از پاتک پرقدرت انصارالله به ادعای صلح طلبی آمریکا تا عملیات مشترک چین و روسیه

حوادث و اظهارنظرهای مقامات درخصوص اتفاقات جاری مهم را در بسته خبری سیاست بین‌الملل امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاست بین‌الملل به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در یک هفته گذشته می‌پردازد:

دیدار مشاور امنیت ملی آمریکا با بن زائد

رئیس امارات و مشاور امنیت ملی آمریکا در ابوظبی دیدار و درباره روابط استراتژیک دو کشور گفت‌وگو کردند. به گزارش خبرگزاری رسمی امارات، در دیدار بن زائد و جیک سالیوان که در ابوظبی انجام شد، دو طرف درباره تحولات خاورمیانه و همکاری مشترک برای حمایت از «صلح و تحکیم ثبات در منطقه» رایزنی کردند. این دیدار در حالی صورت گرفته که گزارش‌هایی منتشر شده مبنی بر اینکه واشنگتن دریافته محمد بن زائد «ایجاد مسیر مستقل فزاینده خود» را آغاز کرده است.

فشار سیاسی خارجی برای انتخاب رئیس جمهور لبنان

این روزها عرصه سیاست لبنان شاهد وقایعی است که به گفته ناظران می‌تواند بحران‌های سیاسی این کشور را تشدید کند. از یک سو برخی کشورها چون امارات، قطر، عربستان، کویت، بحرین، عمان و آلمان خواستار خروج اتباعشان از لبنان شده و نسبت به سفر به بیروت هشدار داده‌اند و از سوی دیگر انتخاب رئیس جمهور همچنان روزهای پرتلاطمی را در محافل سیاسی این کشور می‌گذراند.
بنا بر گزارش رسانه‌های لبنانی، دولت‌های مذکور در حالی خواستار خروج شهروندانشان شده‌اند که این اقدام آنها شگفتی مقامات لبنانی را در برداشته است.

۱۶ مرداد نیز نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان ضمن ابراز تعجب به این دست رفتارها اظهار داشت: «هیچ چیز امنیتی وجود ندارد که این هشدار را ایجاب کند.» او ادامه داد: «محدود کردن هشدار به مناطق درگیری در نزدیکی اردوگاه عین الحلوه قابل درک است، اما درخواست برای خروج شهروندان این کشورها از لبنان قابل درک نیست.» «ولید جنبلاط» نیز در این باره گفت: «اوضاع عین الحلوه تا حدودی تحت کنترل است، ما دلیل ترس سفارت‌ها را متوجه نمی‌شویم.» در همین رابطه، نجیب میقاتی نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان هم واکنش نشان داد و با اشاره به داده‌های امنیتی بیان داشت که هیچ مسأله نگران کننده‌ای در لبنان وجود ندارد.

آنچه مشهود است، برخی دولت‌ها بعد از وقوع درگیری در اردوگاه عین الحلوه در جنوب لبنان که منجر به کشته شدن عده‌ای از آوارگان فلسطینی شد، تلاش دارند که این موضوع را به یک چالش امنیتی عمیق در لبنان مبدل کنند. یکی از اهدافی که آنها در سر می‌پرورانند، مانع تراشی بر سر مسیر انتخاب رئیس جمهور با دستاویز قرار دادن این موضوع است.

پاتک پرقدرت انصارالله به ادعای صلح طلبی آمریکا

هر چند در ماه‌های اخیر به ویژه بعد از احیای روابط ایران و عربستان، از شدت تجاوزات به یمن تاحد زیادی کاسته شده است اما تا زمان برقراری صلح دائمی در این کشور از طریق مذاکرات یمنی – یمنی راه بسیار زیادی مانده است. طوری که هنوز برخی بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای با هدف تحقق اهداف و منافع خود چشم به ترسیم مسیر جدیدی در یمن دارند. لذا حفظ آمادگی نظامی و میدانی در کنار هوشیاری سیاسی و دیپلماتیک کماکان در اولویت مبارزان یمنی است. از این رو نیروهای مسلح یمن روز یکشنبه در منطقه نظامی مرکزی استان مأرب یک رزمایش گسترده و تمرین نظامی با استفاده از گلوله‌های واقعی و سلاح‌های سبک، متوسط و سنگین برگزار کردند.

بر اساس گزارش شبکه المسیره، مانور روز یکشنبه با حضور محمد العاطفی، وزیر دفاع، مبارک المشن الزایدی، فرمانده منطقه سه نظامی، محمد عبدالکریم الغماری، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح در کنار یگان‌های پیاده نظام و تجهیزات توپخانه‌ای و تک تیراندازها و پهپادها برگزار شد. در این رزمایش چتربازهای وابسته به نیروهای گارد ریاست جمهوری و نیروهای ویژه منطقه نظامی مرکزی استان مأرب نیز شرکت داشتند.

نیروهای مسلح یمن در جریان رزمایش مذکور موفق شدند مواضع دشمن فرضی را منهدم کرده و با مشارکت نیروهای چترباز از محورهای مختلف به دشمن فرضی حمله کرده و مواضع آنها را تحت محاصره خود قرار دهند. بالگردهای نیروهای مسلح یمن نیز در این مانور تحت حمایت نیروهای توپخانه‌ای، اقدام به بمباران گسترده مواضع دشمن فرضی کردند.

عملیات مشترک چین و روسیه در حاشیه آلاسکا

عملیات مشترک نظامی نیروی دریایی روسیه و چین در نزدیکی آب‌های آلاسکا خشم نیروی دریایی آمریکا را برانگیخت. به گزارش سایت روزنامه وال استریت ژورنال، عملیات مشترک دریایی روسیه و چین که از چند روز قبل توسط ۱۱ ناو نیروی دریایی دو کشور در نزدیکی سواحل آلاسکا در حال انجام است، بزرگترین عملیات مشترکی است که تاکنون این دو کشور رقیب آمریکا در نزدیکی جزایر آلیوتی برگزار کرده‌اند. این جزایر زمانی متعلق به روسیه بود و با نام آلوشن شناخته می‌شد اما آمریکا سال ۱۸۶۷ آنها را از این کشور خرید و همین نیز بر حساسیت واشنگتن افزوده است.

به گزارش سایت شبکه خبری فاکس نیوز، دان سولیوان، سناتور جمهوری‌خواه آلاسکا در یک مصاحبه تلفنی با این شبکه خبری، ضمن تأیید خبر عملیات مشترک روسیه و چین، اعلام کرد، نیروی دریایی آمریکا به منظور هدایت نیروی دریایی چین و روسیه و دور نگه داشتن آنها از آب‌های آلاسکا، ۴ ناوشکن را راهی منطقه کرده است و از نزدیک تحرکات ناوهای چینی و روسی را زیر نظر دارد.

این سناتور جمهوری‌خواه معتقد است، آمریکا از یک سو و چین و روسیه از سوی دیگر وارد یکی از پرچالش‌ترین دوره‌های روابط متقابل شده‌اند. پیش از سولیوان، وال استریت ژورنال خبر داده بود، آمریکا علاوه بر ۴ ناوشکنی که سناتور آلاسکا گفته است، یک فروند هواپیمای پوسیدون پی ۸ نیز به سواحل آلاسکا فرستاده است.

هرچند برنت سادلر، کارشناس بنیاد هریتیج، به وال استریت ژورنال گفته است: «این عملیات مشترک با توجه به شرایط جنگ اوکراین و تنش‌ها در اطراف تایوان، برای آمریکا بسیار تحریک‌آمیز بوده است.» اما واقعیت آن است که مسکو و پکن نیز تحرکات ناتو و آمریکا را در نزدیکی مرزهای خود حساسیت‌برانگیز تلقی می‌کنند.

تل‌آویو روی گسل ویرانی

به نظر می‌رسد که لجاجت سیاسی نتانیاهو و ائتلاف حاکم بر سر تداوم کودتای قضائی، هر روز فروپاشی درونی در رژیم صهیونیستی را به یک گزاره محتمل بدل می‌کند، کما اینکه در همین راستا روزنامه عبری «یدیعوت آحارانوت»، با انتشار گزارشی از نشست اضطراری ۱۰۰ نفر از مقامات مسئول ارشد سابق وزارت جنگ رژیم صهیونیستی برای بررسی سناریوهای فروپاشی این رژیم و نحوه تعامل یا تقابل با آن خبر داد.

وب گاه شبکه الجزیره با انتشار این خبر به نقل از یدیعوت آحارانوت نوشت که شرکت‌کنندگان حاضر در این کنفرانس، در خصوص روش‌های کار برای حفاظت از دادگاه عالی، ارتش و پلیس در موارد فروپاشی رژیم صهیونیستی بحث کردند. این در حالی است که تظاهرات‌ها علیه تغییرات قضائی مد نظر نتانیاهو که به موجب آن، اختیارات دیوان عالی قضائی برای نظارت بر تصمیمات دولت را کاهش می‌دهد، از ۳۰ هفته پیش تاکنون، همچنان ادامه دارد.

در همین ارتباط، دادگاه عالی رژیم صهیونیستی، پنجشنبه هفته پیش، به پنج ساعت رایزنی بدون تصمیم‌گیری در دادخواست‌های ارائه شده در خصوص لغو قانون عدم امکان برکناری نخست‌وزیر که یکی از بندهای «اصلاحات قضائی» جنجالی نتانیاهو است، پایان داد. مخالفان تغییرات قضائی در رژیم صهیونیستی می‌گویند که تصویب «اصلاحات قضائی» نتانیاهو به منزله «کودتای قضائی» و حمایت از نتانیاهو است که در چند پرونده متهم است.

اعتراضات جامعه صهیونیستی به تغییرات قضائی به ارتش و افسران ذخیره این رژیم نیز رسیده و تاکنون هزاران نظامی ارتش صهیونیست، خدمت خود در نظام را به حالت تعلیق درآورده‌اند. علاوه بر آن، اخیراً، بیش از ۶۰ افسر شعبه اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در اعتراض به طرح اصلاحات قضائی دولت نتانیاهو اعلام کردند که حاضر به ادامه خدمت نیستند. در این خصوص نیز، «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، چندی پیش با برگزاری یک نشست اضطراری با کمیسیون روابط خارجه و امنیت کنست به بررسی پیامدهای تعلیق خدمت نظامیان در اعتراض به تغییرات قضائی پرداخت.

اتهام ترامپ؛ توطئه علیه دموکراسی


دونالد ترامپ چهارمین اتهام خود در پنج ماه اخیر را هم دریافت کرد تا شمار اتهاماتی که وی با آنها روبه‌رو است، به عدد ۷۸ برسد؛ اتهاماتی که به گفته خود او می‌تواند برایش تا ۵۶۱ سال زندان در پی داشته باشد. هرچند به گفته کارشناسان برخی از این اتهامات حتی می‌تواند او را روی صندلی اعدام هم بنشاند.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، دونالد ترامپ روز پنجشنبه برای اولین بار در دادگاه فدرال واشنگتن، جایی که تا کنون صدها دادگاه برای رسیدگی به اتهامات مختلف رئیس‌جمهور سابق و جنجالی آمریکا برگزار شده، حاضر شد تا در جلسه استماع کیفرخواست جدیدش شرکت کند. او بعد از انگشت‌نگاری، در جایگاه متهم نشست و ۲۰ دقیقه منتظر ماند تا قاضی دادگاه وارد شده و بر جایگاهش تکیه زده و سخنان جک اسمیت، بازپرس ویژه را بشنود. اسمیت ترامپ را متهم کرده، بعد از شکست در انتخابات ۲۰۲۰ برای ابقاء در سمت ریاست جمهوری توطئه‌چینی کرده است؛ اتهامی که ترامپ این بار نیز همانند دادگاه‌های قبلی خود مدعی شد، بی‌اساس است و او در هیچیک از موارد کیفرخواست «گناهی» ندارد. در پایان این جلسه قاضی اعلام کرد، رئیس‌جمهور سابق آمریکا می‌تواند بدون پرداخت وثیقه و یاهر گونه محدودیت سفر، دادگاه را ترک کند.

او با این حال تأکید کرد، ترامپ و وکلایش حق ندارند با شاهدان این پرونده تماس بگیرند. چیزی که به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، می‌تواند چالشی سخت برای ترامپ و وکلایش باشد، زیرا شاهدان این پرونده همگی از اعضای حلقه یاران او هستند که برخی از آنها هنوز هم از وی حقوق‌هایی را دریافت می‌کنند.


کد خبر 679060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.