مبارزه با هدررفت مواد غذایی با وضع قوانین در کشورهای مختلف

ضایعات مواد غذایی یک مشکل بزرگ در سراسر جهان است که باید با آن مقابله شود. در این راستا بعضی از کشورها با وضع قوانینی در برابر ضایعات مواد غذایی سعی دارند از هدررفت غذا توسط مردم پیشگیری کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ضایعات مواد غذایی یک مشکل جهانی است که به شدت به مقابله نیاز دارد. طبق آمار و ارقام جهانی، حدود یک میلیارد تن از مواد غذایی تولید شده در جهان هرگز خورده نمی‌شود و به‌طور مستقیم راهی سطل‌های زباله می‌شود. در این میان اروپا به‌تنهایی مسئول هدر رفت سالانه ۲۹ میلیون تن لبنیات است، حال آن‌که تولید محصولات لبنی با انتشار مقادیر زیادی دی‌اکسید کربن و گازهای گلخانه‌ای همراه است که به گرم شدن کره زمین کمک می‌کند.

علاوه بر این، ۴۵ درصد از میوه‌ها و سبزیجات تولیدی در سطح جهان هرگز به مصرف انسان نمی‌رسد و به‌طور مستقیم به ضایعات غذایی تبدیل می‌شود. بخش عمده‌ای از این ضایعات نیز به دفن‌گاه‌های زباله یا کوره‌های زباله‌سوزی می‌رود.

مبارزه با هدررفت مواد غذایی با وضع قوانین در کشورهای مختلف

از سوی دیگر در حالی که از دست دادن مواد غذایی در تمام نقاط زنجیره تأمین، از تولید مواد غذایی گرفته تا فرآیند خرده‌فروشی رخ می‌دهد، بیش از نیمی از ضایعات مواد غذایی (۶۱ درصد) در خانه‌ها تولید می‌شود و این رقم فاجعه‌بار است.

کشورهای توسعه‌یافته مانند کشورهای اروپایی و ایالات‌متحده‌آمریکا از اصلی‌ترین عاملان هدر رفت مواد غذایی به‌شمار می‌روند، اما مشکل اتلاف غذا، مشکلی جهانی است. در واقع در دنیای امروز ضایعات مواد غذایی مشکلی چشمگیر به‌شمار می‌رود که نیاز به مداخله و مقابله دارد.

کشورهایی با وضع قوانین در برابر ضایعات مواد غذایی

دولت‌های بسیاری از کشورها در همکاری با بخش خصوصی، اهداف بلندپروازانه‌ای را برای کاهش ضایعات مواد غذایی در آینده تعیین کرده‌اند، با این حال تنها تعداد کمی از این کشورها برای کمک به تحقق این امر در سریع‌ترین زمان ممکن به وضع قوانینی در برابر ضایعات مواد غذایی پرداخته‌اند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

فرانسه

فرانسه در زمینه مقابله با ضایعات مواد غذایی در سطح قانون‌گذاری پیشرو است. این کشور در سال ۲۰۱۶ دور ریختن مواد غذایی را برای خرده‌فروشان غیرقانونی اعلام و در عوض آن‌ها را ملزم کرد با سازمان‌های غیردولتی شریک شوند تا مواد غذایی نزدیک به تاریخ انقضای خود را بین نیازمندان توزیع کنند. طبق این قانون، برای هر تخلف تا ۳۷۵۰ یورو جریمه در نظر گرفته می‌شود.

مبارزه با هدررفت مواد غذایی با وضع قوانین در کشورهای مختلف

ایتالیا

ایتالیا از سال ۲۰۱۶ قانونی وضع کرده است که خرده‌فروشان را قادر می‌کند ضایعات غذایی را به بانک‌های مواد غذایی و مؤسسات خیریه اهدا کنند. تولیدکنندگان مواد غذایی نیز می‌توانند محصولات مازاد خود را اهدا کنند که در غیر این صورت هدر می‌رود. مطابق این قانون کسب‌وکارها با اهدای مواد غذایی نزدیک به انقضای خود از محدودیت‌ها معاف می‌شوند. علاوه بر این برای اهدای این مواد غذایی مشوق‌های مالیاتی نیز متناسب با مقدار غذای اهدایی وجود دارد.

کره جنوبی

کره جنوبی در سال‌های اخیر موفق شده است ضایعات مواد غذایی خود را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد. این اقدام کره را از یکی از پرهزینه‌ترین کشورها در آسیا به یکی از کم‌هزینه‌ترین‌ها تبدیل کرده است. تغییرات کره جنوبی از سال ۲۰۱۳ یعنی زمانی آغاز شد که دولت ساکنان سئول را وادار به پرداخت هزینه بازیافت بسته به میزان ضایعات غذایی آن‌ها کرد. موفقیت این سیاست باعث اجرایی شدن آن در شهرهای دیگر کشور شد.

مبارزه با هدررفت مواد غذایی با وضع قوانین در کشورهای مختلف

چین

صنعت پذیرایی شهری در چین سالانه مسئول تولید حدود ۱۸ میلیارد کیلوگرم ضایعات مواد غذایی است. چین با اجرایی کردن قانونی در سال ۲۰۲۱ به حل این مشکل بزرگ ضایعات غذایی خود پرداخت. این قانون غذا خوردن رقابتی و به‌اشتراک‌گذاری ویدئوهای پرخوری را ممنوع و کسب‌وکارهای مواد غذایی را تشویق می‌کند تا لزوم توجه به ضایعات مواد غذایی را به مشتریان خود یادآوری و فعالانه از هدر رفت غذا جلوگیری کنند.

طبق این قانون رستوران‌های چینی که به‌واسطه نشان دادن رفتارهای القا یا گمراه‌کننده باعث هدر دادن غذا توسط غذاخوری‌ها می‌شود، هشدار دریافت می‌کنند و متخلفان جدی تا حدود ۱۵۰۰ یورو جریمه شوند.

سنگاپور

سنگاپور قانونی وضع کرده است که مراکز خرید و هتل‌های بزرگ را مجبور می‌کند ضایعات مواد غذایی ارگانیک خود را از سایر انواع زباله جدا کنند. با جداسازی ضایعات مواد غذایی، خدمات مدیریت ضایعات می‌تواند به‌طور مؤثرتری زباله‌ها را به کمپوست، خوراک دام و مواردی از این قبیل تبدیل کند و بازیافت مواد دیگر کارآمدتر صورت پذیرد.

مبارزه با هدررفت مواد غذایی با وضع قوانین در کشورهای مختلف

ایالات‌متحده‌آمریکا

ارسال ضایعات مواد غذایی به محل دفن زباله‌ها در شش ایالت آمریکایی کالیفرنیا، کانکتیکات، ماساچوست، رود آیلند، نیویورک و ورمونت ممنوع است. این ایالت‌ها به جای فرستادن زباله‌های آلی برای دفن در زمین، به‌دنبال ایجاد سیستم‌های مدیریت پسماند غذایی و زیرساخت‌های کمپوست بهتر هستند.

کد خبر 679098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهار US ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    0 0
    عالی