فرق میلگرد ساده و آجدار چیست؟ بررسی هر یک آن ها

میلگردها که از مصالح اصلی ساخت و ساز به حساب می‌آیند، به طور کلی در دو رده ساده و آجدار تولید می‌شوند و هر کدام دارای کارآیی ویژه خود هستند.

میلگرد ساده همانطور که از نامش پیدا است، فاقد هرگونه آج می‌باشد و به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد، در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع مهمترین دلیل استفاده از میلگرد ساده تقویت مقاومت کششی پایین بتن می‌باشد. میلگردها از نظر شکل ظاهری، جنس و قطر انواع مختلفی دارند، اما طبق استاندارد اعلام شده قطر آنها بین ۶ تا ۲۰۰ میلیمتر است که می‌توانند تا حدود زیادی مقاومت کششی بتن‌های نرم ساختمان را افزایش دهند. با توجه به اینکه میلگردها در شرایط مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند، در چهار مدل A1 تا A4 تولید می‌شوند.

نحوه تولید میلگرد ساده

در مرحله نخست شمش‌ها به دمایی در حدود ۱۰۰۰ تا ۱۱۰۰ درجه سانتیگراد می‌رسند و در ادامه آنها را روی رول قرار می‌دهند تا توسط دستگاه‌های مخصوص عرض و قطر آنها کم شده و در مقابل طول آنها افزایش یابد. در نهایت توسط قیچی‌های مخصوص برش داده شده و بسته‌بندی می‌شوند.

کارکرد میلگرد ساده

بیشترین کاربرد میلگرد ساده در ساختمان‌سازی و بتن آرمه است و مهندسان از این طریق مقاومت بتن را در برابر کشش بالا می‌برند. نکته قابل توجه اینکه گروهی از میلگرد ساده در نماسازی هم استفاده می‌کنند، ولی بعضی معتقد به این عمل نیستند. فراموش نکنیم که برش و خم کاری این محصول به مراتب راحتر است، لذا بیشتر در آهنگری و جوشکاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استاندارد میلگرد ساده در ایران

میلگرد ساده در ایران بر اساس استاندارد ۳۱۳۲ تولید می‌شود و دارای انواع A2، A3 و A4 می‌باشد و مهمترین تفاوت آنها بر اساس ظاهر آنها است و از میلگردهای ساده معمولاً برای صنایع بزرگ استفاده می‌شود.

فرق میلگرد ساده و آجدار چیست؟ بررسی هر یک آن ها

استانداردهای میلگرد ساده در دنیا

هر کشوری متناسب با شرایط و اقلیم، استانداردهای خاصی را در تولید میلگرد ساده دنبال می‌کنند، اما به طور کلی سایر کشورها بر مبنای استاندارد GOST 2590 میلگرد ساده را تولید می‌کنند. در کشور ژاپن به دلیل زلزله‌خیز بودن، میلگردها باکیفیت بالایی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. در کشورمان نیز کارخانه‌های زیادی مشغول تولید این محصول هستند و این موضوع باعث بی‌نیازی ایران به واردات شده است. اگر قصد خرید و یا استعلام قیمت میلگرد از کارخانه های ایران را دارید، توصیه می‌شود به سایت پیوان با آدرس https://pivan.co/ مراجعه نمایید و قیمت میلگرد امروز را مشاهده کنید.

میلگرد آجدار

این نوع میلگرد نیز به عنوان پروفیلی آجدار در سازه‌های بتنی به منظور افزایش مقاومت کششی استفاده می‌شود. میلگرد آجدار به جهت درگیری بیشتر بتن از طرف مهندسان پیشنهاد می‌شود، چرا که معتقدند بتن به تنهایی توانایی تحمل لرزش یا ضربه را ندارد. آج میلگرد معمولاً به سه صورت مرکب، جناقی و مارپیچ حک می‌شود که میزان کربن آنها نیز یکسان نیست و مانند سایر محصولات دارای استانداردهای جهانی هستند. میلگردها در انواع مختلفی تولید می‌شوند که مهمترین تفاوت آنها در میزان آج است. گفتنی است در این بین میلگردهای A3 و A4 بیشترین آج را دارند که اغلب در فونداسیون و اسکلت‌های فلزی استفاده می‌شوند. نکته قابل توجه اینکه میلگرد آجدار به دلیل خشکی و مقاومت بالا، قابل خم‌کاری و یا جوشکاری نیستند. میلگردها از قطر ۸ تا ۴۰ میل تولید می‌شوند. نکته قابل توجه اینکه میلگردهای آجدار به دو شکل شاخه و کلاف تولید می‌شوند.

فرق میلگرد ساده و آجدار چیست؟ بررسی هر یک آن ها

در پایان

میلگرد ساده از فولاد نرم ساخته می شود و شکل آن به صورت صاف و مدور می باشد که البته در سازه های سنگین استفاده از آن توصیه نمی شود؛ اما میلگرد آجدار دارای دندانه هایی است که پیوستگی مناسبی را با بتن ایجاد می کند و خاصیت کششی بیشتری دارد که البته خرید آن به صورت‌های شاخه و بندل امکان‌پذیر است؛ همچنین قیمت میلگرد مانند قیمت آهن‌آلات برحسب کیلوگرم اعلام می‌گردد و با توجه به وزن هر شاخه و یا بندل، خریدار موظف به پرداخت مبلغ نهایی می‌باشد.

کد خبر 677417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.