آیا چربی پلک نشان‌دهنده کلسترول خون بالا است؟

زانتلاسما یا چربی پلک، برآمدگی‌های زردرنگی است که روی پوست پلک چشم یا نزدیک آن دیده می‌شود، این برآمدگی‌ها توسط رسوبات چربی تشکیل‌شده از کلسترول مضر ایجاد می‌‎شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کلسترول بالای خون وضعیتی است که معمولاً بدون بروز علائم آغاز می‌شود، اما می‌تواند خطر ابتلاء به مشکلات جدی قلبی و عروقی را افزایش دهد. به نظر می‌رسد که کلسترول خون بالا باعث بروز مشکلاتی برای چشم نیز می‌‎شود. زانتلاسما یا چربی پلک برآمدگی‌های زردرنگی است که روی پوست پلک چشم یا نزدیک آن دیده می‌شود، این برآمدگی‌ها توسط رسوبات چربی تشکیل‌شده از کلسترول مضر ایجاد می‌شود. نیمی از افراد مبتلا به زانتلاسما درگیر سطح بالای کلسترول خون هستند. به‌طور معملو این موارد میان افرادی مشاهده می‌‎شود که به دلیل عوامل ارثی یا بیماری‌های کبدی، کلسترول بالایی دارند.

زانتلاسما با برآمدگی‌های زردرنگ مایل به سفید در اطراف چشم مشخص می‌شود که به‌راحتی قابل مشاهده است. این برآمدگی‌ها بدون درد است و خارش نیز ایجاد نمی‌کنند، فقط ممکن است ظاهر آن‌ها ناخوشایند باشد. توصیه شده است در صورتی که این علائم را اطراف چشم خود مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید. این برآمدگی‌ها ممکن است ناشی از عواملی غیر از کلسترول بالا باشد، به همین دلیل ضروری است که توسط پزشک معاینه شوید.

تغییرات ساده و مؤثر در سبک زندگی به کاهش کلسترول همچنین پیشگیری از افزایش آن کمک می‌کند. برای نمونه، توصیه شده است که افراد از یک رژیم غذایی کم‌نمک سرشار از میوه‌ها، سبزیجات و غلات استفاده کنند. مقدار مصرف چربی‌های حیوانی را محدود کنند و چربی‌های سالم را در حد اعتدال مصرف کنند، وزن خود را در محدوده مناسب حفظ کنند، سیگار کشیدن را ترک کنند، فعالیت بدنی داشته باشند و سطح استرس خود را نیز کاهش دهند.

انباشته شدن کلسترول در دیواره رگ‌های خونی می‌تواند جریان خون را کاهش دهد و باعث بروز درد قفسه سینه و دیگر علائم بیماری عروق کرونر شود. در صورتی که با انباشته شدن چربی‌ها، رگ‌ها دچار آسیب شوند و جریان خون مسدود شود، فرد در معرض حمله قلبی قرار می‌گیرد. بنابراین کنترل سطح کلسترول خون با داشتن یک سبک زندگی سالم و معاینات منظم به کاهش عوارض‌های ناشی از کلسترول بالا کمک می‌کند.

کد خبر 678307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.