آخرین وضعیت گردش زیرسویه جدید کرونا در ایران و جهان

همه‌گیری بیماری کرونا و جهش‌های متمادی آن در سراسر جهان منجر به ابتلا و جان‌باختن افراد بسیاری شد و تمام ابعاد زندگی افراد را تحت تاثیر قرار داد. بر اساس مطالعات انجام شده، زیرسویه جدید ویروس کرونا که با نام «EG.۵» شناخته می‌شود، زیرسویه در گردش امیکرون در جهان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بیماری کرونا قابل‌توجه‌ترین بیماری همه‌گیر طی چند سال اخیر در سراسر جهان است و منجر به وضع شدن دستورالعمل‌های بهداشتی و حتی قرنطینه‌های متمادی در بسیاری از کشورهای جهان شد. جهش‌های این ویروس مشخصات متفاوتی داشتند و بر تصمیمات سیاست‌گذاران بهداشتی کشورها نیز تأثیرگذار بودند.

با وجود اعلام پایان وضعیت اضطراری کرونا در جهان توسط سازمان بهداشت جهانی و برداشته شدن الزام استفاده از ماسک، گردش زیرسویه جدیدی از امیکرون در بعضی نقاط جهان گزارش شده و توصیه بسیاری از افراد همچنان بر رعایت اصول بهداشتی و حتی استفاده از ماسک است.

سویه جدیدی از کرونا در ایران گزارش نشده است

حسین فرشیدی، معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با اشاره به وضعیت کرونا در کشور اظهار کرد: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که کرونا از وضعیت اضطراری خارج شده است، اما این موضوع به معنای از بین رفتن کامل کرونا نیست. نه تنها در کشور ایران، بلکه در کشورهای دیگر نیز روزانه بیماران کرونایی وجود دارند.

وی افزود: کشور کره‌جنوبی هفته گذشته بیش از ۲۰ هزار مورد مثبت کرونا را گزارش کرد و در سایر کشورهای جهان نیز ابتلاء به کرونا و فوتی بر اثر این بیماری وجود دارد. در کشور ایران وضعیت اضطراری کرونا وجود ندارد؛ از همین رو بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی در حال انجام و حالت توقف اقتصادی از بین رفته است.

معاون وزارت بهداشت تصریح کرد: میزان مراجعات بیماران به بیمارستان‌ها طی دو هفته گذشته تغییری نکرده و افزایش میزان بیماران ارجاعی نداشته‌ایم، هر روز در استان‌های مختلف کشور تعدادی نمونه‌گیری تا موج‌های جدید پیش‌بینی شود و در سه تا چهار هفته گذشته سویه جدیدی از کرونا در ایران گزارش نشده است.

وی ادامه داد: نه تنها دولت ایران بلکه تمام دولت‌ها نباید اقدامات کنترلی را کنار بگذارند. مردم باید در فضاهای بسته از ماسک استفاده و حفاظت فردی، اصول بهداشتی و شست‌وشوی مرتب دست‌ها را رعایت کنند.

وضعیت زیرسویه در گردش امیکرون در جهان

ارزیابی‌های اخیر کارشناسان سازمان جهانی بهداشت (WHO) نشان می‌دهد زیرسویه جدید ویروس کرونا که با نام «EG.۵» شناخته می‌شود با وجود سرعت بسیار زیاد شیوع، خطرناک‌تر از سویه‌های قبلی نیست، اما باید احتیاط‌های لازم در مورد آن انجام شود.

این زیرسویه جدید که با نام «اریس» نیز شناخته می‌شود، در انگلیس نخستین بار امسال (۲۰۲۳) در سی‌ویکم ژوئیه (حدود ۱۱ روز پیش) شناسایی و طبقه‌بندی شد، اما اکنون با سرعت زیاد در چندین کشور دیگر در حال گسترش است.

بنابر گزارش «اسکای نیوز»، دو زیرسویه EG.5 و EG.5.1 که از زیرشاخه‌های سویه امیکرون هستند، برای اولین بار در اواخر سال ۲۰۲۱ در آفریقای جنوبی قبل از شیوع در بریتانیا شناسایی شد. هفته‌ای که گذشت نیز سازمان جهانی بهداشت زیرسویه EG.5 را پس از گزارش شیوع در ۵۱ کشور، به عنوان «زیرسویه مورد توجه» معرفی کرد.

گزارش‌ها حاکی است، EG.5 امسال برای اولین بار در هفدهم فوریه شناسایی شد، اما در نوزدهم ژوئیه به دنبال افزایش موارد ابتلاء به ویژه در آسیا از سوی سازمان جهانی بهداشت وضعیت «سویه تحت نظارت» برای آن در نظر گرفته شد. با این حال از روز هفتم اوت (حدود چهار روز قبل) این سازمان وضعیت زیرسویه EG.5 را به «سویه مورد توجه» تغییر داد تا احتیاط‌های بیشتری در مورد آن صورت گیرد.

چین، ایالات متحده، کره جنوبی و ژاپن؛ پرچم‌داران ابتلاء به کرونا

بنابر اعلام اسکای نیوز، بیشترین موارد گزارش شده هنوز در چین و پس از آن ایالات متحده، کره‌جنوبی و ژاپن هستند و مواردی نیز در کانادا گزارش شده است. بر اساس داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، تعداد افرادی که در اثر ابتلاء به کرونا در هفته آخر ماه ژوئیه در مراکز درمانی آمریکا بستری شده‌اند، بیش از ۱۲ درصد افزایش یافته است.

آمارها نشان می‌دهد از هر ۱۰ نفری که در روزهای گذشته به کرونا مبتلا شده‌اند، یک نفر بر اثر این زیرسویه بیمار شده است. اریس، سویه‌ای از امیکرون است که شایع‌ترین نشانه‌های آن آب‌ریزش بینی، سردرد، خستگی (خفیف یا شدید)، عطسه و گلودرد است.

روزنامه گاردین نیز در گزارشی به نقل از یافته‌های سازمان جهانی بهداشت نوشت: هرچند خطر اریس در مقایسه با دیگر زیرشاخه‌های امیکرون بیشتر نیست، اما به دلیل سرعت زیاد شیوع می‌تواند موج بزرگی از عفونت در میان شهروندان ایجاد کند.

با این حال سازمان جهانی بهداشت تاکید کرده است که بر پایه شواهد فعلی، شیوع زیرسویه اریس به اندازه‌ای نیست که برای سلامت عمومی در جهان خطری جدی باشد. نشریه «ووکس» نیز در گزارشی به نقل از کارشناسان بیماری‌های عفونی نوشت: شیوع زیرسویه اریس به‌گونه‌ای است که باید به آن توجه کرد و آن را زیر نظر داشت، اما درباره اینکه چقدر باید نگران بود، لازم است احتیاط شود.

کد خبر 679227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.