهند. دوری از تماس با مایعات بدن، به ویژه بزاق، می‌تواند احتمال عفونت را کاهش دهد. پیشگیری از بروز این بیماری دشوار است، زیرا بیماری بسیار رایجی است و می‌تواند حتی زمانی که فرد آلوده علامت مشخصی ندارد نیز منتقل شود.

کد خبر 679771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.