شعار روز جهانی جوان سال ۲۰۲۳ + جوان‌ترین و پیرترین کشورهای جهان

دوازدهم آگوست با تمرکز بر مشکلاتی که برخی از جوانان سراسر جهان تجربه می‌کنند، روز جهانی جوان نام‌گذاری شده است. تمرکز این روز در سال جاری بر مهارت‌های پایدار قرار دارد و شعار روز جهانی جوان در سال ۲۰۲۳ «مهارت‌های سبز برای جوانان: به‌سوی جهانی پایدار» تعیین شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دوازدهم آگوست با تمرکز بر مشکلاتی که برخی از جوانان سراسر جهان تجربه و نیازهایی که این قشر مهم از جامعه احساس می‌کنند، روز جهانی جوان نام‌گذاری شده است تا آگاهی عمومی را در مورد مسائلی افزایش دهد که آن‌ها باید در مسیر زندگی خود با آن مواجه شوند. این روز با هدف ایجاد دنیایی بهتر در کنار جوانان راه‌اندازی شده است و در نظر دارد با بهبود منابع و امکانات مورد نیاز جوانان برای پیشرفت راه آن‌ها را به سوی آینده‌ای روشن باز کند.

حقایقی در مورد جوانان

گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ ساله به‌عنوان گروه سنی جوانان تعریف می‌شود که در کل یک‌ششم جمعیت جهانی را تشکیل می‌دهد. در حال حاضر ۷۷ درصد از این جوانان در سراسر جهان در مشاغل غیررسمی فعالیت دارند، ۲۰ درصد از آن‌ها هر ساله مشکلات سلامت روان را تجربه می‌کنند و احتمال کم‌سوادی دختران این قشر چهار درصد بیشتر از پسران آن تخمین زده می‌شود. به‌طور دقیق‌تر نیمی از جوانان بین ۶ تا ۱۳ سال فاقد مهارت‌های اساسی خواندن و ریاضی هستند، فقر دوران کودکی هنوز یک مشکل رایج در سطح جهانی است و ۱۵۲ میلیون نفر از جوانان در خانواده‌هایی متولد شده‌اند که در زیر خطر فقر زندگی می‌کنند و طبق آمار سال ۲۰۱۱، تعداد ۱۲۶ میلیون نفر از آن‌ها به‌طور کلی از توانایی خواندن و نوشتن محروم هستند.

کشورهایی با بالاترین و پایین‌ترین میانگین سنی

میانگین سنی یک جمعیت، سنی است در آن فرد به‌طور متناوب تقریباً در نیمه راه تولد و مرگ قرار دارد و در دو طرف آن نیمی از جمعیت پیرتر و نیمی جوان‌تر هستند. این سن در سال ۲۰۲۰ برابر با ۳۱ سالگی بود، به این معنی که ۵۰ درصد از جمعیت جهان کمتر و ۵۰ درصد بالای ۳۱ سال سن دارند. با این حال میانگین سنی در هر کشور، تحت‌تأثیر عواملی هم‌چون نرخ تولد، توسعه اجتماعی و اقتصادی و میانگین امید به زندگی به‌طور قابل‌توجهی متفاوت است.

مطابق با آمار سال ۲۰۲۰، ۱۰ کشور برتر با بالاترین میانگین سنی جهانی، موناکو (۵۵.۴)، ژاپن (۴۸.۶)، سن پیر و میکلون (۴۸.۵)، آلمان (۴۷.۸)، ایتالیا (۴۶.۵)، آندورا (۴۶.۲)، هنگ‌کنگ (۴۵.۶)، سن بارتلمی (۴۵.۶)، یونان (۴۵.۳) و سن مارینو (۴۵.۲) سال و ۱۰ کشور برتر با کمترین میانگین سنی جهانی نیجر (۱۴.۸)، اوگاندا (۱۵.۷)، آنگولا (۱۵.۹)، چاد (۱۶.۱)، مالی (۱۶.۱)، کنگو (۱۶.۷)، مالاوی (۱۶.۸)، زامبیا (۱۶.۹)، بنین (۱۷) و موزامبیک (۱۷) هستند.

میانگین سنی جهانی در سال ۱۹۵۰ برابر با ۲۳.۶ سال بود که با رسیدن به ۳۱ سالگی شاهد افزایش قابل‌توجهی بوده است. این افزایش یک نشانه کلی از این امر است که پیشرفت‌های پزشکی و زیرساخت‌ها به مردم امکان می‌دهد در کل عمر طولانی‌تری داشته باشند. به‌عنوان یک قاعده کلی، متوسط سن در کشورهای با درآمد بالا با درجه بالایی از توسعه انسانی و بالاترین استانداردهای کلی زندگی و در کشورهای توسعه نیافته و کمتر توسعه‌یافته با درآمد کمتر و کمترین میزان این استانداردها همراه است.

موناکو به این ترتیب به‌عنوان یکی از کوچک‌ترین و در عین حال ثروتمندترین کشورهای اروپا، به‌واسطه توسعه‌های خود بالاترین میانگین سنی (۵۳.۷ برای مردان و ۵۷ برای زنان) را دارد و کشور آفریقایی نیجر با میانگین سنی تنها ۱۴.۸ سال (۱۴.۵ سال برای مردان و ۱۵.۱ سال برای زنان) نمونه واضحی از همبستگی میان متوسط سن و درآمد یا توسعه است.

چالش‌های پیش روی جوانان

جوانان بسته به این‌که در کدام بخش از جهان زندگی می‌کنند، با چالش‌ها و موانع مختلفی برای رفاه روبه‌رو هستند. جوانان ساکن در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه بیشتر مستعد مواجهه با چالش‌های ذهنی و اجتماعی هستند و جوانان کشورهای توسعه‌نیافته با مشکلات شدیدی مواجه هستند که ریشه در فقدان نیازهای اساسی مانند آموزش، بهداشت و اشتغال برای آن‌ها دارد.

تاکنون این مسائل و چالش‌ها به‌طور گسترده در سطوح محلی، نهادی و دولتی مورد بحث قرار گرفته و با برگزاری سمینارها، جلسات آموزشی، مناظره‌ها، انجمن‌های گفتگو با حضور چهره‌های تأثیرگذار، جمع‌آوری کمک‌های مالی و توزیع مطالب آموزشی برای اطلاع‌رسانی و ایجاد آگاهی درباره آن‌ها طی روز جهانی جوان سعی شده است تا حد ممکن با آن‌ها مقابله شود. به‌طور قطع به‌دست‌آوردن درکی بهتر از مشکلاتی که مانع توسعه جوانان می‌شود با تسهیل تغییرات سیاستی همراه خواهد بود که شرایط جوانان را در جوامع بهتر می‌کند.

شعار روز جهانی جوان در سال ۲۰۲۳ + کشورهایی با بالاترین و پایین‌ترین میانگین سنی

روز جهانی جوان

روز جهانی جوان روزی برای تفکر و اقدام در زمینه مشکلات جوانان است و سعی دارد با جلب توجهات جهانی نسبت به این مسائل حیاتی دوران جوانی به یافتن راه‌حل‌های اساسی در حل مشکلات آن‌ها بپردازد و آینده جوانان و جامعه جهانی را تضمین کند. این روز در هفدهم آگوست سال ۱۹۹۹ پایه‌گذاری شد و ابتکاری است که با ارج نهادن به ویژگی‌های جوانان و دوران جوانی به مقابله با چالش‌هایی می‌پردازد که جوانان نوپا با آن روبه‌رو هستند.

روز جهانی جوان به‌طور رسمی در دوازدهم سال ۲۰۰۰ توسط سازمان ملل متحد راه‌اندازی شد تا دستاوردها و اقدامات جوانان را در زمینه‌های آموزش، توسعه جامعه، گروه‌های زیست‌محیطی، داوطلب شدن برای مشارکت در پروژه‌های مختلف اجتماعی و مواردی از این قبیل به رسمیت بشناسد، چراکه روزهای بی‌دغدغه جوانی برای همیشه دوام نمی‌آورد و بسیاری از جوانان در سراسر جهان با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستند و دسترسی محدودی به منابع ضروری دارند که می‌تواند راه را برای آینده‌ای بهتر هموار کند. این مشکلات در دوازدهم آگوست هر سال مورد رسیدگی جهانی قرار می‌گیرد که روزی برای بسیج جوانان در سیاست و مدیریت منابع برای رسیدگی به مشکلات جهانی است.

شعار روز جهانی جوان ۲۰۲۳

روز جهانی جوان مناسبتی برای شنیده شدن صدای جوانان است، آن‌ها را به مشارکت دعوت می‌کند و هدف آن اتخاذ ابتکارات و اقداماتی است که فرصت‌های ظهور و پیشرفت را برای آن‌ها افزایش می‌دهد. این روز اغلب با رویدادهای مهم همراه است و بر همین مبنا هر سال موضوعی را به خود اختصاص می‌دهد که بر جنبه خاصی از رشد جوانان متمرکز است. این جنبه می‌تواند آموزش، اشتغال، سلامت روان، برابر و مواردی از این قبیل باشد که هر سال بر مبنای آن شعار خاصی اتخاذ می‌شود.

شعار روز جهانی جوان در سال ۲۰۱۹ «تحول آموزش» و در سال ۲۰۲۰ «تعهد جوانان برای اقدام جهانی» بود تا مشارکت جوانان در سطوح ملی و بین‌المللی، مؤسسات و فرآیندهای ملی و چندجانبه را تحسین کند و به افزایش راهکارهایی در زمینه چگونگی توسعه مشارکت آن‌ها در سیاست‌های نهادی بپردازد. این شعار در سال ۲۰۲۱ با توجه به وضعیت غذایی جهان «تغییر سیستم‌های غذایی: نوآوری جوانان برای سلامت انسان و سیاره» و در سال ۲۰۲۲ «همبستگی بین نسلی و ایجاد جهانی برای همه اعصار یا نسل‌ها» تعیین شد.

شعار روز جهانی جوان در سال ۲۰۲۳ «مهارت‌های سبز برای جوانان: به سوی جهانی پایدار» است. به گفته وب سایت سازمان ملل، مهارت‌های سبز دانش، توانایی‌ها، ارزش‌ها و نگرش‌های مورد نیاز برای زندگی، توسعه و حمایت از یک جامعه پایدار و کارآمد از نظر منابع است. دلیل انتخاب این شعار وضعیت جهان امروز در گذار سبز و اهمیت تغییر به‌سوی جهانی سازگار با محیط زیست و سازگار با آب‌وهوا معرفی شده که نه‌تنها برای پاسخ به بحران جهانی آب‌وهوا بلکه برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار نیز حیاتی است.

گذار موفقیت‌آمیز به دنیای سبزتر به توسعه مهارت‌های سبز جمعیت جهانی شامل دانش فنی و مهارت‌هایی بستگی دارد که امکان استفاده مؤثر از فناوری‌ها و فرآیندهای سبز را در محیط‌های شغلی فراهم می‌کند. این گذار همچنین به کسب مهارت‌هایی نیاز دارد که طیف وسیعی از دانش‌ها، ارزش‌ها و نگرش‌ها را برای تسهیل تصمیم‌گیری‌های زیست‌محیطی پایدار در کار و زندگی مورد استفاده قرار می‌دهد. در حالی که کسب مهارت‌های سبز برای افراد در هر رده سنی مهم است، اهمیت آن برای افراد جوان‌تر که می‌توانند برای مدت طولانی‌تری به انتقال سبز کمک کنند بسیار بیشتر به‌نظر می‌رسد.

کد خبر 679220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.