علت‌های اصلی سرطان ریه کدام است؟

سیگار کشیدن، قرار گرفتن در معرض سوخت بیومس، آلودگی هوا و گاز رادون خطر بروز سرطان ریه را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سرطان ریه یکی از رایج‌ترین سرطان‌های تشخیص داده شده است، همچنین یکی از علل اصلی مرگ‌ومیر ناشی از سرطان در سراسر جهان است. عواملی مانند سیگار کشیدن، قرار گرفتن در معرض سوخت بیومس، آلودگی هوا و گاز رادون خطر بروز سرطان ریه را افزایش می‌دهد. در ادامه به بررسی این عوامل می‌پردازیم:

سیگار کشیدن

رایج‌ترین دلیل بروز سرطان ریه سیگار کشیدن است، به‌طوری که اکثر بیماران مبتلا به سرطان ریه سابقه طولانی‌مدت سیگار کشیدن دارند. شواهدی ارائه شده است که نشان می‌دهد افراد غیرسیگاری که با افراد سیگاری ازدواج کرده‌اند نیز در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه قرار دارند. علاوه بر این، خطر ابتلا به سرطان ریه ناشی از دود استنشاق شده در محل کار نیز افزایش پیدا می‌کند.

قرار گرفتن در معرض سوخت بیومس

قرار گرفتن در معرض سوخت بیومس نیز خطر ابتلا به سرطان ریه را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، افرادی که در خانه‌هایی با تهویه ضعیف برای پخت‌وپز یا گرمایش زندگی می‌کنند، در معرض سوخت بیومس قرار دارند، در نتیجه احتمال بروز سرطان ریه در میان این افراد بیشتر می‌شود.

آلودگی هوا

افرادی که در معرض آلودگی هوا قرار دارند، بیشتر از دیگران ممکن است دچار بیماری‌های تنفسی مانند آسم و COPD شوند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که آلودگی هوا خطر بروز سرطان ریه را نیز افزایش می‌دهد.

گاز رادون

گاز رادون از تجزیه زنجیره اورانیوم طبیعی موجود در سنگ‌ها، خاک و آب تشکیل می‌شود. این گاز را نمی‌توان دید، چشید یا بو کرد، اما می‌تواند از طریق شکاف‌ها یا سوراخ‌ها وارد خانه‌ها یا ساختمان‌ها شود، در هوای خانه به دام بیفتد و انباشته شود. افرادی که در این خانه‌ها یا ساختمان‌ها زندگی می‌کنند یا کار می‌کنند، سطوح بالایی از رادون را استنشاق می‌کنند، این اتفاق در طولانی‌مدت باعث بروز سرطان ریه می‌شود.

کد خبر 679463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.