قیمت مسکن کاهش یافت/ پلمب ۲۵۰۰ مشاور املاک متخلف

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که طبق آمار بانک مرکزی و مرکز آمار، قیمت مسکن در کشور کاهشی شده است از پلمب بیش از دو هزار و ۵۰۰ واحد مشاوره املاک متخلف و بدون مجوز خبر داد.

به گزارش ایمنا و به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش با اشاره به جایگاه مسکن در قانون اساسی کشور، با تاکید بر رویکرد مردمی‌سازی در حوزه مسکن، اظهار کرد: از ابزارهای مختلفی برای کنترل بازار اجاره استفاده شده و از آنجایی که بخش مسکن تعرفه و قیمت‌گذاری خاصی ندارد، این مسیر با چالش‌های زیادی همراه است‌.

وی افزود: پیش از این قانونی برای قیمت‌گذاری در این بخش نداشتیم، اما با مجلس در حال تنظیم یک قانون برای ساماندهی بازار قیمت مسکن هستیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به انجام بیش از ۳۰ هزار بازرسی از مشاوران املاک در سطح کشور، از پلمب بیش از دو هزار و ۵۰۰ واحد مشاوره املاک متخلف و بدون مجوز خبر داد.

بذرپاش بر لزوم افزایش نظارت توسط نهادهای نظارتی مثل قوه قضائیه و همچنین قانونگذاری توسط قوه مقننه برای کنترل اجاره بها تاکید کرد و درباره شناسایی خانه‌های خالی، گفت: وزارت راه و شهرسازی با همکاری سازمان امور مالیاتی ساختاری برای شناسایی خانه‌های خالی تنظیم می‌کند که همکاری شهرداری‌ها و وزارت نیرو را نیز می‌طلبد.

وی ادامه داد: شناسایی و معرفی خانه‌های خالی باعث شده شهرهایی مثل پرند، پردیس، هشتگرد، بهارستان، گلبهار و صدرا کاهش قیمت را تجربه کنند.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: طبق آمار بانک مرکزی و مرکز آمار، قیمت مسکن در کشور کاهشی شده است.

بذرپاش، ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده را در اولویت برشمرد و گفت: این مناطق به دلیل داشتن خدمات شهری و روبنایی، هزینه ساخت پایین‌تری داشته و آسیب‌های شهرهای جدید از جمله مسائل هویتی را ندارند.

وی همچنین از هدف‌گذاری نوسازی ۱۵۰ هزار واحد در بافت فرسوده در مدت یک سال خبر داد و اظهار داشت: مشوق‌های مالی برای نوسازی واحدهای مستقر در بافت فرسوده در نظر گرفته شده و بسته ۱۹ بندی از جمله آن‌هاست که اجرای آن باعث رشد قابل توجه ساخت و ساز در بافت فرسوده در کل کشور شده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تلاش شده تا نرخ سود تسهیلات بانکی برای نهضت ملی مسکن از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد کاهش یابد، گفت: در شورای پول و اعتبار میزان تسهیلات مسکن را از ۳۵۰ میلیون به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش دادیم.

بذرپاش با اشاره به اینکه با همکاری شورای پول و اعتبار وام اجاره مسکن را ۲.۵ برابر و وام خرید را به دو برابر افزایش دادیم، به الحاق زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن اشاره و بیان کرد: به دنبال تکمیل و تحویل واحدهای مسکن مهر و تأمین مالی مشارکتی با مردم در نهضت ملی مسکن هستیم.

هزینه ۵۰ همتی نگهداشت سالیانه جاده‌ها

وی در ادامه به موضوع کریدورهای حمل‌ونقلی کشور و لزوم تکمیل آن‌ها اشاره کرد و گفت: برای تأمین منابع مورد نیاز این کریدورها از روش تهاتر نفت استفاده خواهیم کرد.

بذرپاش با بیان وجود ۲۹۰ هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی روستایی در کشور افزود: هزینه نگهداشت سالیانه جاده‌ها ۵۰ هزار میلیارد تومان است.

وی از نهایی شدن قرارداد با روسیه برای تکمیل کریدور ریلی رشت- آستارا خبر داد و خاطرنشان کرد: زمین راه‌آهن شلمچه_ بصره نیز تحویل گرفته شده است.

تحقق سکونت‌پذیری سواحل با ساخت ۲۷ شهر ساحلی

این عضو کابینه دولت سیزدهم همچنین به نوار ساحلی شرقی- غربی از شلمچه تا پاکستان به طول یک هزار و ۸۵۰ کیلومتر اشاره کرد و گفت: ۲۷ شهر جدید ساحلی را ایجاد خواهیم کرد و به دنبال سکونت‌پذیری سواحل هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در راستای اقتصاد دریامحور دو میلیارد دلار سرمایه‌گذار خارجی جذب شده است.

وزیر راه و شهرسازی در پایان از طرح توسعه فرودگاه امام خمینی (ره) با همکاری سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به ارزش دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار خبر داد.

کد خبر 678821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.