ورق رنگی چیست؟ بررسی کاربرد، مزایا و انواع ورق رنگی

ورق‌های فولادی و گالوانیزه در حالت خام، به رنگ فلز هستند. یعنی ظاهری مات یا براق دارند. برای تولید این ورق‌ها در انواع رنگ‌ها باید تکنولوژی الکترواستاتیک را در اختیار داشته باشیم تا با استفاده از آن بتوانیم ورق رنگی یا ورق گالوانیزه تولید کنیم.

ورق‌های رنگی ضمن کاربرد و مزایای مختلف دارای انواع گوناگونی نیز هستند. کارشناسان به ورق‌های فولادی که با الکترواستاتیک رنگ شده باشند، اصطلاحاً ورق رنگی می‌گویند. در ضمن ورق‌های فولادی فقط به صورت گالوانیزه قابل رنگ‌آمیزی هستند. شایان ذکر است، ورق‌های گالوانیزه از لایه خارجی از جنس روی یا زینک برخوردار هستند که عمر آنها را در برابر خوردگی تا ۳۰ سال افزایش می‌دهند. لازم به توضیح است که روش الکترواستاتیک دوام بالایی در فلزات ایجاد می‌کند.

تاریخچه ورق رنگی در ایران

تولید ورق رنگی از سال ۱۳۹۷ به بعد وارد صنعت ایران شد. در این سال، شرکت فولاد مبارکه اصفهان، ورق‌های رنگی را با هدف کاربرد در صنایع لوازم خانگی تولید و آنها را با عنوان High Glass روانه‌ بازار کرد. فولاد نرم تنها مواد اولیه برای تولید ورق‌های رنگی محسوب می‌شود. دیگر شرکت‌ها در سال‌های بعدی به جمع تولیدکنندگان این محصول در ایران پیوسته و رفته‌رفته کشور را در این زمینه خودکفا شد. برای استعلام قیمت ورق رنگی کلیک کنید.

انواع ورق رنگی

ورق رنگی بر اساس شکل و طرح به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که هریک کاربردهای خاص خودشان را دارند.

شادولاین: پرکاربردترین ورق رنگی، شادولاین است. شادولاین شکلی ذوزنقه‌ای و سبک دارد و از مهمترین کاربردهای آن می‌توان به انواع سقف، دیوار و یا صنعت خودروسازی اشاره کرد.

سفال پالرمو: سقف بیشتر خانه‌ها در شهر پالرموی ایتالیا از این ورق ساخته می‌شود و این محصول به این دلیل نامگذاری شده است. این ورق موج‌دار و مشبک به ضخامت تقریبی ۵ /۰ میلی‌متر ساخته می‌شود. اصلی‌ترین کاربرد آن در سقف خانه و ویلا است و مقاومت بالایی نیز در برابر ضربه و نور خورشید دارد. رنگ آن بین ۲۰ تا ۲۵ میلیمتر دارای ضخامت است.

ژنوا: لوکس‌ترین و گران‌ترین ورق رنگی، طرح ژنوا است. این ورق برای اولین بار در شهر ژنوا (ایتالیا) تولید شد و بر همین اساس به نام همین شهر نامیده شد. ورق ژنوا، بیشتر برای سقف و پوشش آلاچیق‌ها در ضخامت ۵ / ۰ میلی‌متر استفاد می‌شود. این ورق شامل برجستگی‌هایی (مثلثی) است که بین آنها شیارها و برجستگی‌های کوچک‌تر قرار دارند.

ذوزنقه‌ای: ‌ورق رنگی طرح ذوزنقه، یک ورق شیارداری است که دارای برجستگی‌های منظم و نسبتاً عمیق می باشد. این محصول، بیش از هر صنعت دیگری در ساخت ساختمان کاربرد داشته و به دلیل شکل نسبتاً ساده‌اش نصب آسانی نیز دارد.

سینوسی یا کرکره‌ای: این محصول در اجرای سقف شیروانی بیشترین کاربرد را دارد. ورق کرکره‌ای یکی از قدیمی‌ترین انواع ورق رنگی محسوب شده و به دلیل فرآیند شکل‌دهی ساده‌تر، قیمت مناسبی نیز دارد.

مطالب مرتبط: فرق میلگرد ساده و آجدار چیست؟

ورق رنگی چیست؟ بررسی کاربرد، مزایا و انواع ورق رنگی

کاربردها

در صنایع مختلف، هرجا که از ورق به‌عنوان نما و سطح خارجی استفاده شود، ورق رنگی کاربرد خواهد داشت. مهم‌ترین کاربردهای این محصول شامل صنعت خودروسازی، صنایع الکترونیک، صنایع لوازم خانگی، صنایع دکوراسیون داخلی خانه، صنایع ساختمان‌سازی و در آخر کانتینرسازی می‌شود.

مشخصات

این محصول درحال‌حاضر در ۱۵ رنگ مختلف تولید می‌شود. این رنگ‌ها شامل رنگ‌های اصلی مانند آبی، قرمز، سفید و برخی رنگ‌های دیگر هستند. ضخامت ورق‌های رنگی عمدتاً بین ۱۸ / ۰ تا ۷ / ۰ میلی‌متر است. اما ضخامت‌های ۲ / ۰، ۲۲ / ۰، ۳ / ۰، ۴ / ۰، ۵ / ۰ و ۶ / ۰ میلی‌متر، کاربرد بیشتری دارند. ضخامت رنگ در قسمت جلویی یا نمای ورق نیز معمولاً بین ۲۰ تا ۲۵ و در پشت آن، بین هفت تا ۱۵ میکرون درنظر گرفته می‌شود. معمول‌ترین ابعاد رول نیز یک در دو متر یا ۱٫۲۵ در ۲٫۵ متر هستند. ضخامت اندک این ورق، مسلماً وزن آن را نیز کاهش داده است، اما مهم‌ترین عامل تاثیرگذار در این مورد، چگالی ورق است. چگالی استاندارد ورق گالوانیزه، ۸۶ / ۷ است. بر این اساس، وزن ورق با ضخامت ۲ / ۰ میلیمتر، طول دو و عرض یک متر، برابر با ۱۴۴ / ۳ کیلوگرم خواهد بود.

مزایا

مسلماً اولین و مهم‌ترین مزیت استفاده از ورق گالوانیزه رنگی، زیبایی ظاهری آن است.

مقاومت مقابل خوردگی: طی فرآیند رنگ‌آمیزی الکترواستاتیک، این مقاومت بهبود نیز پیدا می‌کند.

نصب آسان: کار با آن راحت است و به سادگی می‌توان در حالت‌های گوناگون از آن استفاده کرد.

دوام رنگ: باعث برقراری پیوند بین دانه‌های رنگی و سطح فولاد می‌شود.

شکل‌پذیری بالا: شکل‌پذیری و قابلیت خم‌کاری عالی ورق گالوانیزه رنگی به علت وزن سبک و رنگ آمیزی به شیوه ی کوره ای است.

قیمت مقرون‌به صرفه: از نظر کارشناسان قیمت تمام شده آن بسیار ایده‌آل است.

ایمنی ساختمان: به دلیل وزن سبک دارای شرایط استفاده استانداردی است، لذا ایمنی در آن نیز بسیار بالا است.

تولید کننده‌ها

ایران یکی از قطب‌های تولید فولاد و محصولات فولادی در دنیا است. شناخته‌شده‌ترین کارخانه‌های تولید ورق رنگی شامل فولاد مبارکه اصفهان، صنایع هفت الماس قزوین، شرکت ورق خودروی شهرکرد، گروه فولاد بهمن قائم‌شهر، شرکت کارخانجات نورد و لوله‌ سمنان و همچنین شرکت فولاد امیرکبیر کاشان می‌شوند.

ورق رنگی چیست؟ بررسی کاربرد، مزایا و انواع ورق رنگی

در پایان

ورق رنگی یکی از مهم‌ترین مواد اولیه در بسیاری از صنایع از جمله خودروسازی، لوازم خانگی، ساخت‌وساز و لوازم الکترونیک محسوب می‌شود. پایه این محصول، فولاد گالوانیزه است که به روش رنگ‌آمیزی الکترواستاتیکی به رنگ‌های مختلف و متنوعی درآمده و زیبایی بصری را نیز به ویژگی‌های این ورق اضافه کرده است. ورق رنگی معمولاً در ضخامت پایین و با عرض یک تا ۲۵ / ۱ سانتی‌متر تولید می‌شود. رنگ و فولاد زیرین همگی این محصولات، دوام بسیار خوبی در برابر خوردگی داشته و قابلیت خم‌کاری بالایی دارند. مشتریان عزیز می‌توانند از طریق سایت پیوان از قیمت ورق رنگی، قیمت آهن و قیمت دیگر محصولات فولادی آگاهی یابند.

کد خبر 678308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.